Tarcza 4.0. co nowego dla przedsiębiorców
Projekt ,,Tarczy 4.0.” został skierowany do Senatu. Senat ma zająć się projektem ustawy 17 czerwca 2020 r. Choć nie jest jeszcze znany ostateczny kształt zmian, warto już w tym momencie zapoznać się z najbardziej znaczącymi zmianami w zakresie rozwiązań dla przedsiębiorców.
Umorzenie mikropożyczki
Projekt przewiduje, że mikropożyczka udzielona przez starostę (w kwocie 5 tys. zł) wraz z odsetkami podlega umorzeniu, pod warunkiem, że mikroprzedsiębiorca będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres 3 miesięcy od dnia udzielenia pożyczki.
Aktualnie przepisy uzależniają umorzenie również od tego, czy przedsiębiorca wystąpi w odpowiednim terminie z wnioskiem o umorzenie. Zmiana ta z pewnością jest korzysta dla osób które uzyskały mikropożyczkę.
Postojowe
Aktualnie osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz zatrudnione na umowę o pracę, nie mogą ubiegać się o świadczenie postojowe. Intencją Sejmu jest zmiana tych regulacji w taki sposób, aby również osoby posiadające inny tytuł do ubezpieczeń społecznych niż prowadzenie działalności gospodarczej (zakładając jednak, że ich głównym źródłem dochodów jest działalność gospodarcza) mogły skorzystać z postojowego. Regulacja wprowadzona przez Sejm do projektu ustawy jest jednak wadliwa, w związku z czym aby móc dokładniej przeanalizować tę potencjalną zmianę, warto poczekać na stanowisko Senatu.
Wprowadzenie przestoju bądź obniżonego wymiaru czasu pracy
Projekt ustawy przewiduje, że pracodawca, u którego wystąpił spadek przychodów ze sprzedaży towarów lub usług w następstwie wystąpienia COVID-19 i w związku z tym wystąpił istotny wzrost obciążenia funduszu wynagrodzeń, może
- obniżyć wymiar czasu pracy pracownika, maksymalnie o 20%, nie więcej niż do 0,5 etatu, z zastrzeżeniem, że wynagrodzenie nie może być niższe niż minimalne wynagrodzenie za pracę ustalane na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy pracownika przed jego obniżeniem lub
- objąć pracownika przestojem ekonomicznym, z zastrzeżeniem, że pracownikowi objętemu przestojem ekonomicznym pracodawca wypłaca wynagrodzenie obniżone nie więcej niż o 50%, nie niższe jednak niż w wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalanego na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy.
Przez istotny wzrost obciążenia funduszu wynagrodzeń rozumie się zwiększenie ilorazu kosztów wynagrodzeń pracowników, z uwzględnieniem składek na ubezpieczenia społeczne pracowników finansowanych przez pracodawcę i przychodów ze sprzedaży towarów lub usług z tego samego miesiąca kalendarzowego dowolnie wskazanego przez przedsiębiorcę i przypadającego od dnia 1 marca 2020 r. do dnia poprzedzającego skorzystanie przez pracodawcę z uprawnienia, nie mniej niż o 5% w porównaniu do takiego ilorazu z miesiąca poprzedzającego (miesiąc bazowy); za miesiąc uważa się także 30 kolejno po sobie następujących dni kalendarzowych, w przypadku gdy okres porównawczy rozpoczyna się w trakcie miesiąca kalendarzowego, to jest w dniu innym niż pierwszy dzień danego miesiąca kalendarzowego.
Do kosztu wynagrodzeń pracowników nie zalicza się:
1) kosztów wynagrodzeń pracowników, z którymi rozwiązano umowę o pracę;
2) kosztów wynagrodzeń pracowników, którym obniżono wynagrodzenie w trybie art. 15g ust. 8, w wysokości odpowiadającej wysokości tego obniżenia.
Pracodawca nie skorzysta jednak z tego rozwiązania jeżeli iloraz kosztów wynagrodzeń pracowników, z uwzględnieniem składek na ubezpieczenia społeczne pracowników finansowanych przez pracodawcę, i przychodów ze sprzedaży towarów lub usług w miesiącu, w którym wystąpił istotny wzrost obciążenia funduszu wynagrodzeń wynosi mniej niż 0,3.
Obniżenie czasu pracy albo objęcie pracownika przestojem ekonomicznym, będzie miało zastosowanie w okresie do 6 miesięcy od miesiąca, w którym iloraz uległ zmniejszeniu do poziomu mniejszego niż 105% ilorazu z miesiąca bazowego, nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, chyba że pracodawca wcześniej przywróci czas pracy obowiązujący przed jego obniżeniem lub zakończy przestój ekonomiczny pracownika, który był nim objęty.
Warunki i tryb wykonywania pracy w okresie przestoju ekonomicznego lub obniżonego wymiaru czasu pracy będzie ustalany w porozumieniu podobnie jak w przypadku dofinansowania z art. 15g.
Obniżenie czasu pracy albo objęcie pracownika przestojem ekonomicznym, zgodnie z podanymi zasadami nie wyklucza możliwości złożenia wniosku o dofinansowanie, o którym mowa w art. 15g ust. 1, jeżeli spełnione są przesłanki, o których mowa w tym przepisie. Zatem aby dodatkowo skorzystać z dofinansowania z FGŚP konieczne będzie spełnienie warunków z art. 15g, w tym w szczególności spełnienie warunku spadku obrotów.
Warto także mieć na uwadze, że projekt ,,Tarczy 4.0.” przewiduje, że o dofinansowanie z art. 15g pracodawca może ubiegać się również w stosunku do pracowników nieobjętych przestojem ekonomicznym bądź obniżonym wymiarem czasu pracy.
Oprócz wymienionych powyżej zmian, projekt ,,Tarczy 4.0.” zawiera również wiele zmian w zakresie obowiązków podatkowych, a także przepisów prawa pracy. Pojawiają się głosy że będzie to ostatnia ,,Tarcza”, a niestety brak jest w niej informacji w zakresie przedłużenia możliwości skorzystania ze zwolnienia z ZUS czy też dalszego wsparcia dla przedsiębiorców.
https://www.senat.gov.pl/prace/senat/posiedzenia/tematy,547,1.html
http://www.sejm.gov.pl/sejm9.nsf/PrzebiegProc.xsp?nr=382