CEL SZKOLENIA
Uczestnictwo w szkoleniu = spełnienie obowiązku określonego w art. 52 ustawy o AML – obowiązkowe szkolenie z zakresu AML w instytucjach obowiązanych.
Nowelizacja ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (AML) spowodowała, że już 31.07.2021 roku wszystkie biura rachunkowe staną się instytucją obowiązaną.
Dotychczas do tzw. instytucji obowiązanych należeli m.in. biegli rewidenci, podmioty prowadzące działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz doradcy podatkowi. Teraz dołączą do nich osoby świadczące usługi sporządzania deklaracji, prowadzenia ksiąg podatkowych, udzielania porad, opinii lub wyjaśnień z zakresu przepisów prawa podatkowego lub celnego.
Nowe obowiązki obejmą około 45 tysięcy biur rachunkowych, które jeżeli mają zawartą chociaż jedną stałą umowę o prowadzenie ksiąg podatkowych, będą musiały wypełnić szereg szczegółowych obowiązków.
Biura rachunkowe będą zobowiązane do wdrożenia procedur wewnętrznych, które pomogą zidentyfikować klienta, ustalić beneficjenta rzeczywistego, analizować transakcje zawarte przez klientów, a w przypadku transakcji podejrzanych , zaraportować ją do GIIF.
Brak procedur może spowodować nałożenie na biuro rachunkowe różnego rodzaju sankcji, w tym sankcji administracyjnych, pieniężnych (do 1.000.000,00 eur) oraz karnych (kara grzywny i/lub kara pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat.),
PROGRAM
1. Ustawa o AML
• Ogólne założenia ustawy
• Definicja prania brudnych pieniędzy
2. Biuro rachunkowe – kiedy biuro rachunkowe spełni definicję instytucji obowiązanej?
3. Nowe obowiązki biur rachunkowych
• Ocena ryzyka – praktyczne omówienie przeprowadzenia oceny ryzyka oraz czynników za pomocą, których dokonujemy oceny
• Środki bezpieczeństwa finansowego, w tym wzmożone środki bezpieczeństwa finansowego – kiedy należy je stosować
• Zasady szkolenia pracowników biur rachunkowych – czy wszyscy pracownicy biura rachunkowego podlegają obowiązkowemu szkoleniu AML?
• Zasady zgłaszania nieprawidłowości – jak wprowadzić odpowiednią procedurę i kto jest zobowiązany do zgłaszania nieprawidłowości
4. Obowiązki wynikające z ustawy, a ochrona danych osobowych
5. Wewnętrza procedura AML
• Czy każde biuro rachunkowe ma obowiązek wdrożenia procedury AML
• Osoby odpowiedzialne za wdrożenie procedur i nowe obowiązki kadry zarządzającej biura rachunkowego
• Elementy procedury
• Procedura KYC – know your customer, czy biura rachunkowe mają obowiązek jej posiadania oraz jakie elementy powinna zawierać
• Wdrożenie procedury
6. Raportowanie do GIIF
• Transakcje podlegające raportowaniu
• Kiedy biuro rachunkowe ma obowiązek złożyć zawiadomienie o podejrzeniu prania brudnych pieniędzy
• Raportowanie okresowe – czy biura rachunkowe mają w tym zakresie obowiązek
7. Zasady kontroli instytucji obowiązanych
• Podmioty uprawnione do kontroli
8. Sankcje
• Kary administracyjne
• Kary pieniężne
• Odpowiedzialność karna