• Szkolenia
    • Szkolenia zamknięte
    • Szkolenia online
  • Webinaria
  • Wydarzenia
  • Blog
  • O nas
    • O akademii
    • O kancelarii
    • Q&A Akademia LTCA
    • Referencje
    • Nasi Eksperci
  • Sklep
  • Abonament
  • Pomagamy
  • Kontakt
    • 0
(+48) 575 692 694
kontakt@akademialtca.pl
Rejestracja Logowanie
Akademia LTCAAkademia LTCA
  • Szkolenia
    • Szkolenia zamknięte
    • Szkolenia online
  • Webinaria
  • Wydarzenia
  • Blog
  • O nas
    • O akademii
    • O kancelarii
    • Q&A Akademia LTCA
    • Referencje
    • Nasi Eksperci
  • Sklep
  • Abonament
  • Pomagamy
  • Kontakt
    • 0

Aktualności podatkowe

  • Strona główna
  • Blog
  • Aktualności podatkowe
  • Zawieszszenie wykonywania działalności gospodarczej

Zawieszszenie wykonywania działalności gospodarczej

  • Sławomir Dziudzik
  • Wysłane przez Sławomir Dziudzik
  • Kategorie Aktualności podatkowe
  • Data 3 lutego

Prawa i obowiązki przedsiębiorcy, który zawiesił wykonywanie działalności gospodarczej

Zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców wykonywanie działalności gospodarczej może zawiesić przedsiębiorca niezatrudniający pracowników. Oznacza to, że zanim nastąpi zgłoszenie zawieszenia działalności przedsiębiorca musi rozwiązać wszystkie umowy o pracę. Nie musi, jednak, rozwiązywać umów zlecenia, ani umów o dzieło.

Od zasady niezatrudnienia istnieją wyjątki. Otóż działalność może również zawiesić przedsiębiorca zatrudniający wyłącznie pracowników przebywających na urlopie macierzyńskim, urlopie na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopie wychowawczym lub urlopie rodzicielskim niełączących korzystanie z urlopu rodzicielskiego z wykonywaniem pracy u pracodawcy udzielającego tego urlopu.

 

W przypadku zakończenia korzystania z urlopów lub złożenia przez pracownika wniosku dotyczącego łączenia korzystania z urlopu rodzicielskiego z wykonywaniem pracy u pracodawcy udzielającego tego urlopu, pracownik ma prawo do wynagrodzenia jak za przestój, określonego przepisami prawa pracy, do zakończenia okresu zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej.

 

Co do zasady w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej podatnik nie może wykonywać działalności i osiągać bieżących przychodów.

 

Nie oznacza to jednak, że w tym okresie przedsiębiorca nie ma żadnych praw i obowiązków. Otóż w myśl ustawowych zapisów przedsiębiorca w okresie zawieszenia działalności:

  • ma prawo wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów – może więc zawierać ugody z kontrahentami, prowadzić sprawy sądowe, rozwiązywać zawarte wcześniej umowy, itp.,
  • ma prawo przyjmować należności i jest obowiązany regulować zobowiązania, powstałe przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej – jeżeli umowy zawarte zostały przed zawieszeniem, może przyjmować zapłaty i płacić zobowiązania,
  • ma prawo zbywać własne środki trwałe i wyposażenie – z takiego zapisu wynika, że w okresie zawieszenia przedsiębiorca może zawierać umowy sprzedaży środków trwałych i wyposażenia. Prawo zbywania nie dotyczy jednak wartości niematerialnych i prawnych,
  • ma prawo ponosić koszty, które mają na celu zachowanie bądź zabezpieczenie źródła przychodów lub wynikają z zobowiązań finansowych – mogą to być, m.in.:
  • czynsz za wynajem lokalu,
  • opłaty za media (np. telefony, gaz, woda, energia elektryczna),
  • podatek od nieruchomości,
  • opłaty za wieczyste użytkowanie gruntu,
  • opłaty za serwis internetowy,
  • opłaty za ochronę obiektów firmowych,
  • składki na ubezpieczenie komunikacyjne samochodów firmowych,
  • składki na ubezpieczenia majątkowe,
  • raty leasingowe za okres zawieszenia działalności,
  • opłaty za prowadzenie rachunku bankowego,
  • ma prawo albo obowiązek uczestniczyć w postępowaniach sądowych, postępowaniach podatkowych i administracyjnych związanych z działalnością gospodarczą wykonywaną przed zawieszeniem wykonywania działalności gospodarczej – oznacza to, że zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej nie wstrzymuje wymienionych postępowań,
  • wykonuje wszelkie obowiązki nakazane przepisami prawa – jest to dosyć enigmatyczny zapis, ale wskazujący na to, że zawieszenie nie zwalnia przedsiębiorcy z żadnych obowiązków, chyba że przepisy mówią inaczej,
  • ma prawo osiągać przychody finansowe, także z działalności prowadzonej przed zawieszeniem jej wykonywania – ustawodawca zapewne miał na myśli takie przychody, jak: odszkodowania, kary umowne, odsetki bankowe,
  • może zostać poddany kontroli na zasadach przewidzianych dla przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą – jak widać, ustawodawca okazał się bardzo zapobiegliwy,
  • ma prawo powołać albo odwołać zarządcę sukcesyjnego, o którym mowa w ustawie z dnia 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i innych ułatwieniach związanych z sukcesją przedsiębiorstw.

