• Szkolenia
    • Szkolenia zamknięte
    • Szkolenia online – nagrania
    • Szkolenia online na żywo
  • Webinaria
    • Webinaria – nagrania
    • Webinaria na żywo
  • Blog
  • O nas
    • O akademii
    • O kancelarii
    • Q&A Akademia LTCA
    • Referencje
    • Nasi Eksperci
  • Sklep
    • Szkolenia i webinary
    • Materiały
  • Abonament
  • Pomagamy
  • Kontakt
    • 0
(+48) 575 692 694
kontakt@akademialtca.pl
Rejestracja Logowanie
Akademia LTCAAkademia LTCA
  • Szkolenia
    • Szkolenia zamknięte
    • Szkolenia online – nagrania
    • Szkolenia online na żywo
  • Webinaria
    • Webinaria – nagrania
    • Webinaria na żywo
  • Blog
  • O nas
    • O akademii
    • O kancelarii
    • Q&A Akademia LTCA
    • Referencje
    • Nasi Eksperci
  • Sklep
    • Szkolenia i webinary
    • Materiały
  • Abonament
  • Pomagamy
  • Kontakt
    • 0

Ceny transferowe

  • Strona główna
  • Blog
  • Ceny transferowe
  • Zmiany w regulacjach dotyczących cen transferowych

Zmiany w regulacjach dotyczących cen transferowych

  • Aleksandra Bojarska
  • Wysłane przez Aleksandra Bojarska
  • Kategorie Ceny transferowe
  • Data 7 sierpnia

16 lipca 2018 r. został opublikowany Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Najnowszy projekt proponuje wiele zmian w cenach transferowych. Niektóre z nowych rozwiązań można uznać za korzystne dla podatników.
Zgodnie z uzasadnieniem do projektu ,,Ważnym celem wprowadzenia regulacji jest uproszczenie przepisów podatkowych, a także zmniejszenie obciążeń o charakterze biurokratycznym
i administracyjnym dla przedsiębiorców, w szczególności małych i średnich przedsiębiorstw.”

Projekt ustawy przewiduje zmiany w następującym zakresie:
 

Podniesienie progów

Projekt ustawy przewiduje podniesienie wysokości progów dokumentacyjnych po przekroczeniu których powstaje obowiązek sporządzenia dokumentacji cen transferowych. Jednakże jeszcze ważniejszą zmianą jest to, że obowiązek dokumentacyjny będzie uzależniony wyłącznie od wartości transakcji. Nieistotne będzie kryterium przychodów lub kosztów podatnika, które do tej pory wynosiło 2 mln EUR. Obowiązek dokumentacyjny będzie zależał wyłącznie od wartości transakcji. Przykładowo, do powstania obowiązku wystarczy aby podatnik dokonał transakcji sprzedaży towarów na kwotę powyżej 2 mln zł. Wprowadzenie regulacji pozwoli na uniknięcie sytuacji, w której podatnicy zawierający istotne wartościowo transakcje z podmiotami powiązanymi, a jednocześnie nie przekraczający wartości 2 000 000 EUR (lub ich równowartości w złotych) przychodów lub kosztów zwolnieni byli z obowiązku przygotowania dokumentacji cen transferowych, podczas gdy podatnicy tę wartość nieznacznie przekraczający (np. osiągając 2 100 000 EUR całkowitych przychodów lub kosztów) zobowiązani byli do przygotowania dokumentacji dla transakcji z podmiotami powiązanymi, których łączna wartość przekraczała jedynie 50 000 EUR (lub równowartość tej kwoty w złotych).
 

Wydłużenie terminów na sporządzenie dokumentacji

Jako niezwykle korzystną należy uznać zmianę terminów na złożenie oświadczenia o sporządzeniu lokalnej dokumentacji cen transferowych oraz złożenia informacji o cenach transferowych z 3 miesięcy po zakończeniu roku podatkowego do 9 miesięcy po zakończeniu roku podatkowego. Wydłużony zostanie również czas na sporządzenie dokumentacji grupowej. Podatnik będzie miał na sporządzenia dokumentacji grupowej aż 12 miesięcy od zakończenia roku podatkowego.
 

Dokumentacja grupowa także od podmiotu zagranicznego

Nowa ustawa może wprowadzić możliwość realizacji obowiązku posiadania grupowej dokumentacji cen transferowych poprzez wykorzystanie w tym celu bezpośrednio dokumentacji sporządzonej przez inny podmiot z grupy, w tym również w języku angielskim. W efekcie podatnicy, którzy otrzymują taką dokumentację od innego podmiotu z  grupy nie będą zobowiązani do sporządzenia jej we własnym zakresie.
 

