POLSKI ŁAD – CO ZMIENI SIĘ W CENACH TRANSFEROWYCH?
Projekt nowelizacji zmian w podatkach w ramach Polskiego Ładu zawiera zmiany w zakresie cen transferowych. Niektóre z przedstawionych propozycji należy ocenić pozytywnie z uwagi na wprowadzenie uproszczeń dla podatników z wywiązywania się z obowiązków . Projekt obecne jest na etapie opiniowania.
Poniżej wyszczególniono najważniejsze z proponowanych zmian.
Zmiany w zakresie definicji podmiotów powiązanych
- Uspójnienie z innymi przepisami ustawy o PIT i CIT pojęcia spółki niemającej osobowości prawnej,
- Przez zastąpienie słowa „wspólników” w liczbie mnogiej przez „wspólnik” w liczbie pojedynczej doprecyzowano, że powiązanie zachodzi pomiędzy spółką niebędącą osobą prawną a każdym z jej wspólników odrębnie.
- Doprecyzowano kwestię wywierania znaczącego wpływu, odnosząc się również do
udziału w stratach spółek. W sytuacji wystąpienia powiązań w momencie, gdy udział wspólnika
w zyskach nie przekroczyłby progu ustawowego, a jednocześnie udział w stracie spółki
zostałby określony na poziomie przekraczającym próg 25%, warunek wywierania znaczącego
wpływu zostałby spełniony
Korekty cen transferowych
- Doprecyzowano, że istnieje możliwość dokonania korekty cen transferowych in minus także w sytuacji gdy podatnik otrzymał od podmiotu powiązanego dowód księgowy, który potwierdza dokonanie korekty cen transferowych w określonej wysokości przez podmiot powiązany.
- Zaproponowano rezygnację z obowiązku informowania o dokonaniu korekty cen transferowych w zeznaniu rocznym, w związku z czym uchylono jeden z warunków formalnych skutecznego dokonania takiej korekty.
Mechanizm safe harbour finansowy
- Zaproponowano doprecyzowanie momentu, na jaki umowa pożyczki (kredytu, obligacji) powinna być zgodna z warunkami safe harbour finansowego w zakresie oprocentowania, przesądzając, iż powinny one zostać spełnione każdorazowo w przypadku zmiany umowy pożyczki.
Zmiany w zakresie lokalnej dokumentacji cen transferowych
- Zmiany w zakresie terminów:
- sporządzenie dokumentacji lokalnej do końca dziesiątego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego,
- złożenie informacji o cenach transferowych do końca jedenastego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego,
- sporządzenie dokumentacji grupowej do końca dwunastego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego,
- wydłużenie z 7 do 14 dni termin na przedłożenie dokumentacji cen transferowych na żądanie organu podatkowego.
- Doprecyzowanie sposobu ustalania wartości kontrolowanej w przypadku umowy depozytu, umów ubezpieczenia lub umów reasekuracji, a także transakcji polegających na zawarciu umowy spółki niebędącej osobą prawną – W przypadku depozytu wartość transakcji odnosi się do wartości kapitału, w przypadku umów ubezpieczeń lub reasekuracji – do sumy ubezpieczenia, a w przypadku spółek niebędących osobą prawną – do łącznej wartości wkładów wniesionych do spółki niebędącej osobą prawną.
- Doprecyzowanie, że obowiązki dokumentacyjne odnoszą się do roku podatkowego.
- Uwzględnienie podatku od towarów i usług w wartości transakcji w przypadku braku jego neutralności.
- Doprecyzowanie, że zwolnienie z obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych dla transakcji krajowych dotyczy również zagranicznych zakładów.
- Projektowane przepisy wprowadzają również zwolnienie z obowiązku sporządzania
lokalnej dokumentacji cen transferowych dla transakcji kontrolowanych objętych
porozumieniem podatkowym oraz porozumieniem inwestycyjnym. Rozwiązanie
odpowiada dotychczasowemu zwolnieniu dla transakcji kontrolowanych objętych
uprzednim porozumieniem cenowym. - Proponowane przepisy wprowadzają również zwolnienia z obowiązku sporządzania
lokalnej dokumentacji cen transferowych dla transakcji kontrolowanych objętych
mechanizmem typu safe harbour dla pożyczek, kredytów, obligacji oraz transakcji
dotyczących rozliczeń w zakresie tzw. czystego refakturowania. Oba te zwolnienia
dokumentacyjne stanowią uproszczenie dla podatników w odniesieniu do transakcji
kontrolowanych, w których ryzyko zaniżenia dochodu jest ograniczone. - Zaproponowano, aby w przypadku umowy spółki niebędącej osobą prawną, umowy wspólnego przedsięwzięcia lub innej umowy o podobnym charakterze analiza cen transferowych obejmowała w szczególności przyjęte zasady dotyczące praw wspólników lub stron umowy do udziału w zysku lub majątku oraz uczestnictwa w stratach.
