CEL SZKOLENIA
Cak uniknąć błędów interpretacyjnych w obowiązującym stanie prawnym? Co oznaczają zmiany w zasadzie pisemności w zakresie prowadzonego postępowania administracyjnego? Na co zwrócić szczególną uwagę przy interpretacji art. 14 oraz 39 KPA? Jakie zmiany muszą nastąpić w instytucji, aby wdrożyć zapisy ustawy o doręczeniach elektronicznych? Zagadnienia te zostaną szczegółowo omówione na szkoleniu, największy nacisk położony zostanie na kwestie sprawiające najwięcej trudności w codziennym stosowaniu regulacji prawnych, co pozwoli uczestnikom na zrozumienie obowiązującego dualizmu prawnego w związku z różnymi terminami obowiązku stosowania ustawy o doręczeniach elektronicznych.
Uczestnicy szkolenia zdobędą wiedze przydatną w prowadzonych postępowaniach administracyjnych w zakresie zmian w procedurze administracyjnej i prawidłowego stosowania doręczeń elektronicznych. Nabędą umiejętności stosowania nowych przepisów KPA, wprowadzonych ustawą o doręczeniach elektronicznych. Poznają zasady procedury administracyjnej i zdobędą wiedzę w zakresie aktualnego orzecznictwa. Dowiedzą się jakie formy doręczeń będziemy stosować w postępowaniu administracyjnym, i od kiedy jednostka ma obowiązek wdrożyć zapisy ustawy o doręczeniach elektronicznych oraz zmian w KPA.
PROGRAM
1. Analiza brzmienia zasady pisemności - jakie praktyczne korzyści ma nowe brzmienie art. 14 KPA.
2. Omówienie zasad procedury administracyjnej - konsekwencje błędnego stosowania zapisów ustawy.
3. Jak podpisywać pisma urzędowe? Rodzaje podpisów wskazanych w przepisach prawa: podpis własnoręczny, osobisty, kwalifikowany, zaufany. Kto i kiedy może stosować pieczęć elektroniczną.
4. Postać i forma elektroniczna – Co robić z pismami kierowanymi: e – mailem, na informatycznym nośniku danych – czy i kiedy wywołują skutek prawny?
5. Dokument elektroniczny w procedurze administracyjnej – zapis art. 63 KPA, co rozumiemy pod pojęciem podania. Jak prawidłowo złożyć podanie – elementy obligatoryjne.
6. Powiadomienie o pozostawieniu podania bez rozpoznania – obowiązkowe czy nie?
Pouczenie o zasadach prowadzenia korespondencji elektronicznej.
7. Doręczenia – omówienie zagadnień oficjalności doręczeń: doręczenie osobiste, zastępcze, fikcja prawna doręczenia, konkludentne. Najczęstsze błędy w zakresie doręczeń. Jak uniknąć zarzutu braku skuteczności doręczenia.
8. Doręczenia elektroniczne – kiedyś i teraz, brzmienie art. 39 KPA jak stosować i od kiedy?, konsekwencje dualizmu prawnego.
9. Nowe zasady – domyśle doręczenie elektroniczne, obowiązek doręczania na adres do doręczeń, baza adresów elektronicznych.
10. Publiczna usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego. Kwalifikowana usługa doręczenia elektronicznego.
11. Doręczenie z wykorzystaniem publicznej usługi hybrydowej.
12. „Dowód otrzymania” a „chwila doręczenia lub wpłynięcia korespondencji”.
13. Orzecznictwo – skuteczność doręczenia
14. Odpowiedzi na pytania