Dwa nowe zwolnienia dokumentacyjne

Projekt przewiduje dwa nowe zwolnienia dokumentacyjne, obejmujące transakcje kontrolowane, które w całości nie stanowią przychodu lub kosztów uzyskania przychodów oraz transakcje kontrolowane, których cena została ustalona w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy Prawo zamówień publicznych.
 

Ujednolicenie wymogów dokumentacyjnych ze standardami OECD

Zmianie ulegną elementy lokalnej i grupowej dokumentacji cen transferowych, tak aby odzwierciedlały one wymogi wynikające z wytycznych OECD.
 

Uproszczone zasady rozliczeń

Projekt przewiduje wprowadzenie uproszczonych rozwiązań (ang. safe harbours), których zastosowanie przez podatnika będzie skutkowało uznaniem ceny lub elementu ceny za rynkową. Rozwiązanie to zostanie wprowadzone dla dwóch rodzajów transakcji – pożyczek i usług o niskiej wartości dodanej.
 

Uregulowanie zasady ceny rynkowej

Proponowane w projekcie rozwiązania umożliwiają zastosowanie, w uzasadnionych przypadkach, innych niż wymienione w ustawie metod, w tym technik wyceny, do określania przychodów lub kosztów uzyskania przychodów podatnika z transakcji kontrolowanych, co ma umożliwić organom podatkowym efektywniejszą weryfikację zgodności warunków pomiędzy podmiotami powiązanymi
z warunkami rynkowymi.
 

Warunki stosowania korekty cen transferowych

Nowa ustawa może wprowadzić jednoznaczną regułę, że korekta cen transferowych stanowi odpowiednio przychód lub koszt uzyskania przychodów i jest ujmowana w roku, którego dotyczy – o ile spełnione są warunki wskazane w przepisie.
 

Uwzględnianie całokształtu warunków

Projekt ustawy przewiduje doprecyzowanie dotychczasowego uprawnienia organu podatkowego do uwzględnienia całokształtu warunków, na jakich prowadzą działalność podmioty powiązane poprzez uznanie, że w określonych warunkach dana transakcja nie zostałaby zawarta (ang. non-recognition) lub zostałaby zawarta inna (ang. recharacterization). Uprawnienie było dotychczas wywodzone z brzmienia obowiązującego art. 11 ust. 1 ustawy o CIT oraz art. 25 ust. 1 ustawy o PIT. Doprecyzowanie funkcjonowania tych instrumentów stanowi wdrożenie wytycznych OECD w zakresie zapobiegania erozji podstawy opodatkowania oraz przerzucaniu zysków (ang. BEPS).
 

TP-R

Ustawa przewiduje zastąpienie obowiązku składania przez podatników sprawozdań CIT/TP lub PIT/TP prostszym i bardziej przyjaznym dla podatników raportowaniem cen transferowych w formie elektronicznej (TP-R).
 

Ujednolicenie pojęć i definicji

Projekt ustawy przewiduje działanie polegające na próbie ujednolicenia pojęć i definicji. Planowane zmiany przewidują umieszczenie wszystkich przepisów dotyczących  cen transferowych w jednym, nowym rozdziale. Jednocześnie, ustawa ma wprowadzić ok. 10 kluczowych definicji legalnych w celu ograniczenia potencjalnych sporów interpretacyjnych, które w przeszłości dotyczyły np. pojęcia transakcji. Wprowadzona zostanie definicja transakcji kontrolowanej, która za zadanie zastąpić obecnie używane w regulacjach dotyczących cen transferowych pojęcia „transakcje oraz inne zdarzenia jednego rodzaju”. Projekt ustawy doprecyzuje także pojęcia dotyczące powiązań.
 

Zmniejszenie limitów kosztów finansowania dłużnego

Celem regulacji jest zmniejszenie z 30% do 20% limitu, od którego liczona jest nadwyżka kosztów finansowania dłużnego, które podatnik zobowiązany jest wyłączyć z kosztów uzyskania przychodów. Według Ministerstwa zmiana podyktowana jest koniecznością dalszego uszczelnienia systemu podatkowego.
 

Zwiększenie limitu dla celów ustalenia kosztów podatkowych dla usług i licencji nabywanych od podmiotów powiązanych

Zgodnie z projektem podniesiony ma zostać limit z 5% do 10%, od którego liczona jest nadwyżka kosztów usług wskazanych w art. 15e ust. 1 pkt 1-3 ustawy o CIT, które podatnik zobowiązany jest wyłączyć z kosztów uzyskania przychodów.
Projekt jest obecnie na etapie konsultacji publicznych, a nowe przepisy mają wejść w życie od 1 stycznia 2019 r.
 

