EUDR obejmie ponad 120 tysięcy firm w Polsce!
- Wysłane przez Anna Kubicz
- Kategorie Aktualności podatkowe
- Data 14 styczeń
Nowe obowiązki wynikające z EUDR zaczną obowiązywać od 30 grudnia 2025 r., a dla części mikro i małych przedsiębiorców – od 30 czerwca 2026 r.. Tymczasem, niewiele firm ma świadomości, że obowiązki wynikającego z unijnego Rozporządzenia mogą dotyczyć właśnie ich działalności.
Spis treści:
Rozporządzenie EUDR (European Union Deforestation Regulation) to prawo UE, które zakazuje wprowadzania na rynek unijny oraz eksportu produktów przyczyniających się do wylesiania, wymagając od firm wdrożenia szczegółowych systemów należytej staranności, których elementami będzie:
- zbieranie informacji o produktach i towarach;
- ocena ryzyka;
- podejmowanie działań mających na celu zmniejszanie ryzyka;
- składanie i publikowanie oświadczeń o należytej staranności.
EUDR dotyczy wszystkich podmiotów, które w ramach działalności gospodarczej wprowadzają do obrotu lub eksportują wyroby/towary objęte Rozporządzeniem. Zgodnie z przepisami obowiązki wynikające z Rozporządzenia będą dotyczyły:
- importerów;
- eksporterów;
- producentów;
- dystrybutorów;
- hurtownie oraz
- podmioty handlowe, które udostępniają towary/wyroby na rynku – np. sieci handlowe;
Jakich towarów/wyrobów dotyczy EUDR?
EUDR jako towar odnośny wymienia: kawę, kakao, soję, palmę olejową, kauczuk, drewno, bydło.
Pod EUDR podlegać będą również wszystkie produkty wytworzone z tzw. towarów odnośnych, słodycze zawierające kakao, wszelkie produkty zawierające kauczuk takie jak opony, dętki, artykuły odzieżowe i dodatki odzieżowe, wszelkie produkty z drewna, drewno opałowe, meble, branża papiernicza itp.
Zgodnie z przepisami, sankcją za nieprzestrzeganie przepisów o EUDR jest kara finansowa, polegająca na możliwości pozbawienia podmiotu wszelkich korzyści ekonomicznych z handlu towarem / produktem odnośnym, który nie spełnia wymogów. Poziom kar może wynieść nawet 4% obrotu rocznego osiągniętego przez podmiot w całej UE.
Dodatkowo w Rozporządzeniu przewidziano możliwość konfiskaty towarów i dochodów, czasowego wykluczenie z procedur udzielania zamówień publicznych oraz dostępu do finansowania publicznego, zakazu wprowadzania do obrotu lub eksportu towarów w przypadku poważnych lub powtarzających się naruszeń oraz zakazu stosowania uproszczonej należytej staranności w przypadku poważnych lub powtarzających się naruszeń.
Anna Kubicz
Anna jest doradcą podatkowym i Partnerem Zarządzającym w Kancelarii LTCA. Ukończyła prawo na Uniwersytecie Warszawskim oraz aplikację adwokacką przy Okręgowej Radzie Adwokackiej w Warszawie. Doświadczenie zawodowe zdobywała w renomowanych kancelariach prawnych i podatkowych, doradzając przy skomplikowanych transakcjach gospodarczych. Koncentruje się na doradztwie z zakresu podatków dochodowych ze szczególnym uwzględnieniem cen transferowych i analiz benchmarkigowych. Zarządzała ponad 300 projektami z zakresu TP. Anna z powodzeniem wdrażała również projekty z zakresu raportowania schematów podatkowych (MDR) oraz systemów compliance. Wykładowca na ponad 300 szkoleniach z zakresu cen transferowych, podatków CIT i VAT, MDR oraz compliance. Regularnie publikuje w prasie branżowej i specjalistycznej. Włada biegle językiem angielskim.