• Szkolenia
    • Szkolenia zamknięte
    • Szkolenia online
  • Webinaria
  • Wydarzenia
  • Blog
  • O nas
    • O akademii
    • O kancelarii
    • Q&A Akademia LTCA
    • Referencje
    • Nasi Eksperci
  • Sklep
  • Abonament
  • Pomagamy
  • Kontakt
    • 0
(+48) 575 692 694
kontakt@akademialtca.pl
Rejestracja Logowanie
Akademia LTCAAkademia LTCA
  • Szkolenia
    • Szkolenia zamknięte
    • Szkolenia online
  • Webinaria
  • Wydarzenia
  • Blog
  • O nas
    • O akademii
    • O kancelarii
    • Q&A Akademia LTCA
    • Referencje
    • Nasi Eksperci
  • Sklep
  • Abonament
  • Pomagamy
  • Kontakt
    • 0

Aktualności prawne

  • Strona główna
  • Blog
  • Aktualności prawne
  • Subwencje z Traczy PFR dla małych i średnich przedsiębiorstw

Subwencje z Traczy PFR dla małych i średnich przedsiębiorstw

  • Aleksandra Bojarska
  • Wysłane przez Aleksandra Bojarska
  • Kategorie Aktualności prawne
  • Data 30 kwietnia

Biorąc pod uwagę, że Komisja Europejska zaakceptowała Tarczę Finansową PFR i wystartował proces przyznawania subwencji z Traczy PFR dla małych i średnich przedsiębiorstw, warto bliżej poznać warunki ubiegania się o tę pomoc. Kwoty subwencji są duże, a zatem mogą stanowić realną pomoc dla przedsiębiorców.

Warunki

Tarcza finansowa PFR dla małych i średnich przedsiębiorców kierowana jest do przedsiębiorców zatrudniających od 10 do 249 pracowników, których roczny obrót nie przekracza 50 mln euro lub suma bilansowa nie przekracza 43 mln euro. Należy jednak mieć na uwadze, że jeżeli przedsiębiorca zatrudnia przykładowo 8 pracowników, czyli powinien zaliczać się do przedsiębiorstw które skorzystają z Tarczy PFR dla mikrofirm, to jeżeli jego obrót przekroczy 2 mln EUR, przedsiębiorca powinien móc skorzystać z Traczy PFR dla małych i średnich przedsiębiorstw.

Ponadto warunkami do skorzystania z Tarczy PFR jest to aby mały/średni przedsiębiorca:

  • Odnotował spadek obrotów gospodarczych (przychodów ze sprzedaży) o co najmniej 25% w dowolnym miesiącu po 1 lutego 2020 r. w porównaniu do poprzedniego miesiąca lub analogicznego miesiąca ubiegłego roku w związku zakłóceniami w funkcjonowaniu gospodarki na skutek COVID-19 (spadek sprzedaży towarów lub usług w rozumieniu art. 15g ust. 9 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. poz. 374, 567 i 568);
  • Nie zostało wobec niego otwarte postępowanie upadłościowe lub likwidacyjne albo nie zostało otwarte postępowanie restrukturyzacyjne.
  • W odniesieniu do którego są spełnione następujące przesłanki: (i) Beneficjent posiada rezydencję podatkową na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego, (ii) działalność gospodarcza Beneficjenta została zarejestrowana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w Krajowym Rejestrze Sądowym albo Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, oraz (ii) jego Główny Beneficjent Rzeczywisty nie posiada rezydencji podatkowej w Raju Podatkowym, przy czym zakwalifikowanie Beneficjenta do udziału w Programie pomimo braku spełnienia powyższych przesłanek możliwe jest w razie zobowiązania się Beneficjenta, w przypadku nieposiadania przez Beneficjenta rezydencji podatkowej na terytorium Europejskiego Obszaru Gospodarczego, do przeniesienia rezydencji podatkowej na teren Europejskiego Obszaru Gospodarczego, oraz, w przypadku posiadania przez głównego Beneficjenta Rzeczywistego Beneficjenta rezydencji podatkowej Strona 19 z 65 w Raju Podatkowym, do spowodowania, że Główny Beneficjent Rzeczywisty Beneficjenta przeniesienie rezydencję podatkową na teren Europejskiego Obszaru Gospodarczego, w obu przypadkach w terminie 9 miesięcy od dnia udzielenia Subwencji Finansowej.
  • Na dzień 31 grudnia 2019 r. lub na dzień udzielenia finansowania nie zalegał z płatnościami podatków i składek na ubezpieczenia społeczne, przy czym rozłożenie płatności na raty lub jej odroczenie nie jest uznawane za zaległość.

