CEL SZKOLENIA
Celem szkolenia jest kompleksowe problematyki podatków CIT, VAT i PON w branży hotelarskiej. Szkolenie obejmuje wyłącznie zagadnienia branżowe, które zostały wybrane na bazie naszej wieloletniej praktyki w obsłudze podatkowej firm z branży hotelarskiej.
Nasi eksperci skupiają się na poszczególnych zagadnieniach, omawiając regulacje ustawowe oraz najnowsze interpretacje organów podatkowych i orzeczenia sądów administracyjnych.
PROGRAM
Podatek CIT:
1) Przychody podatkowe charakterystyczne w branży hotelarskiej z uwzględnieniem ujęcia przychodu w czasie:
a) usługi hotelarskie,
b) opłaty za rezygnację z usługi hotelarskiej (z tzw. „niedojazdów”),
c) kompleksowa usługa hotelarska,
d) organizacja szkoleń i konferencji a moment powstania przychodu,
e) wynajem sal konferencyjnych i innych pomieszczeń,
f) usługi restauracyjne, sprzedaż towarów z minibaru, usługi pralnicze,
g) usługi związane z organizacją czasu wolnego np. wycieczki,
h) wynajem powierzchni na sklepy, spa, siłownie, usługi rekreacyjne itp.,
i) usługi rekreacyjne i inne, np. basen, siłownia, aerobik, dyskoteki, SPA, pralnia, wynajem samochodów itp.,
j) usługi serwisowe (tipy).
2) Zaliczki na poczet usługi hotelarskiej (opłaty rezerwacyjne zwrotne i bezzwrotne), a przychody podatkowe. Czy całkowita zapłata za nocleg przed wykonaniem usługi powoduje powstanie przychodu?
3) Sprzedaż voucherów / bonów a data powstania przychodu podatkowego
4) Przychody z tytułu usług marketingowych – usługi ekspozycji towarów i inne usługi marketingowe
5) Podatek od przychodów z budynków (podatek minimalny) w branży hotelarskiej – zasady obliczania i ujęcia w zeznaniu podatkowym, ustalenie podstawy opodatkowania, ustalenie części wspólnych itd. Czy spółki z branży hotelarskiej są zobowiązane do zapłaty podatku? Analiza najnowszego orzecznictwa.
6) Spółka z branży hotelarskiej jako spółka nieruchomościowa – najnowsze interpretacje i orzecznictwo.
7) Kary umowne i odszkodowania, w tym związane ze zniszczeniami a przychody podatkowe
8) Rabaty posprzedażowe – data korekty przychodu podatkowego
9) Koszty uzyskania przychodów w branży hotelarskiej – uwagi ogólne.
10) Koszty uzyskania przychodów w branży hotelarskiej – koszty charakterystyczne dla branży hotelarskiej.
11) Remont a ulepszenie obiektów hotelarskich – rozliczenie kosztów.
12) Koszty pracownicze w branży hotelarskiej PIT/CIT – wyżywienie, noclegi, parkingi, przekazanie odzieży roboczej, ekwiwalent za pranie, itp.
VAT:
1. Moment powstania obowiązku podatkowego w przypadku świadczenia usług noclegowych.
2. Opłaty rezerwacyjne, zaliczki i przedpłaty, a rozliczenie VAT.
3. Problematyka tzw. „niedojazdów” i anulowania rezerwacji z perspektywy VAT.
4. Rozliczenia z pośrednikami w sprzedaży usług noclegowych – rozliczanie z perspektywy VAT, problematyka importu usług.
5. Fiskalizacja sprzedaży, faktury uproszczone, nowy JPK – problemy praktyczne dla hoteli i obiektów noclegowych.
6. Korekty faktur i sprzedaży fiskalnej w hotelach i obiektach noclegowych z uwzględnieniem pakietu SLIM VAT.
7. Stawki VAT w branży hotelarskiej – kiedy 8 % a kiedy 23 % / usługi dodatkowe w ramach usług noclegowych sprzedawane poza pakietami – jakie stawki VAT?
8. Świadczenia kompleksowe – organizacja eventów, pakiety wypoczynkowe, SPA, baseny, parkingi i inne świadczenia – jak rozliczać i dokumentować na gruncie VAT?
9. Świadczenia nieodpłatne – bony, vouchery, prezenty dla gości – rozliczenie na gruncie VAT.
10. Zasady odliczania VAT w branży hotelarskiej, w tym problematyka odliczania VAT od naycia usług noclegowych.
11. Świadczenia na rzecz pracowników i współpracowników hoteli a rozliczenie VAT.
12. Kary umowne i odszkodowania, w tym „prezenty” dla gości – problemy praktyczne na gruncie VAT.