Kurs online

CIT
od podstaw

Kompleksowy kurs, w ramach którego odkrywamy przed Wami tajniki podatku CIT.

Dołącz do kursu

Kilka słów o kursie CIT od podstaw

  • Jeżeli chcesz poznać i zrozumieć podatek CIT

  • Jeżeli szukasz kompleksowej dawki wiedzy od A do Z

  • Jeżeli cenisz sobie elastyczność w dostępie do wiedzy

  • Jeżeli chcesz podnieść swoje kompetencje lub kompetencje swoich pracowników w obszarze CIT

Ten kurs jest dla Ciebie!

Jak wygląda kurs?

“CIT od podstaw” to niepowtarzalna dawka wiedzy z zakresu podatku CIT podana w przystępny sposób. Z nami możesz nauczyć się CIT-u od A do Z!

53

lekcje

18

godzin nagrań

365

dni dostępu do nagrań na platformie
Doświadczeni wykładowcy
Testy sprawdzające wiedzę
Materiały i certyfikaty

Program kursu

Program kursu został przygotowany przez praktyków z myślą o osobach, które chcą poznać i zrozumieć podatek CIT. Czego nauczysz się podczas kursu:

Podczas tego spotkania omówimy podstawowe zagadnienia dotyczące CIT, a więc: ogólne zasady opodatkowania CIT, podatnicy CIT i płatnicy CIT. Omówimy również kwestię ograniczonego i nieograniczonego obowiązku podatkowego. Wskażemy także, jak rozumieć wskazane powyżej pojęcia, z uwzględnieniem konkretnych przykładów.
Podczas tego spotkania omówimy zagadnienia związane z rokiem podatkowym. Poruszone zostaną kwestie rozpoczęcia i zakończenia roku podatkowego, jak również zasady jego zmiany. Podczas tej lekcji wskażemy również jaki może być najkrótszy i najdłuższy rok podatkowy oraz jakie są korzyści związane z przesuniętym rokiem.
Podczas tego spotkania omówimy zagadnienia związane zaliczkami na podatek oraz rozliczeniem rocznym CIT. Poruszone zostaną zasady wyliczania zaliczek, jak również kwestie związane z zaliczkami uproszczonymi i kwartalnymi. Podczas tej lekcji wskażemy zasady rozliczenia rocznego i złożenia zeznania CIT-8.
Podczas tego spotkania omówimy zagadnienia związane ze stawkami podatku. Poruszone zostaną kwestie związane z zastosowaniem preferencyjnej stawki 9%, tj. warunki niezbędne dla zastosowania tej stawki. Wskażemy również katalog podmiotów wyłączonych z możliwości zastosowania stawki obniżonej.
Podczas spotkania uczestnicy dowiedzą się, jakie mamy źródła przychodów w ustawie o CIT oraz jak ustalać dochód i stratę z poszczególnych źródeł. Dodatkowo, omówione zostanie zagadnienie alokacji kosztów do danego źródła.
Podczas spotkania uczestnicy poznają definicję przychodu z działalności gospodarczej na gruncie CIT oraz PIT. Dodatkowo, omówione zostaną zasady rozpoznawania przychodów z tytułu sprzedaży rzeczy i praw oraz świadczenia usług, jak również przychodów z tytułu usług rozliczanych w okresach rozliczeniowych. Omówione zostaną również zasady dotyczące otrzymywania zaliczek.
Podczas spotkania uczestnicy dowiedzą się, w jakich przypadkach przychody rozpoznawane są na zasadzie kasowej oraz czy tzw. zwrócone wydatki stanowią przychody podatkowe. Dodatkowo, poruszona zostanie problematyka refakturowania i ustalenia momentu rozpoznania przychodu w przypadku wystawienia refaktury.
Podczas spotkania uczestnicy poznają podstawowe zasady związane z korygowaniem przychodów i kosztów podatkowych na gruncie podatków dochodowych, w tym w szczególności w aspekcie momentu ujęcia korekty w przychodach lub kosztach.
Podczas spotkania uczestnicy dowiedzą czym są nieodpłatne świadczenia i w jakich okolicznościach powodują one powstanie przychodu podatkowego. Omówione zostaną również zasady związane z ustalaniem wartości nieodpłatnych świadczeń. Dodatkowo, poruszona zostanie kwestia związana z określeniem wartości przychodu z tytułu zbycia rzeczy, praw i świadczenia usług oraz możliwości szacowania przychodu przez organy podatkowe.
Podczas tego spotkania omówimy zagadnienia związane z kosztami uzyskania przychodów. Niezwykle ważna lekcja, podczas której poruszone zostaną kwestie związane z definicją kosztów oraz sposobem ich dokumentowania. Wskażemy również jak rozumieć pojęcie związku z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz kiedy wydatek uznajemy za poniesiony w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów.
Podczas tego spotkania omówimy zagadnienia związane z dokumentowaniem kosztów uzyskania przychodów. Wskażemy na praktycznych przykładach jakie dokumenty są dopuszczalne w zakresie dokumentowania oraz jakie znaczenie ma rzetelne dokumentowanie.