 

Ponadto warunkiem jest aby przedsiębiorca ubiegający się o subwencję nie prowadził działalności w zakresie:

  • produktów lub usług, które mogą skutkować ograniczaniem bądź naruszaniem wolności indywidualnych lub/oraz praw człowieka;
  • działalności prowadzonej przez instytucje kredytowe, spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe, firmy inwestycyjne, instytucje pożyczkowe, zakłady ubezpieczeń, zakłady reasekuracji, fundusze emerytalne, fundusze inwestycyjne i inne przedsiębiorstwa zbiorowego inwestowania oraz podmioty zarządzające aktywami,
  • dostawców usług płatniczych oraz inne instytucje finansowe, a także agencje ratingowe;
  • obszarów wątpliwych z powodów etyczno-moralnych.

 

Biorąc pod uwagę powyższe, dla wielu Spółek problemem może być warunek dotyczący beneficjenta rzeczywistego. Zgodnie jednak ze stanowiskiem PFR warunek ten zostanie spełniony kiedy, przykładowo, sp. z o.o. będącą beneficjentem subwencji ma polską rezydencję podatkową, a jej beneficjent rzeczywisty posiada rezydencję państwa, który, zgodnie z Konkluzją Rady UE w sprawie zrewidowanej listy państw nie współpracujących w celach podatkowych (2020/C 64/03), nie jest uznawany za „raj podatkowy”.

 

Przedsiębiorca zagraniczny prowadzący działalność gospodarczą w Polsce (np. poprzez oddział) może ubiegać się o wsparcie, ale jego wniosek będzie musiał być indywidualnie rozpatrywany przez PFR, a zgoda będzie mogła zostać uzależniona od akceptacji dodatkowych zobowiązań np. inwestycyjnych.

 

Jednocześnie w zakresie spadku obrotów, zwracamy uwagę, ze Ministerstwo Finansów poinformowało, że informacja o obrotach pochodzących z deklaracji VAT, złożona zgodnie z terminami i pozytywnie zweryfikowana przez MF, jest niezbędna do otrzymania subwencji. Zalecane jest wobec tego możliwie jak najwcześniejsze złożenie deklaracji VAT-7 gdyż od tego może być uzależnione otrzymanie dofinansowania.

 

Jeżeli chodzi o warunek niezalegania z płatnościami podatków i składek ZUS stan ten określa się na dzień złożenia wniosku lub na dzień 31 grudnia 2019 r. Wystarczy zatem, że przedsiębiorca w jednym z tych terminów nie zalegał z ww. opłatami.

Na co przeznaczona może być kwota subwencji

Instrumentem finansowym Programu są subwencje zwrotne PFR, przeznaczone na:

  • pokrycie kosztów prowadzonej działalności gospodarczej, z wyłączeniem przeznaczenia środków na nabycie (przejęcie) w sposób bezpośredni lub pośredni innego przedsiębiorcy (zakaz akwizycji);
  • dopuszczalna jest spłata kredytów: możliwość wykorzystania subwencji na przedterminową spłatę kredytów do maksymalnej wysokości 25% wartości pożyczki;
  • zwrot: na warunkach określonych w Programie i umowie subwencji.
Środki z subwencji nie mogą być przeznaczone na płatności do właściciela przedsiębiorstwa, do osób lub podmiotów powiązanych z właścicielem przedsiębiorstwa.

