• Szkolenia
    • Szkolenia zamknięte
    • Szkolenia online
  • Webinaria
  • Wydarzenia
  • Blog
  • O nas
    • O akademii
    • O kancelarii
    • Q&A Akademia LTCA
    • Referencje
    • Nasi Eksperci
  • Sklep
  • Abonament
  • Pomagamy
  • Kontakt
    • 0
(+48) 575 692 694
kontakt@akademialtca.pl
Rejestracja Logowanie
Akademia LTCAAkademia LTCA
  • Szkolenia
    • Szkolenia zamknięte
    • Szkolenia online
  • Webinaria
  • Wydarzenia
  • Blog
  • O nas
    • O akademii
    • O kancelarii
    • Q&A Akademia LTCA
    • Referencje
    • Nasi Eksperci
  • Sklep
  • Abonament
  • Pomagamy
  • Kontakt
    • 0

Aktualności podatkowe

  • Strona główna
  • Blog
  • Aktualności podatkowe
  • Uwagi z konsultacji publicznych uwzględnione w split payment

Uwagi z konsultacji publicznych uwzględnione w split payment

  • Kajetan Kubicz
  • Wysłane przez Kajetan Kubicz
  • Kategorie Aktualności podatkowe, VAT
  • Data 30 listopada

Nowelizacja ustawy o VAT w zakresie w jakim powołuje do życia mechanizm podzielonej płatności (ang. split payment) w dniu 9 listopada 2017 roku została poddana głosowaniu przez Sejm i obecnie została przekazana do prezydenta.
Projekt nowelizacji został przyjęty niemal bez poprawek, jednak dyskusje nad pierwotną wersją projektu toczyły się na etapie konsultacji publicznych, w wyniku których w projekcie uwzględniono szereg  rozwiązań korzystnych dla podatników.
 

Brak środków lub środki niewystarczające na rachunku VAT

Projekt w pierwotnej wersji nie przewidywał zasilenia rachunku VAT z rachunku rozliczeniowego podatnika.
W trakcie Konsultacji podnoszono, że jeżeli okaże się, że kwota zgromadzona na rachunku VAT będzie niewystarczająca do zapłaty zobowiązania podatkowego, podatnik będzie musiał zrobić dwa rodzaje przelewów (z konta rozliczeniowego i dedykowanego). Konsekwentnie, mogłoby dojść do rozszczelnienia zakładanego systemu dokonywania rozliczeń.
Ustawodawca postanowił więc uwzględnić sytuację, w której podatnik w razie posiadania niewystarczających środków na rachunku VAT na zapłatę zobowiązania podatkowego będzie mógł zasilić to konto z własnych środków zgromadzonych na rachunku rozliczeniowym.
Jednakże zasilenia tego nie dokona sam podatnik a bank, który w celu realizacji przelewu, zgodnie z treścią znowelizowanych art. 62b ust. 3 i 4 ustawy o VAT, obciąży rachunek VAT do wysokości salda na tym rachunku, a w pozostałej części obciąży rachunek rozliczeniowy nabywcy towarów i usług.
Jednocześnie, w przypadku, gdy podatnik będzie posiadał deficyt środków na rachunku rozliczeniowym, bank zaniecha realizacji przelewu zgodnie z komunikatem przelewu.
 


 

WARTO WIEDZIEĆ

Jeżeli podatnik na rachunku VAT nie będzie miał środków pieniężnych wystarczających na pokrycie danej kwoty podatku VAT to, bank obciąży jego rachunek rozliczeniowy.
 


