• Szkolenia
    • Szkolenia zamknięte
    • Szkolenia online
  • Webinaria
  • Wydarzenia
  • Blog
  • O nas
    • O akademii
    • O kancelarii
    • Q&A Akademia LTCA
    • Referencje
    • Nasi Eksperci
  • Sklep
  • Abonament
  • Pomagamy
  • Kontakt
    • 0
(+48) 575 692 694
kontakt@akademialtca.pl
Rejestracja Logowanie
Akademia LTCAAkademia LTCA
  • Szkolenia
    • Szkolenia zamknięte
    • Szkolenia online
  • Webinaria
  • Wydarzenia
  • Blog
  • O nas
    • O akademii
    • O kancelarii
    • Q&A Akademia LTCA
    • Referencje
    • Nasi Eksperci
  • Sklep
  • Abonament
  • Pomagamy
  • Kontakt
    • 0

Compliance

  • Strona główna
  • Blog
  • Compliance
  • Nowe obowiązki przedsiębiorców wynikające z projektu ustawy o jawności życia publicznego (procedury antykorupcyjne)

Nowe obowiązki przedsiębiorców wynikające z projektu ustawy o jawności życia publicznego (procedury antykorupcyjne)

  • Marcin Zarzycki
  • Wysłane przez Marcin Zarzycki
  • Kategorie Compliance
  • Data 30 sierpnia


 
W ramach filmu, Doradca podatkowy Marcin Zarzycki omawia podstawowe obowiązki i sankcje wynikające z przepisów ustawy o jawności życia publicznego. W szczególności poruszane są kwestie obowiązków przedsiębiorców w zakresie wprowadzania procedur antykorupcyjnych oraz szerokiego katalogu kar związanych z brakiem realizacji obowiązków ustawowych.
 

Jak ustawa o jawności życia publicznego wpłynie na obowiązki przedsiębiorców?

Projekt ustawy o jawności życia publicznego pojawił się na stronach rządowego centrum legislacji już w październiku 2017 r. (ostatnia wersja projektu pochodzi ze stycznia 2018 r.) i od samego początku pory wzbudzał duże kontrowersje. Do ustawy negatywnie odnosiły się nie tylko przedsiębiorcy i organizacje społeczne, ale również niektóre ministerstwa, co spowodowało, że w ostatnim czasie pojawiły się informacje o spowolnieniu prac nad ustawą, a nawet o ich wstrzymaniu i wrzuceniu projektu do sejmowej zamrażarki.
Jeżeli natomiast ustawa zostałaby przyjęta w tej wersji, nałożyłaby szereg nowych obowiązków, zarówno na podmioty działające w tzw. sferze publicznej, jak i na przedsiębiorców prywatnych.
W tym miejscu należy zwrócić uwagę, że systemy compliance oraz procedury antykorupcyjne, w podobnym wymiarze, jak wynikający z projektu ustawy, funkcjonują już w wielu krajach, tj. m.in. w USA, Wielkiej Brytanii, Niemczech, czy też Francji, a co za tym idzie, dla części polskich firm takie rozwiązania nie są nowością, niemniej jednak dla większości przedsiębiorców realizacja nowych obowiązków będzie stanowić duże wyzwanie przede wszystkim w aspekcie organizacyjnym.
 

