• Szkolenia
    • Szkolenia zamknięte
    • Szkolenia online
  • Webinaria
  • Wydarzenia
  • Blog
  • O nas
    • O akademii
    • O kancelarii
    • Q&A Akademia LTCA
    • Referencje
    • Nasi Eksperci
  • Sklep
  • Abonament
  • Pomagamy
  • Kontakt
    • 0
(+48) 575 692 694
kontakt@akademialtca.pl
Rejestracja Logowanie
Akademia LTCAAkademia LTCA
  • Szkolenia
    • Szkolenia zamknięte
    • Szkolenia online
  • Webinaria
  • Wydarzenia
  • Blog
  • O nas
    • O akademii
    • O kancelarii
    • Q&A Akademia LTCA
    • Referencje
    • Nasi Eksperci
  • Sklep
  • Abonament
  • Pomagamy
  • Kontakt
    • 0

Aktualności prawne

  • Strona główna
  • Blog
  • Aktualności prawne
  • E-Privacy – Ochrona danych osobowych w Internecie

E-Privacy – Ochrona danych osobowych w Internecie

  • Avatar
  • Wysłane przez Maciej Czepulonis
  • Kategorie Aktualności prawne
  • Data 5 grudnia

Dnia 25 maja 2018 roku równocześnie z Rozporządzeniem ogólnym o ochronie danych osobowych (zwanym dalej : „RODO”) wejdzie w życie Rozporządzenie w sprawie poszanowania życia prywatnego oraz ochrony danych osobowych w łączności elektronicznej (zwane dalej : „E-Privacy”).
Powyższy akt prawny jest elementem szerokich zmian zachodzących w ochronie danych osobowych, jakie zaczną obowiązywać we wspólnotowym porządku prawnym od maja 2018 roku. Celem regulacji jest ujednolicenie polityki bezpieczeństwa danych personalnych oraz uszczegółowienie związanych z tym przepisów.
 

Miejsce w systemie

RODO ma w założeniu tworzyć ogólne ramy prawne dla regulowanej dziedziny. Normuje ono przede wszystkim zagadnienia  odpowiedzialności za naruszenie przepisów, sposób przetwarzania danych oraz prawa osób, których dane osobowe są przetwarzane. Forma aktu jako rozporządzenia determinuje bezpośrednie stosowane jego norm przez państwa członkowskie UE.
Ogólny charakter RODO wymusza wydawanie następnych aktów szczegółowych, precyzujących omawianą materię. Zasadniczo funkcję tę wypełni ustawodawca krajowy. Wyjątkiem jest jednak rozporządzenie E-Privacy.
 

Zakres regulacji

Celem przyjęcia E-Privacy jest ustanowienie zasad dotyczących ochrony praw i wolności osób fizycznych i prawnych w usługach związanych z łącznością elektroniczną przy jednoczesnym zapewnieniu swobody przepływu informacji.
Szczególnie istotny wydaje się artykuł 5 rozporządzenia E-Privacy, zgodnie z którym dane pochodzące z łączności elektronicznej są tajne. Oznacza to, że wszelkiego rodzaju przechwytywanie tych danych niezależnie od tego jaką przyjmie formę jest zakazane.
E-Privacy ustanawia zatem warunki, które muszą być spełnione, aby przetwarzanie danych w łączności elektronicznej odbywało się zgodnie z prawem.
 

Wykorzystanie informacji na cele marketingowe

Jedną z istotnych zmian jest regulacja dotycząca e-marketingu. Podmioty reklamujące oferowane przez siebie usługi i produkty drogą elektroniczną będą musiały uzyskać zgodę osób fizycznych do których chcą kierować komunikaty marketingowe. Nie ma przy tym znaczenia jaką drogą mają one docierać do potencjalnego klienta.
Na reklamodawców nałożony zostanie obowiązek informowania użytkowników o charakterze przekazywanych materiałów oraz tożsamości podmiotu, w imieniu którego są stosowane.
 


 

WARTO WIEDZIEĆ

Marketing telefoniczny będzie mógł być wykorzystywany jedynie przy uprzednim podaniu przeznaczonego do tego prefiksu czy kodu lub korzystając ze zidentyfikowanego numeru. Oznacza to, że użytkownik będzie miał możliwość rozpoznania czy nadchodzące połączenie ma charakter reklamowy.
 


Sankcje

Każdy użytkownik, którego prawa w związku z ochroną danych osobowych zostały naruszone uzyska prawo do wytoczenia powództwa przeciwko sprawcy. W przypadku, doznania szkody poszkodowanemu będzie się należeć rekompensata finansowa. Co więcej, w sprawie takiej to na osobie naruszającej spoczywa ciężar dowodu, że do naruszenia praw nie doszło..
 