Zapłata odsetek od zaległości podatkowej z rachunku  VAT

Pierwotny projekt zawierał przeoczenie ustawodawcy i został zmodyfikowany o możliwość zapłaty podatku VAT na rachunek urzędu skarbowego obejmującej kwotę zaległości podatkowej oraz pominiętą wcześniej kwotę odsetek.
W myśl Ordynacji podatkowej wpłata dokonana na poczet zaległości podatkowej z mocy prawa zaliczana jest w odpowiedniej części na poczet odsetek za zwłokę. Przeoczenie to mogłoby prowadzić do negatywnych dla podatnika konsekwencji, związanych z ciągłym istnieniem zaległości podatkowej.
W efekcie podatnicy będą mogli z rachunku VAT opłacać na rachunek właściwego Urzędu Skarbowego zarówno kwoty zaległego zobowiązania, jak również kwoty odsetek za zwłokę, w tym odsetek od dodatkowego zobowiązania podatkowego.
 

Brak badania zasadności zwrotu VAT

W ramach Konsultacji publicznych wielokrotnie podnoszono że zwrot VAT powinien obejmować wszelkie zwroty podatku, a korzyść  w postaci przyśpieszonego 25-dniowego nie może być jedynie iluzoryczna, do czego prowadziłoby zastrzeżenie, że także w tym wypadku będzie obowiązywała zasada powszechna. Zgodnie z  tą, jeżeli zasadność zwrotu wymaga dodatkowego zweryfikowania, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć ten termin do czasu zakończenia weryfikacji.
W świetle powyższego wątpliwości budziło, czy tak brzmiący zapis projektu nie pozwalałby na każdorazowe badanie przez organu podatkowe zasadności wnioskowanych zwrotów, a tym samym termin 25 dni w praktyce nigdy nie miałby zastosowania.
Ustawodawca przyjmując taką argumentację wprowadził do ustawy regułę, według której zwrot ma nastąpić automatycznie w terminie 25 dni od dnia złożenia przez podatnika rozliczenia.
 

Zapłata za fakturę w częściach

Projekt zakładał, że zapłata za fakturę kontrahenta może nastąpić jedynie  jednorazowo, w pełnej kwocie.
W czasie konsultacji podnoszono, że takie uregulowanie płatności ograniczy możliwość nabywcy do skorzystania z korzyści wynikających z zastosowania mechanizmu podzielonej płatności, jeśli zapłata za fakturę miałaby następować w częściach, a wydanie towarów miałoby miejsce przed zapłatą całej ceny (np. na gruncie sprzedaży ratalnej lub leasingu finansowego).
Ustawodawca uznając powoływaną argumentację wprowadził do ustawy art. 108a ust. 2 znowelizowanej ustawy o VAT, stosownie do którego zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności odnosi się do zapłaty całości lub części kwoty podatku i kwoty netto wskazanej na fakturze.
 

Podsumowanie

Dokładna weryfikacja projektu nowelizacji oraz zgłoszone, w czasie konsultacji publicznych, uwagi do projektu skutkowały szeregiem modyfikacji, spośród których najkorzystniejszymi dla podatników są:

  • ustalenie zasad płatności dokonywanych z rachunku VAT, na którym brakuje środków na pokrycie kwoty podatku VAT,
  • umożliwienie dokonywania z rachunku VAT przelewu z tytułu zaległości podatkowych wraz z odsetkami,
  • odejście od zasady weryfikacji zasadności zwrotu podatku VAT,
  • umożliwienie regulowania należności w całości lub w części.

 

Podstawa:

  1. Tabela uwag zgłoszonych, w ramach konsultacji projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (numer w wykazie UA30).
  • Udostępnij:
Kajetan Kubicz
Kajetan Kubicz
Adwokat, ekspert z zakresu podatków specjalizujący się w doradztwie na rzecz Klientów działających w branży budowlanej, transportowej, produkcyjnej oraz handlowej. Doświadczenie zawodowe zdobywał m.in. w jednej z największych kancelarii prawnych w Polsce oraz w międzynarodowej kancelarii doradztwa podatkowego i restrukturyzacyjnego. Posiada obszerną praktykę z zakresu roszczeń kontraktowych, prawa handlowego oraz umów nienazwanych funkcjonujących w obrocie gospodarczym. Obecnie odpowiedzialny jest za bieżące doradztwo prawno-podatkowe, zarówno dla Klientów krajowych, jak i zagranicznych. Uczestniczy w licznych projektach doradczych z zakresu podatku CIT i VAT, ze szczególnym uwzględnieniem podatku u źródła oraz zasad podlegania mechanizmowi odwrotnego obciążenia. Odpowiedzialny jest za obsługę Klientów korporacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem analizy ryzyk podatkowych przeprowadzania zmian strukturalnych i organizacyjnych. Dotychczas odpowiadał za złożenie ponad kilkuset wniosków o wydanie interpretacji indywidualnej prawa podatkowego oraz o dokonanie klasyfikacji statystycznej świadczonych usług. Jednocześnie sporządzał lub zapewniał wsparcie merytoryczne przy sporządzaniu kilkudziesięciu informacji i opinii podatkowych. Autor licznych publikacji z zakresu prawa podatkowego zwłaszcza w zakresie opodatkowania VAT.

Poprzedni post

RODO: Rewolucja w prawie ochrony danych osobowych
30 listopada

Następny wpis

STIR - Szef KAS będzie kontrolować przepływy na rachunkach bankowych podatników!
1 grudnia

Wyszukiwarka

Kategorie

  • Aktualności podatkowe
  • Aktualności prawne
  • Bez kategorii
  • Ceny transferowe
  • CIT
  • Compliance
  • PIT
  • VAT
  • WHT

Artykuły archiwalne

  • Styczeń 2021 (14)
  • Grudzień 2020 (16)
  • Listopad 2020 (25)
  • Październik 2020 (18)
  • Wrzesień 2020 (18)
  • Sierpień 2020 (16)
  • Lipiec 2020 (11)
  • Czerwiec 2020 (11)
  • Maj 2020 (13)
  • Kwiecień 2020 (37)
  • Marzec 2020 (9)
  • Październik 2019 (5)
  • Wrzesień 2019 (6)
  • Sierpień 2019 (10)
  • Lipiec 2019 (5)
  • Czerwiec 2019 (3)
  • Maj 2019 (5)
  • Kwiecień 2019 (3)
  • Marzec 2019 (20)
  • Luty 2019 (9)
  • Styczeń 2019 (35)
  • Grudzień 2018 (8)
  • Listopad 2018 (23)
  • Wrzesień 2018 (13)
  • Sierpień 2018 (14)
  • Maj 2018 (2)
  • Kwiecień 2018 (2)
  • Marzec 2018 (11)
  • Luty 2018 (21)
  • Styczeń 2018 (29)
  • Grudzień 2017 (19)
  • Listopad 2017 (26)

Adres
ul. Miodowa 1
00-080 Warszawa

Numer telefonu
(+48) 575 692 694

Adres e-mail
kontakt@akademialtca.pl

Godziny otwarcia
Poniedziałek - Piątek
9:00 - 17:00

logo-eduma-the-best-lms-wordpress-theme

O Nas

  • Kim jesteśmy?
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Q&A Akademia LTCA
  • Kontakt

Szkolenia

  • Szkolenia otwarte
  • Szkolenia zamknięte
  • Szkolenia online

Linki

  • Logowanie
  • Regulamin
  • Polityka prywatności

Akademia LTCA © Wszystkie prawa zastrzeżone.

Projekt i realizacja: MEDIAONES

Zaloguj się

Zgubiłeś hasło?

Zaloguj przez Facebook Zaloguj przez Google Zaloguj przez Twitter Zaloguj przez LinkedIn

logo


Nie jesteś jeszcze członkiem? Zarejestruj się teraz

Logowanie i rejestracja są bezpłatne.
Materiały dostępne są dopiero po rejestracji i zalogowaniu w serwisie.

Zarejestruj się

Jesteś już zarejestrowany? Zaloguj się

Rejestracja jest bezpłatna.
Materiały dostępne są dopiero po rejestracji i zalogowaniu w serwisie.