Obowiązki wynikające z ustawy

Projekt przewiduje m.in. zmianę zasad dostępu do informacji publicznej, wprowadzenie rejestru umów cywilnoprawnych (od 2 tys. zł) czy też rozszerzenie obowiązków związanych ze składaniem oświadczeń majątkowych (może on dotyczyć nawet 1,5 mln osób).
Kluczowe wydają się jednak obowiązki, które zostaną nałożone na przedsiębiorców, w tym tych z sektora prywatnego (obowiązki będą podmiotów mających status tzw. średniego i dużego przedsiębiorcy, a więc będzie dotyczył ok. 20 tys. przedsiębiorców).
Celem przewodnim ustawy ma być przeciwdziałanie praktykom korupcyjnym, a realizacja tego celu ma nastąpić poprzez wprowadzenie szeregu wewnętrznych regulacji antykorupcyjnych, które stworzą kompleksowy system reagowania i przeciwdziałania praktykom o charakterze korupcyjnym.
Przedsiębiorcy będą zobowiązani przede wszystkim do wprowadzenia szeregu tzw. procedur antykorupcyjnych, obejmujących m.in.:  kodeks antykorupcyjny, procedury przeciwko tworzeniu funduszy korupcyjnych, czy też procedury związane z otrzymywaniem prezentów.
Kolejnym obowiązkiem będzie konieczność zawierania w umowach tzw. klauzul antykorupcyjnych, wskazujących, że żadna część wynagrodzenia wynikającego z umowy nie będzie służyć pokryciu kosztów wręczania korzyści osobistych i majątkowych.
Jednym z ważniejszych rozwiązań przewidzianych nową ustawą jest wprowadzenie instytucji tzw. sygnalisty, tj. osoby informującej o potencjalnych przestępstwach o charakterze korupcyjnym. Sygnalista będzie objęty specjalną ochroną prokuratorską (m.in. w zakresie rozwiązania lub zmiany umowy).
Dodatkowym obowiązkiem będzie koniczność prowadzenia cyklicznych szkoleń dla pracowników, w  tym w szczególności w zakresie funkcjonujących systemów oraz ewentualnej odpowiedzialności.
 

Sankcje i kary

Ustawa przewiduje także dotkliwe sankcje zarówno dla osób fizycznych działających w imieniu przedsiębiorców, jak i dla samych jednostek. Kary mogą sięgać nawet 10 mln zł w przypadku braku wdrożenia procedur lub wykazania, że procedury są pozorne. Dodatkową sankcją może być również zakaz ubiegania się o zamówienia publiczne.
W tym zakresie warto zwrócić uwagę, że zakres odpowiedzialności za naruszenia przepisów ustawy ma zostać jeszcze zaostrzony z uwagi na trwające prace nad ustawą o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny pod groźbą kary. Ustawa ta przewiduje dużo bardziej dotkliwe sankcje, obejmujące m.in. kary pieniężne nawet do 60 mln zł, czy też likwidację lub rozwiązanie podmiotu zbiorowego.
W aspekcie proceduralnym, elementem koniecznym do wymierzenia kary przedsiębiorcy na podstawie nowej ustawy będzie postawienie zarzutów o charakterze korupcyjnym danej osobie fizycznej działającej w imieniu lub na rzecz przedsiębiorcy.  Następnym krokiem będzie kontrola prowadzona przez CBA, głównie pod kątem oceny, czy wdrożono procedury antykorupcyjne oraz czy są one stosowane. CBA będzie dodatkowo weryfikować, czy procedury nie mają charakteru pozornego (ten element budzi szczególne wątpliwości, albowiem nie są znane kryteria według których miałaby być dokonywana ocena procedur). Ewentualne kary będą natomiast nakładane przez Prezesa UOKIK na wniosek Szefa CBA.
 

Kiedy nowe przepisy zaczną obowiązywać?

Najnowsze informacje płynące z resortu wskazują, że na nową ustawę będzie trzeba zaczekać, albowiem konieczne są dodatkowe prace legislacyjne w związku z licznymi uwagami zgłaszanymi m.in. przez organizacje społeczne, Ministerstwo Zdrowia oraz MSWiA. Niemniej jednak, przedsiębiorcy nie mogą spać spokojnie, albowiem projekt zapewne dalej będzie procedowany i możliwe, że wejdzie w życie jeszcze w 2018 r.
Informacja ta jest o tyle istotna, że po wejściu w życie ustawy, przedsiębiorcy będą mieli tylko 6 miesięcy na wdrożenie nowych zasad i procedur antykorupcyjnych co wydaje się krótkim okresem z perspektywy ilości podmiotów objętych nowymi regulacjami, jak również zakresu obowiązków jakie będą do wykonania.
 

Podsumowanie

Przedstawiony projekt ustawy  stanowi kolejny element prac legislacyjnych (obok m.in. ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych), zmierzających do zwiększenia transparentności działalności przedsiębiorców, ograniczenia działań niezgodnych z przepisami oraz coraz dotkliwszej penalizacji takich działań.
Dynamika procesów legislacyjnych w połączeniu z rozbudowanym systemem odpowiedzialności, kar i sankcji przewidzianych w projektowanych regulacjach, powinna skłonić przedsiębiorców do  podjęcia zintensyfikowanych działań w zakresie wdrożenia kompleksowych systemów zgodności (compliance), w  ramach których powinny znaleźć się również procedury antykorupcyjne.
 