Podczas tego spotkania omówimy zagadnienia związane rozliczeniem kosztów w czasie z uwzględnieniem podziału na koszty bezpośrednie i pośrednie. Wskażemy jak dokonać klasyfikacji i podziału kosztów na praktycznych przykładach w różnych branżach. Dodatkowo, wskażemy moment w którym należy dokonać ujęcia kosztów w czasie.
Podczas tego spotkania omówimy zagadnienia związane z rozliczeniem kosztów pracowniczych. Wskażemy jak rozliczać wynagrodzenia i koszty świadczeń pracowniczych, tj.: wynagrodzenia zasadnicze, premie, nadgodziny, narzuty ZUS i PPK. W tym zakresie skupimy się na momencie ujęcia kosztów w czasie.
Podczas tego spotkania omówimy zagadnienia związane z rozliczeniem świadczeń i benefitów pracowniczych. Odpowiemy na pytanie, czy wydatki na wszystkie benefity pracownicze są kosztem podatkowym oraz jakie są wyłączenia z kosztów? Podczas lekcji wskażemy szereg przykładów.
Podczas tego spotkania omówimy zagadnienia związane z rozliczeniem świadczeń i benefitów na rzecz zleceniobiorców i współpracowników B2B. Odpowiemy na pytanie, czy można je rozliczać analogicznie jak koszty pracownicze? Które świadczenia nie mogą być kosztem? Podczas lekcji wskażemy szereg przykładów.
Podczas tego spotkania omówimy zagadnienia związane z rozliczeniem kosztów samochodu osobowego w firmie: amortyzacja, leasing / najem, ubezpieczenie, wydatki eksploatacyjne. Odpowiemy na pytanie, jak rozliczyć koszty podatkowe?
Podczas tego spotkania omówimy zagadnienia związane z ujęciem w kosztach podatkowych wierzytelności. Podczas lekcji poruszone zostaną takie zagadnienia jak: wierzytelności nieściągalne; dokumentowanie nieściągalności; udowodnienie i uprawdopodobnienie nieściągalności; wierzytelności przedawnione; wierzytelności umorzone.
Podczas tego spotkania omówimy zagadnienia związane z ujęciem w kosztach podatkowych wydatków na: reklamę, reprezentację oraz prezenty dla kontrahentów. Szczególną uwagę zwrócimy na dokumentowanie wydatków.
Podczas tego spotkania omówimy zagadnienia związane z ujęciem w kosztach podatkowych świadczeń na rzecz kontrahentów: konsumpcja, imprezy, szkolenia, targi. Odpowiemy na pytanie, które wydatki mogą być kosztem podatkowym oraz jak je dokumentować.
Podczas tego spotkania omówimy zagadnienia związane z ujęciem w kosztach podatkowych wydatków na: sprzedaż premiową, konkursy, sponsoring, bonusy i rabaty. Odpowiemy na pytanie, które wydatki mogą być kosztem podatkowym oraz jak je dokumentować.
Podczas tego spotkania omówimy zagadnienia związane z ujęciem w kosztach podatkowych wydatków na kary umowne i odszkodowania. Odpowiemy na pytania: kiedy mogą być kosztem? Czy powód zapłaty ma znaczenie? Jak dokumentować takie wydatki?
Podczas tego spotkania omówimy listę najczęstszych kosztów niestanowiących podatkowych kosztów uzyskania przychodów, ze wskazaniem podstaw prawnych wyłączenia.
Na spotkaniu omówione zostaną regulacje w zakresie: płatności bezgotówkowych, płatności na rachunek z tzw. białej listy podatników VAT oraz obowiązkowego „split payment”. Wskażemy, jak naruszenie powyższych regulacji wpływa na wynik podatkowy, a dokładniej – w jaki sposób naruszenie ogranicza koszty uzyskania przychodów. Powiemy również o tym, w jaki sposób można „cofnąć” negatywne skutki naruszenia regulacji.
Podczas lekcji omówione zostaną definicje środka trwałego oraz wartości niematerialnej i prawnej, tj. wskazane zostaną poszczególne cechy, jakie musi spełniać dany składnik majątkowy, aby został zakwalifikowany jako ŚT lub WNiP.
Podczas lekcji omówione zostaną zasady ustalania wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem różnych form nabycia składnika majątkowego. Powiemy również o tym, w jaki sposób ustalać wartość początkową środka trwałego wytwarzanego we własnym zakresie.
Podczas tego spotkania odpowiemy na pytanie, na czym polega amortyzacja i jakie są podstawowe metody amortyzacji. Dodatkowo, poruszone zostaną grupy środków trwałych, które nie podlegają amortyzacji.
Podczas tego spotkania omówimy zagadnienia związane z amortyzacją liniową środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Zagadnienia będą omówione z użyciem praktycznych przykładów rozliczenia.
Podczas tego spotkania omówimy zagadnienia związane z amortyzacją degresywną środków trwałych z uwzględnieniem korzyści płynących z tej metody. Zagadnienia będą omówione z użyciem praktycznych przykładów rozliczenia.
