W trakcie zajęć Uczestnicy zapoznają się z najważniejszymi aspektami prawa pracy, które są niezwykle przydatne do prawidłowego kierowania podwładnymi. Omówione zostaną polecenia służbowe, zarówno pod kątem formy ich wydawania, możliwości odmowy oraz zakresu odpowiedzialności pracownika w przypadku nieuzasadnionego niewykonania takiego polecenia. Uczestnicy dowiedzą się jakie są limity godzin nadliczbowych i jak je prawidłowo rekompensować. Przybliżymy najistotniejsze zasady karania pracowników, począwszy od kar porządkowych na rozwiązaniu umowy o pracę skończywszy. Zakreślimy prawne granice kontroli pracowników, ze szczególnym uwzględnieniem monitoringu i badania trzeźwości. Rozwiejemy również wątpliwości dotyczące czasu pracy osób zajmujących stanowiska kierownicze.
Informacje dodatkowe: Poszczególne zagadnienia będą przedstawione w oparciu o aktualny stan prawny, orzecznictwo Sądu Najwyższego i stanowiska urzędów (Państwowa Inspekcja Pracy, Ministerstwo Pracy). Rozwiązywanie wszelkich niejasności na konkretnych przykładach oraz tzw. case study.
PROGRAM
Polecenia służbowe. W jakiej formie wydawać polecenie służbowe? Jakie są skutki odmowy wykonania polecenia służbowego? Kiedy pracownik może odmówić wykonania polecenia bez narażania się na konsekwencje służbowe?
Praca w godzinach nadliczbowych. Jakie są limity pracy w godzinach nadliczbowych? Jak prawidłowo rekompensować pracę w godzinach nadliczbowych? Kto decyduje o sposobie rekompensaty za pracę nadliczbową (czas wolny lub wynagrodzenie) – pracodawca czy pracownik? Kiedy pracownik może odmówić wykonania polecenia pracy w godzinach nadliczbowych? Jak traktować polecenie pracy w dniu wolnym (np. tzw. wolna sobota, wolna niedziela, wolne święto)?
Jednostronne udzielenie urlopu wypoczynkowego. W jakich sytuacjach pracodawca może narzucić pracownikowi wykorzystanie urlopu? Kiedy pracownik może rozpocząć urlop bez zgody pracodawcy?
Urlop na żądanie. Kiedy najpóźniej należy zgłosić urlop na żądanie? W jakich sytuacjach pracodawca może odmówić udzielenia urlopu na żądanie?
Dyspozycyjność pracownika poza godzinami pracy. Czy pracownik ma obowiązek odbierania telefonu lub odczytywania e-maili po zakończeniu pracy? Czy taka sytuacja podczas urlopu będzie oznaczać przerwanie urlopu?
Granice kontroli pracownika. Jakie rodzaje monitoringu może stosować pracodawca? W jakich sytuacjach zgodne z prawem jest badanie trzeźwości pracownika? Czy pracodawca ma prawo mierzyć temperaturę osób wchodzących na teren zakładu pracy? Czy pracodawca może dokonywać przeszukania pracownika wychodzącego z zakładu pracy?
Możliwości karania pracownika. W jakiej sytuacji możliwe jest nakładanie kar porządkowych (upomnienie, nagana, kara pieniężna)? W jakim terminie pracownik może odwołać się od nałożonej kary? Czy pracodawca może stosować kary nieprzewidziane w przepisach prawa pracy (np. pisma ostrzegawcze)?
Wypowiedzenie i rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia. Kiedy pracodawca może rozwiązać umowę o pracę za pośrednictwem systemów teleinformatycznych? Kiedy należy podać uzasadnioną przyczynę rozwiązania umowy o pracę? Jakie grupy pracowników są chronione przed wypowiedzeniem? Czy pracodawca może rozwiązać umowę bez wypowiedzenia w trybie natychmiastowym podczas biegnącego okresu wypowiedzenia? W jakim terminie można rozwiązać umowę bez wypowiedzenia?
Czas pracy kadry kierowniczej. Czy istnieje nienormowany czas pracy? Czy osoby na stanowiskach kierowniczych mają prawa do rekompensaty za pracę w godzinach nadliczbowych? Czy wobec kadry kierowniczej trzeba prowadzić ewidencję czasu pracy? Czym się różni sytuacja prawna osoby kierującej w imieniu pracodawcy zakładem pracy od kierownika wyodrębnionej komórki organizacyjnej?
Odpowiedzialność osób kierujących pracownikami pod kątem bezpieczeństwa i higieny pracy. Jakie obowiązki z zakresu bhp ma osoba kierująca pracownikami? Jaki jest zakres odpowiedzialności osób kierujących pracownikami?
Informacje
Cena z abonamentem
0,00 PLN
Stan prawny
31.03.2021
Cena bez abonamentu:
179 PLN
Czas trwania:
4 godziny 30 minut
Certyfikat:
TAK
Materiały:
Tak
Wykład1.1
Część 1. (kurs dostępny po zakupie)
Wykład1.2
Część 2. (kurs dostępny po zakupie)
Wykład1.3
Część 3. (kurs dostępny po zakupie)
Michał Podsiedlik
Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, studiów podyplomowych z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi w Szkole Zarządzania Uniwersytetu Śląskiego w Chorzowie, a także studiów podyplomowych z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy na Politechnice Śląskiej w Gliwicach. Wieloletni pracownik Okręgowego Inspektoratu Pracy w Katowicach. Doświadczenie zawodowe w charakterze rzecznika prasowego oraz w pracownika działu kadr. Wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń z zakresu prawa pracy (czas pracy, nawiązywanie i rozwiązywanie stosunków pracy, urlopy wypoczynkowe, uprawnienia związane z rodzicielstwem, mobbing i nierówne traktowanie w zatrudnieniu, dokumentacja pracownicza) dla rozmaitych grup odbiorców (m.in. pracodawcy, osoby kierujące pracownikami, pracownicy działów kadr i płac, społeczni inspektorzy pracy, studenci).
Materiały i certyfikaty dostępne po zakupie. Kliknij odblokuj aby mieć dostęp do materiałów i certyfikatów.
Chcesz zorganizować szkolenie zamknięte?
Skontaktuj się z nami telefonicznie albo mailowo (dane kontaktowe poniżej) lub wypełnij formularz znajdujący się obok.
Zaletą szkoleń zamkniętych jest możliwość dostosowania zawartości merytorycznej spotkania, terminu i miejsca realizacji.
Tu z pomocą przychodzą eksperci Akademii LTCA uznani w Polsce specjaliści, praktycy w dziedzinie prawa, podatków, rachunkowości, kadr, płac i finansów.