Dodatkowe wynagrodzenie zapłacone po latach wpływa na wartość początkową środka trwałego
- Wysłane przez Autor: Patrycjusz Serafin
- Kategorie CIT
- Data 8 październik 2026 Dodaj jako źródło
w Google
Zakończenie inwestycji i rozpoczęcie amortyzacji środka trwałego nie zawsze oznacza, że jego wartość początkowa pozostanie niezmienna. Potwierdza to interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 27 sierpnia 2026 r., nr 0111-KDIB1-3.4010.289.2026.2.DW.
Sprawa dotyczyła spółki, która zakończyła inwestycję budowlaną i przyjęła powstałe środki trwałe do używania w 2014 r. W tym samym roku rozpoczęła ich amortyzację. Po latach pomiędzy spółką a wykonawcami powstał jednak spór dotyczący m.in. dodatkowych prac budowlanych, które – według wykonawców – musiały zostać wykonane z uwagi na nieprzewidziane warunki gruntowe, pogodowe oraz zmiany projektowe.
Po 10 latach, w 2024 r. strony zawarły ugodę sądową i spółka zapłaciła wykonawcom m.in. dodatkowe wynagrodzenie za prace dodatkowe. We wniosku o wydanie interpretacji Spółka wskazywała, że wynagrodzenie to nie miało charakteru odszkodowawczego – było traktowane jako zapłata za faktycznie wykonane roboty, które stanowiły element całej inwestycji.
Spółka chciała potwierdzić, czy takie wynagrodzenie powinno zwiększyć wartość początkową środków trwałych, mimo że zostało wypłacone około 10 lat po zakończeniu inwestycji.
Dyrektor KIS uznał stanowisko spółki za prawidłowe, wskazując, że skoro dodatkowe wynagrodzenie dotyczyło prac mających ścisły i nierozerwalny związek ze środkami trwałymi powstałymi w ramach inwestycji, to powinno zostać zaliczone do ich wartości początkowej. W konsekwencji nie powinno być rozliczone jednorazowo jako koszt podatkowy, lecz poprzez odpisy amortyzacyjne.
KIS potwierdził również, że zwiększenia wartości początkowej należy dokonać na bieżąco, tj. w momencie zawarcia ugody. Od tego momentu przyszłe odpisy amortyzacyjne powinny być liczone już od podwyższonej wartości środków trwałych. Korekta wcześniejszych odpisów jest natomiast możliwa tylko w zakresie, w jakim nie dotyczy przedawnionych zobowiązań podatkowych.
Źródło: interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 27 sierpnia 2026 r., nr 0111-KDIB1-3.4010.289.2026.2.DW.
Z treścią interpretacji można zapoznać się tutaj:
Autor: Patrycjusz Serafin