Podczas tego spotkania omówimy zagadnienia takie jak: indywidualne stawki amortyzacji, podwyższone stawki amortyzacji, amortyzacja niskocennych środków trwałych i WNiPów oraz jednorazowa amortyzacja do 100.000 zł. Zagadnienia będą omówione z użyciem praktycznych przykładów rozliczenia.
Podczas tego spotkania omówimy zagadnienia związane z definicją remontu i ulepszenia środków trwałych. Zagadnienia będą omówione z użyciem praktycznych przykładów rozliczenia.
Podczas tego spotkania omówimy zagadnienia związane z likwidacją środków trwałych i stratami w majątku trwałym. Zagadnienia będą omówione z użyciem praktycznych przykładów rozliczenia.
Podczas tego spotkania omówimy zagadnienia związane z inwestycjami w obcym środków trwałych. Zagadnienia będą omówione z użyciem praktycznych przykładów rozliczenia.
Podczas lekcji omówione zostaną definicje leasingu finansowego oraz leasingu operacyjnego na gruncie przepisów ustaw o podatkach dochodowych. Wskażemy na podobieństwa oraz różnice w zakresie każdej z tych form używania składników majątkowych w działalności gospodarczej.
Podczas lekcji omówiona zostanie jedna z najpopularniejszych preferencji (ulgi) w podatku dochodowym – odliczenie darowizn od podstawy opodatkowania. Wskażemy, jakiego rodzaju darowizny objęte zostały regulacją oraz jakie wymogi muszą spełniać organizacje, na rzecz których przekazywane są darowizny, a także jaki jest limit ulgi. Dodatkowo, omówiona zostanie regulacja związana z darowiznami na cele związane z przeciwdziałaniem skutkom działań wojennych na terytorium Ukrainy.
Podczas lekcji omówiona zostanie jedna z preferencji w podatku dochodowym, jaką jest odliczenie od dochodu straty z lat ubiegłych. Na praktycznych przykładach zostaną przedstawione dwie metody rozliczania straty. Powiemy o limitach kwotowych związanych z omawianą preferencją oraz o ograniczeniu czasowym rozliczenia ulgi.
Podczas lekcji omówiona zostanie regulacja w zakresie tzw. ulgi na złe długi w podatku dochodowym. Powiemy o uldze zarówno z perspektywy wierzyciela (który ma prawo skorzystać z ulgi), jak i dłużnika (który ma obowiązek zastosowania się do omawianej regulacji).
W czasie lekcji omówione zostaną zagadnienia związane ze specjalnym funduszem inwestycyjnym, tj. jaki wpływ ma dokonanie odpisu na specjalny fundusz inwestycyjny na koszty uzyskania przychodów. Wskazane również zostaną warunki, jakie muszą spełniać podmioty, aby skorzystać z omawianej regulacji.
Podczas lekcji omówiona zostanie regulacja w zakresie tzw. hipotetycznych odsetek (NID) i jej wpływ na koszty uzyskania przychodów. Wskażemy na sytuacje, w których omawiana regulacja może mieć zastosowanie, a na praktycznym przykładzie przedstawiony zostanie sposób kalkulacji hipotetycznych odsetek.
Podczas spotkania uczestnicy dowiedzą się jak identyfikować podmioty powiązane na gruncie cen transferowych. Odpowiemy na pytania jakie rodzaje powiązań mogą wystąpić pomiędzy podmiotami, czym różnią się powiązania pośrednie i bezpośrednie. Dodatkowo, uczestnicy dowiedzą się, czy wywieranie znaczącego wpływu na inny podmiot może wystąpić bez formalnego umocowania oraz jakie powiązania osobowe mogą wystąpić pomiędzy podmiotami.
Podczas spotkania uczestnicy dowiedzą się czym jest transakcja kontrolowana w rozumieniu cen transferowych oraz jak identyfikować transakcje podlegające pod obowiązek sporządzenia dokumentacji cen transferowych. Dodatkowo, szczegółowo zostaną omówione zasady ustalania limitów dla transakcji realizowanych przez podmioty powiązane oraz sposoby grupowania transakcji na potrzeby określenia tych limitów. Uczestnikom przedstawione zostaną również praktyczne przykłady grupowania transakcji i określania ich limitów na potrzeby sporządzenia dokumentacji cen transferowych.
Podczas spotkania uczestnicy dowiedzą się na czym polega zwolnienie z obowiązku dokumentacyjnego. Odpowiemy na pytania jakie warunki muszą spełnić spółki, aby móc skorzystać ze zwolnienia, jakie podmioty i jakie transakcje mogą być zwolnione z obowiązku sporządzania dokumentacji. Czy zwolnienie z obowiązku sporządzania dokumentacji dotyczy tylko dokumentacji local file, czy też w niektórych przypadkach podmioty mogą być zwolnione z obowiązku sporządzania analizy danych porównawczych. Uczestnicy dowiedzą się również jakie zwolnienia i w jaki sposób mogą wpłynąć na zasady określania limitów transakcji oraz czy mimo zwolnienia z obowiązku sporządzania dokumentacji cen transferowych, należy składać informację o cenach transferowych (TPR).