 
 

  • Udostępnij:
Marcin Zarzycki
Marcin Zarzycki
Doradca podatkowy, Partner Zarządzający LTCA odpowiedzialny za Dział Compliance. Wieloletni praktyk i ekspert z zakresu prawa gospodarczego, podatkowego i zarządzania ryzykiem prawnym i podatkowym. Doświadczenie zawodowe zdobywał w krajowych i międzynarodowych firmach doradczych, jako specjalista z zakresu podatków dochodowych oraz wdrażania procedur zgodności. Koncentruje się na doradztwie z zakresu compliance, prawa spółek, podatku VAT, podatku CIT oraz rozliczeń międzynarodowych i wewnątrzgrupowych. Doświadczony wykładowca, prelegent na studiach podyplomowych oraz na ponad 700 szkoleniach (ponad 4200 godzin szkoleniowych) prawnych i podatkowych m.in. z zakresu podatków dochodowych, podatku VAT, procedury podatkowej, cen transferowych, podatku u źródła, fuzji i przejęć oraz compliance.

Poprzedni post

Projekt zmian w cenach transferowych po konsultacjach społecznych
30 sierpnia

Następny wpis

Rewolucyjne zmiany w podatkach dochodowych 2019
30 sierpnia

Wyszukiwarka

Kategorie

  • Aktualności podatkowe
  • Aktualności prawne
  • Bez kategorii
  • Ceny transferowe
  • CIT
  • Compliance
  • PIT
  • VAT
  • WHT

Artykuły archiwalne

  • Styczeń 2021 (6)
  • Grudzień 2020 (16)
  • Listopad 2020 (25)
  • Październik 2020 (18)
  • Wrzesień 2020 (18)
  • Sierpień 2020 (16)
  • Lipiec 2020 (11)
  • Czerwiec 2020 (11)
  • Maj 2020 (13)
  • Kwiecień 2020 (37)
  • Marzec 2020 (9)
  • Październik 2019 (5)
  • Wrzesień 2019 (6)
  • Sierpień 2019 (10)
  • Lipiec 2019 (5)
  • Czerwiec 2019 (3)
  • Maj 2019 (5)
  • Kwiecień 2019 (3)
  • Marzec 2019 (20)
  • Luty 2019 (9)
  • Styczeń 2019 (35)
  • Grudzień 2018 (8)
  • Listopad 2018 (23)
  • Wrzesień 2018 (13)
  • Sierpień 2018 (14)
  • Maj 2018 (2)
  • Kwiecień 2018 (2)
  • Marzec 2018 (11)
  • Luty 2018 (21)
  • Styczeń 2018 (29)
  • Grudzień 2017 (19)
  • Listopad 2017 (26)

Adres
ul. Miodowa 1
00-080 Warszawa

Numer telefonu
(+48) 575 692 694

Adres e-mail
kontakt@akademialtca.pl

Godziny otwarcia
Poniedziałek - Piątek
9:00 - 17:00

logo-eduma-the-best-lms-wordpress-theme

O Nas

  • Kim jesteśmy?
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Q&A Akademia LTCA
  • Kontakt

Szkolenia

  • Szkolenia otwarte
  • Szkolenia zamknięte
  • Szkolenia online

Linki

  • Logowanie
  • Regulamin
  • Polityka prywatności

Akademia LTCA © Wszystkie prawa zastrzeżone.

Projekt i realizacja: MEDIAONES

Zaloguj się

Zgubiłeś hasło?

Zaloguj przez Facebook Zaloguj przez Google Zaloguj przez Twitter Zaloguj przez LinkedIn

logo


Nie jesteś jeszcze członkiem? Zarejestruj się teraz

Logowanie i rejestracja są bezpłatne.
Materiały dostępne są dopiero po rejestracji i zalogowaniu w serwisie.

Zarejestruj się

Jesteś już zarejestrowany? Zaloguj się

Rejestracja jest bezpłatna.
Materiały dostępne są dopiero po rejestracji i zalogowaniu w serwisie.