Należy zatem zwrócić również szczególną uwagę, na dokładną dokumentację wydatkowanych środków z subwencji.

Szczegółowe warunki wsparcia finansowego oraz zobowiązania Beneficjenta Programu określać będzie umowa subwencji.

Kwota subwencji

Maksymalna kwota subwencji zwrotnej w ramach Programu wsparcia finansowego Tarcza Finansowa PFR dla MŚP obliczana jest jako % wartości przychodów ze sprzedaży przedsiębiorcy za rok obrotowy 2019. Wysokość wsparcia wyrażona % przychodów ze sprzedaży zależy dodatkowo od skali spadku obrotów w związku z COVID-19.

Spadek przychodów Kwota subwencji jako % przychodów
<0; 25%) 0%
<25; 50%) 4%
<50; 75%) 6%
<75%; 100%) 8%

 

Maksymalna kwota subwencji to 3,5 mln zł.

Porównując powyższą kwotę do wysokości dofinansowań z tarczy antykryzysowej otrzymanie subwencji z Tarczy Finansowej PFR może być realnym i przesądzającym o dalszym istnieniu przedsiębiorstwa, wsparciem.

Dobrą wiadomością jest to, że wsparcie z Tarczy Finansowej PFR może być łączone z pomocą de minimis, a wartość dotychczasowej pomocy de minimis nie ma wpływu na możliwą do otrzymania wysokość wsparcia w ramach Tarczy Finansowej PFR.

Umorzenie

Należy jednak mieć na uwadze, że fakt, że przedsiębiorca otrzymał subwencję nie oznacza automatycznie, że środki nie będą musiały zostać zwrócone.

Otrzymana przez przedsiębiorcę pożyczka preferencyjna może być umorzona do wysokości 75% na koniec 12 miesiąca kalendarzowego od dnia wypłaty pożyczki na następujących zasadach:

  • 25% pod warunkiem kontynuacji działalności;
  • 25% w zależności od poniesionej przez przedsiębiorstwo straty na sprzedaży;
  • Dodatkowo 25% w zależności od utrzymania średniego zatrudnienia w okresie 12 miesięcy.

W przypadku zmniejszenia zatrudnienia procent zwrotu subwencji jest odpowiednio wyższy, co ma mobilizować przedsiębiorców do utrzymania zatrudnienia.

Biorąc pod uwagę powyższe, spełnienie każdego z powyższych warunków może zagwarantować przedsiębiorcy umorzenie w odpowiedniej części. Niemniej jednak i tak część subwencji (25%) będzie musiała zostać zwrócona. Należy mieć to uwadze w trakcie wydatkowania środków i na bieżąco kontrolować spełnianie warunków.

Szczegółowe zasady zwrotu określi umowa pomiędzy PFR a Ministerstwem Rozwoju.

Jak będzie wyglądała procedura przyznawania subwencji

Zgodnie z publikowanymi informacjami, PFR stosować będzie możliwie uproszczoną procedurę przyznawania finansowania, a procedura przyznawania wsparcia finansowego jest możliwie automatyczna i w szczególności realizowana za pośrednictwem kanałów elektronicznych (banków) z wykorzystaniem oświadczeń składanych przez Beneficjenta Programu.

Tarcza Finansowa PFR jest obsługiwana w ramach bankowości elektronicznej przez wybrane banki, których lista jest już dostępna na stronie www.pfr.pl.

Warto również mieć na uwadze, że PFR udostępniło Przewodnik dla mikro, małych i średnich firm po tarczy finansowej PFR, w którym PFR opisuje warunki do skorzystania z subwencji i odpowiada na najczęściej zadawane pytania.