Podczas spotkania uczestnicy dowiedzą się czym jest tzw. bezpieczna przystań w cenach transferowych, dla jakich transakcji można ją zastosować oraz jakie warunki należy spełnić, aby dla danego typu transakcji zastosować przewidziane przepisami uproszczenia. Odpowiemy również na pytanie, kiedy korzystanie z uproszczenia w cenach transferowych może powodować konieczność zgłoszenia schematu podatkowego oraz jak te uproszczenia wpływają na ograniczenie ryzyka podatkowego spółek.
Podczas spotkania uczestnicy dowiedzą się, kiedy powstaje obowiązek sporządzenia dokumentacji local file, w jakim terminie sporządza się tę dokumentację. Odpowiemy również na pytanie, kiedy podmiot może nie sporządzać dokumentacji cen transferowych mimo przekroczenia limitów dla transakcji. Przedstawimy obowiązkowe elementy dokumentacji local file oraz wskazówki, na co zwrócić uwagę przy tworzeniu poszczególnych elementów dokumentacji.
Podczas spotkania uczestnicy dowiedzą się czym jest dokumentacja master file. Odpowiemy na pytanie, jakie podmioty mają obowiązek posiadania dokumentacji master file, czy dokumentację tę można pozyskać z grupy kapitałowej od innej spółki, na co zwrócić uwagę przy weryfikacji zagranicznej dokumentacji master file. Dodatkowo omówione zostaną również obowiązkowe elementy dokumentacji master file.
Podczas spotkania uczestnicy dowiedzą się jaki jest cel sporządzania analizy danych porównawczych i jak można ją wykorzystać do ograniczenia ryzyka podatkowego. Odpowiemy również na pytanie, kiedy sporządza się analizę danych porównawczych, jak często należy ją aktualizować oraz kiedy analiza zgodności może zastąpić analizę danych porównawczych. Dodatkowo przedstawione zostaną niezbędne elementy, które powinna zawierać analiza danych porównawczych oraz z jakich danych mogą korzystać firmy przy sporządzaniu analizy.
Podczas spotkania uczestnicy dowiedzą się jakie obowiązki sprawozdawcze wiążą się ze sporządzeniem dokumentacji cen transferowych. Kiedy należy złożyć informację o cenach transferowych (TPR), kto może podpisać informację i jakie pełnomocnictwo powinno być udzielone, żeby informacja ta mogła zostać skutecznie złożona. Odpowiemy również na pytanie, jaką treść ma oświadczenie o sporządzeniu dokumentacji i jak je składać. Dodatkowo przedstawione zostaną sankcje, jakie mogą zostać nałożone na podmioty oraz osoby zarządzające w związku z niezrealizowaniem obowiązków wynikających z przepisów o cenach transferowych.
Podczas lekcji omówione zostaną podstawowe zagadnienia związane z podatkiem u źródła (WHT). Wyjaśnimy, jaką rolę pełni płatnik (polski podmiot) w przypadku wypłaty należności podlegających WHT oraz z jakich aktów prawnych należy korzystać, określając obowiązki w zakresie WHT. Omówione zostanie również pojęcie „rezydencji podatkowej” na gruncie przepisów o WHT.
Podczas lekcji omówiony zostanie katalog należności podlegający opodatkowaniu podatkiem u źródła (WHT) – zarówno na gruncie ustawy o CIT, jak i ustawy o PIT. Powiemy o podstawowych stawkach opodatkowania WHT wynikających z polskich ustaw oraz o tym, jak stosować polskie regulacje w zakresie WHT z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Podczas tego spotkania przedstawimy podstawowe informacje dotyczące ulg związanych z innowacyjnością, tj. ulgi B+R, ulgi na innowacyjnych pracowników oraz ulgi na prototyp, dla których ustawa PIT oraz ustawa o CIT przewidują analogiczne przepisy. Omówimy zakres stosowania powołanych ulg, koszty podlegające odliczeniu i zasady rozliczenia.
Podczas tego spotkania przedstawimy podstawowe informacje dotyczące ulgi na ekspansję produktową (prowzrostowej) oraz ulgi na robotyzację, dla których ustawa PIT oraz ustawa o CIT przewidują analogiczne przepisy. Omówimy zakres stosowania powołanych ulg, koszty podlegające odliczeniu i zasady rozliczenia.
Podczas tego spotkania przedstawimy podstawowe informacje dotyczące ulgi CSR dla wspierających działalność sportową, naukową lub kulturalną, dla których ustawa PIT oraz ustawa o CIT przewidują analogiczne przepisy. Omówimy zakres stosowania ulgi i istotę umów sponsoringowych.
Podczas tego spotkania przedstawimy podstawowe informacje dotyczące preferencyjnego opodatkowania dochodów z kwalifikowanych praw własności intelektualnej (IP BOX), dla których ustawa PIT oraz ustawa o CIT przewidują analogiczne przepisy. Omówimy zakres stosowania preferencji, rodzaje kwalifikowanych praw własności intelektualnej oraz rodzaj dochodu i sposób jego obliczenia na potrzeby IP BOX.