- Po zmianie przepisów lokalna dokumentacja cen transferowych może nie zawierać analizy porównawczej lub analizy zgodności w przypadku:
- transakcji kontrolowanych zawieranych przez podmioty powiązane będące mikroprzedsiębiorcą lub małym przedsiębiorcą w rozumieniu Prawa przedsiębiorców, oraz
- transakcji innych niż transakcje kontrolowane zawierane z rajami podatkowymi (transakcje bezpośrednie) lub w których rzeczywisty właściciel kontrahenta jest rezydentem tzw. rajów podatkowych (transakcje pośrednie), objęte obowiązkiem dokumentacyjnym.
Oświadczenie
- Projekt przewiduje likwidację oświadczenia o sporządzeniu dokumentacji cen transferowych jako odrębnego dokumentu i przeniesienie go, w zmienionej treści, do informacji o cenach transferowych. Zrezygnowano z potwierdzania, iż sporządzona została dokumentacja cen transferowych.
Informacja o cenach transferowych
- Doprecyzowano także sposób składania informacji o cenach transferowych dla spółek niebędących osobami prawnymi. Projektowane przepisy wskazują bezpośrednio , że informacja cenach transferowych powinna być składana za pomocą środków komunikacji elektronicznej zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej.
- Zmianę w zakresie podpisywania informacji o cenach transferowych, która będzie mogła być podpisywana przez:
- osobę fizyczną – w przypadku podmiotu powiązanego będącego osobą fizyczną,
- osobę upoważnioną przez przedsiębiorcę zagranicznego do reprezentowania go w oddziale – w przypadku podmiotu powiązanego będącego przedsiębiorcą zagranicznym posiadającym oddział działający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, lub
- kierownika jednostki w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 6 ustawy o rachunkowości, a w przypadku gdy jednostką kieruje organ wieloosobowy – przez jedną albo więcej osób uprawnionych do reprezentacji, z zachowaniem zasad reprezentacji.
Projektowane przepisy wyłączają możliwość podpisywania informacji przez pełnomocnika, jednakże wprowadzają wyjątki od tego wyłączenia. Należą do nich prokurent działający zgodnie z zasadami reprezentacji oraz pełnomocnik będący adwokatem, radcą prawnym, doradcą podatkowym lub biegłym rewidentem.
- Uproszczeniem przewidzianym w projekcie jest rezygnacja z obowiązku wyznaczania
wspólnika spółki niebędącej osobą prawną, który obowiązany jest do złożenia informacji o
cenach transferowych za spółkę. Lokalną dokumentację cen transferowych sporządza spółka
niebędąca osobą prawną (w przypadku gdy jest podmiotem obowiązanym do jej sporządzenia).
W związku z tym uzasadnione jest, aby informacja o cenach transferowych była składana przez
podmiot, tj. spółkę niebędącą osobą prawną.
Pozostałe zmiany
- Proponuje się dodanie ustawowej definicji porozumienia podatkowego oraz porozumienia inwestycyjnego w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
- Projekt obejmuje również propozycję doprecyzowującą obowiązek dokumentacyjny
wynikający z art. 11o ust. 1-2 ustawy o CIT dla spółek wchodzących w skład podatkowej grupy
kapitałowej. Proponowana regulacja uściśla, na kim ciążą obowiązki dokumentacyjne, poprzez
wskazanie spółek wchodzących w skład podatkowej grupy kapitałowej oraz określenie zakresu
tych obowiązków, które mają dotyczyć transakcji kontrolowanych oraz innych niż
kontrolowane z podmiotami niewchodzącymi w skład tej podatkowej grupy kapitałowej. - Zmiana w zakresie raportowania transakcji zawartych z nierezydentami. W przypadku podmiotu obowiązanego do sporządzenia informacji o cenach transferowych, podmiot ten będzie zwolniony z obowiązku sporządzania i przekazywania informacji o umowach zawartych z nierezydentami w rozumieniu przepisów prawa dewizowego (formularz ORD-U).
Sankcje w KKS
- Za niesporządzenie dokumentacji cen transferowych, niedołączenie grupowej dokumentacji cen transferowych, sporządzenie dokumentacji lokalnej niezgodnej ze stanem rzeczywistym (brak sankcji w zakresie dokumentacji grupowej) zagrożone jest karą do 720 stawek dziennych.
Proponowane zmiany mają wejść od 2022 roku.