Podstawa:

Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw
http://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12313855/katalog/12522183#12522183

  • Udostępnij:
Aleksandra Bojarska
Aleksandra Bojarska
Associate. Praktyk i ekspert w zakresie sporządzania dokumentacji cen transferowych oraz należytej staranności na potrzeby podatku VAT. Swoje doświadczenie zdobywała w kancelariach adwokatów i radców prawnych, a także w dziale postępowań podatkowych firmy z ,,wielkiej czwórki”. Członek zwycięskiego zespołu XII edycji ogólnopolskiego konkursu podatkowego dla studentów EYe on TAX. W Kancelarii zajmuje się doradztwem w zakresie podatków dochodowych ze szczególnym uwzględnieniem cen transferowych, a także problematyką należytej staranności na potrzeby podatku VAT. Sporządziła liczne dokumentacje cen transferowych dla różnorodnych transakcji i spółek. Posiada doświadczenie w zakresie sporządzania dokumentacji local file i master file. Zajmuje się problematyką należytej staranności na potrzeby podatku VAT. Autorka wielu publikacji z zakresu prawa podatkowego. Włada biegle językiem angielskim.

Poprzedni post

Sposób określania progów wartości transakcji dla ustalenia obowiązku sporządzania dokumentacji cen transferowych na gruncie nowego projektu
7 sierpnia

Następny wpis

Objaśnienia Ministerstwa Finansów dotyczące mechanizmu Split Payment
9 sierpnia

Wyszukiwarka

Kategorie

  • Aktualności podatkowe
  • Aktualności prawne
  • Bez kategorii
  • Ceny transferowe
  • CIT
  • Compliance
  • PIT
  • VAT
  • WHT

Artykuły archiwalne

  • Kwiecień 2021 (10)
  • Marzec 2021 (19)
  • Luty 2021 (26)
  • Styczeń 2021 (21)
  • Grudzień 2020 (16)
  • Listopad 2020 (25)
  • Październik 2020 (18)
  • Wrzesień 2020 (18)
  • Sierpień 2020 (16)
  • Lipiec 2020 (11)
  • Czerwiec 2020 (11)
  • Maj 2020 (13)
  • Kwiecień 2020 (37)
  • Marzec 2020 (9)
  • Październik 2019 (5)
  • Wrzesień 2019 (6)
  • Sierpień 2019 (10)
  • Lipiec 2019 (5)
  • Czerwiec 2019 (3)
  • Maj 2019 (5)
  • Kwiecień 2019 (3)
  • Marzec 2019 (20)
  • Luty 2019 (9)
  • Styczeń 2019 (35)
  • Grudzień 2018 (8)
  • Listopad 2018 (23)
  • Wrzesień 2018 (13)
  • Sierpień 2018 (14)
  • Maj 2018 (2)
  • Kwiecień 2018 (2)
  • Marzec 2018 (11)
  • Luty 2018 (21)
  • Styczeń 2018 (29)
  • Grudzień 2017 (19)
  • Listopad 2017 (26)

Adres
ul. Miodowa 1
00-080 Warszawa

Numer telefonu
(+48) 575 692 694

Adres e-mail
kontakt@akademialtca.pl

Godziny otwarcia
Poniedziałek - Piątek
9:00 - 17:00

logo-eduma-the-best-lms-wordpress-theme

O Nas

  • Kim jesteśmy?
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Q&A Akademia LTCA
  • Kontakt

Szkolenia

  • Szkolenia otwarte
  • Szkolenia zamknięte
  • Szkolenia online

Linki

  • Logowanie
  • Regulamin
  • Polityka prywatności

Akademia LTCA © Wszystkie prawa zastrzeżone.

Projekt i realizacja: MEDIAONES

Zaloguj się

Zgubiłeś hasło?

Zaloguj przez Facebook Zaloguj przez Google Zaloguj przez Twitter Zaloguj przez LinkedIn

logo


Nie jesteś jeszcze członkiem? Zarejestruj się teraz

Logowanie i rejestracja są bezpłatne.
Materiały dostępne są dopiero po rejestracji i zalogowaniu w serwisie.

Zarejestruj się

Jesteś już zarejestrowany? Zaloguj się

Rejestracja jest bezpłatna.
Materiały dostępne są dopiero po rejestracji i zalogowaniu w serwisie.