  • Udostępnij:
Aleksandra Bojarska
Aleksandra Bojarska
Associate. Praktyk i ekspert w zakresie sporządzania dokumentacji cen transferowych oraz należytej staranności na potrzeby podatku VAT. Swoje doświadczenie zdobywała w kancelariach adwokatów i radców prawnych, a także w dziale postępowań podatkowych firmy z ,,wielkiej czwórki”. Członek zwycięskiego zespołu XII edycji ogólnopolskiego konkursu podatkowego dla studentów EYe on TAX. W Kancelarii zajmuje się doradztwem w zakresie podatków dochodowych ze szczególnym uwzględnieniem cen transferowych, a także problematyką należytej staranności na potrzeby podatku VAT. Sporządziła liczne dokumentacje cen transferowych dla różnorodnych transakcji i spółek. Posiada doświadczenie w zakresie sporządzania dokumentacji local file i master file. Zajmuje się problematyką należytej staranności na potrzeby podatku VAT. Autorka wielu publikacji z zakresu prawa podatkowego. Włada biegle językiem angielskim.

Poprzedni post

Inwestycje budowlane a VAT: problematyka opodatkowania projektów budowlanych
30 kwietnia

Następny wpis

Zainteresowanie procedurą APA coraz większe!
30 kwietnia

Wyszukiwarka

Kategorie

  • Aktualności podatkowe
  • Aktualności prawne
  • Bez kategorii
  • Ceny transferowe
  • CIT
  • Compliance
  • PIT
  • VAT
  • WHT

Artykuły archiwalne

  • Styczeń 2021 (19)
  • Grudzień 2020 (16)
  • Listopad 2020 (25)
  • Październik 2020 (18)
  • Wrzesień 2020 (18)
  • Sierpień 2020 (16)
  • Lipiec 2020 (11)
  • Czerwiec 2020 (11)
  • Maj 2020 (13)
  • Kwiecień 2020 (37)
  • Marzec 2020 (9)
  • Październik 2019 (5)
  • Wrzesień 2019 (6)
  • Sierpień 2019 (10)
  • Lipiec 2019 (5)
  • Czerwiec 2019 (3)
  • Maj 2019 (5)
  • Kwiecień 2019 (3)
  • Marzec 2019 (20)
  • Luty 2019 (9)
  • Styczeń 2019 (35)
  • Grudzień 2018 (8)
  • Listopad 2018 (23)
  • Wrzesień 2018 (13)
  • Sierpień 2018 (14)
  • Maj 2018 (2)
  • Kwiecień 2018 (2)
  • Marzec 2018 (11)
  • Luty 2018 (21)
  • Styczeń 2018 (29)
  • Grudzień 2017 (19)
  • Listopad 2017 (26)

Adres
ul. Miodowa 1
00-080 Warszawa

Numer telefonu
(+48) 575 692 694

Adres e-mail
kontakt@akademialtca.pl

Godziny otwarcia
Poniedziałek - Piątek
9:00 - 17:00

logo-eduma-the-best-lms-wordpress-theme

O Nas

  • Kim jesteśmy?
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Q&A Akademia LTCA
  • Kontakt

Szkolenia

  • Szkolenia otwarte
  • Szkolenia zamknięte
  • Szkolenia online

Linki

  • Logowanie
  • Regulamin
  • Polityka prywatności

Akademia LTCA © Wszystkie prawa zastrzeżone.

Projekt i realizacja: MEDIAONES

Zaloguj się

Zgubiłeś hasło?

Zaloguj przez Facebook Zaloguj przez Google Zaloguj przez Twitter Zaloguj przez LinkedIn

logo


Nie jesteś jeszcze członkiem? Zarejestruj się teraz

Logowanie i rejestracja są bezpłatne.
Materiały dostępne są dopiero po rejestracji i zalogowaniu w serwisie.

Zarejestruj się

Jesteś już zarejestrowany? Zaloguj się

Rejestracja jest bezpłatna.
Materiały dostępne są dopiero po rejestracji i zalogowaniu w serwisie.