FRAGMENT SZKOLENIA
OPIS SZKOLENIA
Szkolenie przeznaczone dla małych przedsiębiorców i pracowników księgowości oraz biur rachunkowych. Najważniejsze i usystematyzowane informacje związane z obowiązkiem prowadzenia PKPIR. Od wyboru obowiązków przez dokumenty, zapisy księgowe, korekty do podstaw w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego i daty ponoszenia kosztów z uwzględnieniem zmian z 2025 roku wynikających z wprowadzenia metody kasowej w PIT. Najważniejsze informacje, obowiązki i zagrożenia w jednym miejscu.
Cel: usystematyzowanie wiedzy z zakresu zasad prowadzenia PKPIR, przybliżenie zmian z 2025 roku, wskazanie obszarów zagrożeń i przybliżenie niecodziennych zdarzeń gospodarczych ujmowanych w PKPIR.
PROGRAM
1. Podatkowa Księga Przychodów i Rozchodów (PKPiR)
a) zakres podmiotów obowiązanych do prowadzenia PKPiR
b) podstawy prawne – ustawa PDOF i rozporządzenie wykonawcze
c) PKPiR a wybór formy opodatkowania
d) PKPiR papierowo czy elektronicznie?
e) PKPiR a metoda kasowa w PIT
2. Prowadzenie PKPiR
a) procedury obowiązujące przy zakładaniu księgi, zawiadomienia, obowiązki
b) budowa PKPiR z uwzględnieniem zmian z 2019 roku
c) zasady prowadzenia ewidencji PKPiR – zasady ewidencjonowania dokumentów, terminy, dokumenty źródłowe, korygowanie zapisów
3. Przychody związane z prowadzeniem działalności gospodarczej
a) przychody ze sprzedaży towarów, wyrobów , materiałów i usług
b) pozostałe przychody
c) rodzaje dokumentów źródłowych będących podstawą zapisów w PKPiR
4. Koszty uzyskania przychodów
a) definicja kosztów w ustawie o PDOF, koszty negatywne, moment ujmowania kosztów
b) księgowanie kosztów zakupu towarów handlowych i materiałów
c) ujmowanie kosztów w czasie
d) koszty „kontrowersyjne”
5. Poszczególne dowody księgowe stanowiące podstawę zapisów w PKPiR
a) Faktury
b) Faktury korygujące
c) Rachunki
d) Dowody wewnętrzne
e) Kwity, paragony, umowy i inne
6. Środki trwałe w firmie
a) pojęcie i definicja środków trwałych
b) amortyzacja środków trwałych, metody dokonywania odpisów amortyzacyjnych
c) kiedy odpis amortyzacyjny jest kosztem
d) ewidencja środków trwałych i wyposażenia
7. Samochód w firmie wykorzystywany w działalności gospodarczej – wiedza w pigułce
a) samochód jako środek trwały
b) używanie samochodu prywatnego w celach służbowych
c) ewidencja przebiegu kilometrów
8. Lista płac i narzuty w PKPiR
9. Inwentaryzacja
a) podmioty zobowiązane do sporządzania spisu z natury
b) zarządzenie spisu z natury przez organ skarbowy
c) terminy sporządzania spisu z natury
d) dokumentacja, wycena zapasów, różnica remanentowa
10. Podatek VAT a PKPiR
a) wzajemna zależność między PKPiR a ewidencjami VAT
b) obowiązek i terminy do rejestracji jako podatnik VAT czynny