 

Przykład:

Podatnik prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą opodatkowaną według zasad ogólnych. W okresie od 1 czerwca do 30 listopada zawiesił wykonywanie działalności gospodarczej.

W okresie zawieszenia musi prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, w której powinien ewidencjonować wiele zdarzeń gospodarczych. Należą do nich, m.in.,:

  • opłata wynikająca z faktury za telefon firmowy – podatnik ma prawo zaliczyć do kosztów abonament wynikający z tej faktury,
  • opłata za prowadzenie firmowego rachunku bankowego – opłata ta wynika z umowy z bankiem, zawartej przed zawieszeniem działalności,
  • odsetki od środków na firmowym rachunku bankowym – wynikają one z realizacji przez bank umowy z podatnikiem, zawartej przed okresem zawieszenia działalności,
  • opłata miesięcznej raty udokumentowanej fakturą wynikającą z realizacji trzyletniej umowy leasingu operacyjnego samochodu ciężarowego.

 

 

 

 

 

  • Udostępnij:
Sławomir Dziudzik
Sławomir Dziudzik

Poprzedni post

TSUE opodatkowanie towarów wysyłanych konsumentom zagranicznym
3 lutego

Następny wpis

Przedłużenie terminów na zapłatę zaliczki na PIT za styczeń
5 lutego

Wyszukiwarka

Kategorie

  • Aktualności podatkowe
  • Aktualności prawne
  • Bez kategorii
  • Ceny transferowe
  • CIT
  • Compliance
  • PIT
  • VAT
  • WHT

Artykuły archiwalne

  • Luty 2021 (25)
  • Styczeń 2021 (21)
  • Grudzień 2020 (16)
  • Listopad 2020 (25)
  • Październik 2020 (18)
  • Wrzesień 2020 (18)
  • Sierpień 2020 (16)
  • Lipiec 2020 (11)
  • Czerwiec 2020 (11)
  • Maj 2020 (13)
  • Kwiecień 2020 (37)
  • Marzec 2020 (9)
  • Październik 2019 (5)
  • Wrzesień 2019 (6)
  • Sierpień 2019 (10)
  • Lipiec 2019 (5)
  • Czerwiec 2019 (3)
  • Maj 2019 (5)
  • Kwiecień 2019 (3)
  • Marzec 2019 (20)
  • Luty 2019 (9)
  • Styczeń 2019 (35)
  • Grudzień 2018 (8)
  • Listopad 2018 (23)
  • Wrzesień 2018 (13)
  • Sierpień 2018 (14)
  • Maj 2018 (2)
  • Kwiecień 2018 (2)
  • Marzec 2018 (11)
  • Luty 2018 (21)
  • Styczeń 2018 (29)
  • Grudzień 2017 (19)
  • Listopad 2017 (26)

Adres
ul. Miodowa 1
00-080 Warszawa

Numer telefonu
(+48) 575 692 694

Adres e-mail
kontakt@akademialtca.pl

Godziny otwarcia
Poniedziałek - Piątek
9:00 - 17:00

logo-eduma-the-best-lms-wordpress-theme

O Nas

  • Kim jesteśmy?
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Q&A Akademia LTCA
  • Kontakt

Szkolenia

  • Szkolenia otwarte
  • Szkolenia zamknięte
  • Szkolenia online

Linki

  • Logowanie
  • Regulamin
  • Polityka prywatności

Akademia LTCA © Wszystkie prawa zastrzeżone.

Projekt i realizacja: MEDIAONES

Zaloguj się

Zgubiłeś hasło?

Zaloguj przez Facebook Zaloguj przez Google Zaloguj przez Twitter Zaloguj przez LinkedIn

logo


Nie jesteś jeszcze członkiem? Zarejestruj się teraz

Logowanie i rejestracja są bezpłatne.
Materiały dostępne są dopiero po rejestracji i zalogowaniu w serwisie.

Zarejestruj się

Jesteś już zarejestrowany? Zaloguj się

Rejestracja jest bezpłatna.
Materiały dostępne są dopiero po rejestracji i zalogowaniu w serwisie.