 

WARTO WIEDZIEĆ

Kary finansowe za naruszenie przepisów mogą wynosić do 20 000 000 EUR lub do 4% całkowitego obrotu przedsiębiorstwa za ostatni rok obrotowy.
 


 

Porada praktyczna

Przedsiębiorca zajmujący się przetwarzaniem danych lub marketingiem elektronicznym powinien zapoznać się z nadchodzącymi zmianami. Oprócz tego, nowe regulację dotkną zarówno osób fizycznych jak i osób prawnych, zatem każdego dotkną w jakimś zakresie.
 

Podsumowując

Wielkimi krokami nadchodzi kompleksowa regulacja prawa ochrony danych osobowych. Zainicjowane przez Komisję Europejską zmiany stworzą punkt wyjścia dla ustawodawców krajowych określając minimalne wymogi, jakie będą musiały być spełnione. Obserwacji wymagają, zatem nie tylko akty prawa unijnego, ale również polskie rozwiązania, które pochylą się nad powyższą kwestią.
 

Podstawa:

  1. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).
  2. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/0003 z dnia 10 stycznia 2017 r. w sprawie poszanowania życia prywatnego oraz ochrony danych osobowych w łączności elektronicznej i uchylające dyrektywę 2002/58/WE (rozporządzenie w sprawie prywatności i łączności elektronicznej).
  • Udostępnij:
Avatar
Maciej Czepulonis

Poprzedni post

Dokumentacja transakcji z podmiotem powiązanym na poziomie podstawowym – local file
5 grudnia

Następny wpis

Kontrowersyjny spór o kontenery
6 grudnia

Wyszukiwarka

Kategorie

  • Aktualności podatkowe
  • Aktualności prawne
  • Bez kategorii
  • Ceny transferowe
  • CIT
  • Compliance
  • PIT
  • VAT
  • WHT

Artykuły archiwalne

  • Styczeń 2021 (6)
  • Grudzień 2020 (16)
  • Listopad 2020 (25)
  • Październik 2020 (18)
  • Wrzesień 2020 (18)
  • Sierpień 2020 (16)
  • Lipiec 2020 (11)
  • Czerwiec 2020 (11)
  • Maj 2020 (13)
  • Kwiecień 2020 (37)
  • Marzec 2020 (9)
  • Październik 2019 (5)
  • Wrzesień 2019 (6)
  • Sierpień 2019 (10)
  • Lipiec 2019 (5)
  • Czerwiec 2019 (3)
  • Maj 2019 (5)
  • Kwiecień 2019 (3)
  • Marzec 2019 (20)
  • Luty 2019 (9)
  • Styczeń 2019 (35)
  • Grudzień 2018 (8)
  • Listopad 2018 (23)
  • Wrzesień 2018 (13)
  • Sierpień 2018 (14)
  • Maj 2018 (2)
  • Kwiecień 2018 (2)
  • Marzec 2018 (11)
  • Luty 2018 (21)
  • Styczeń 2018 (29)
  • Grudzień 2017 (19)
  • Listopad 2017 (26)

Adres
ul. Miodowa 1
00-080 Warszawa

Numer telefonu
(+48) 575 692 694

Adres e-mail
kontakt@akademialtca.pl

Godziny otwarcia
Poniedziałek - Piątek
9:00 - 17:00

logo-eduma-the-best-lms-wordpress-theme

O Nas

  • Kim jesteśmy?
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Q&A Akademia LTCA
  • Kontakt

Szkolenia

  • Szkolenia otwarte
  • Szkolenia zamknięte
  • Szkolenia online

Linki

  • Logowanie
  • Regulamin
  • Polityka prywatności

Akademia LTCA © Wszystkie prawa zastrzeżone.

Projekt i realizacja: MEDIAONES

Zaloguj się

Zgubiłeś hasło?

Zaloguj przez Facebook Zaloguj przez Google Zaloguj przez Twitter Zaloguj przez LinkedIn

logo


Nie jesteś jeszcze członkiem? Zarejestruj się teraz

Logowanie i rejestracja są bezpłatne.
Materiały dostępne są dopiero po rejestracji i zalogowaniu w serwisie.

Zarejestruj się

Jesteś już zarejestrowany? Zaloguj się

Rejestracja jest bezpłatna.
Materiały dostępne są dopiero po rejestracji i zalogowaniu w serwisie.