* zagadnienie opracowane łącznie dla kursów CIT od podstaw i PIT od podstaw

Wykładowcy

Kurs CIT od podstaw został przygotowany przez doświadczonych wykładowców, którzy dysponują nie tylko ogromną wiedzą teoretyczną, ale również na co dzień doradzają w zakresie CIT swoim Klientom. Poznaj naszych wykładowców:

Grzegorz Niebudek
Anna Kubicz
Marcin Zarzycki
Kajetan Kubicz
Diana Guzek

Cennik

CIT od podstaw
  • 53 lekcje
  • 18 godzin nagrań
  • Nagrania dostępne przez 12 miesięcy
  • Prezentacja do każdej lekcji
  • Testy sprawdzające wiedzę
  • Certyfikat
  • Kurs - Podstawy prawa podatkowego GRATIS!

Kurs "CIT od podstaw" możesz nabyć dla większej ilości osób lub w pakiecie z innymi kursami.

Skomponuj swój pakiet

*Cena za jednego uczestnika.

Administratorem danych osobowych podanych w formularzu kontaktowym jest LTCA II Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, ul. Miodowa 1, 00-080 Warszawa. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu udzielenia odpowiedzi na przesłaną wiadomość. Dowiedz się więcej o Polityce Prywatności.

Skontaktuj się z nami

Masz pytania co do kursu lub pakietów? Zapraszamy do kontaktu!

Katarzyna Szyszkowska

Menedżer ds. sprzedaży

+48 535 198 065

katarzyna.szyszkowska@ltca.pl

Katarzyna Szyszkowska
Call Now Button

KALKULATOR
PODATKOWY 2025

Zapisz się do newslettera