Procedury zgłaszania nieprawidłowości to tylko „przykry obowiązek”, czy nowa szansa dla firm na uczciwość w biznesie?
- Wysłane przez Anna Kubicz
- Kategorie Shorts
- Data 4 lipiec 2024
Ustawa o sygnalistach wymusza na firmach obowiązek wdrożenia wewnętrznych procedur dotyczących zgłaszania nieprawidłowości.
Wiele firm traktuje to jako „przykry obowiązek”, bojąc się jednocześnie nadmiernego zaangażowania pracowników w zgłaszanie naruszeń oraz wykorzystywania licznych przywilejów wynikających z bycia tzw. sygnalistą.
Pamiętajmy, że sygnaliście przysługuje ochrona przed tzw. działaniami odwetowymi, tj. m.in. przed zwolnieniem, nieprzedłużeniem umowy, zdegradowaniem, obniżeniem pensji, pozbawieniem premii, zmianą miejsca lub czasu pracy i wiele innych.
Ale czy wdrożenie procedury to na pewno tylko przykry obowiązek?
Czy prawidłowo wdrożone procedury i budowanie świadomości pracowników jak z nich korzystać może przyczynić się do wzrostu efektywności działalności firmy i polepszenia jej procesów?
Moim zdaniem, jak najbardziej TAK.
Tym bardziej, że z danych ze „Światowego Badania Uczciwości w Biznesie 2024” – przeprowadzonego przez EY wynika, że:
- co piąta spółka w Polsce doświadczyła znaczącego oszustwa lub naruszenia w ciągu ostatnich 2 lat;
- ponad połowa badanych w Polsce dopuszcza możliwość nieuczciwego działania w celu poprawy perspektywy rozwoju własnej kariery lub pakietu wynagrodzenia;
- ponad połowa badanych w Polsce jest skłonna postępować nieuczciwie jeśli poprosi o to przełożony;
- aż sześciu na dziesięciu respondentów w Polsce odczuwa presję, aby nie zgłaszać naruszeń.
Wyniki badań nie są optymistyczne i rzucają niezbyt dobre światło na stan uczciwości w polskich firmach.
Ile na tym tracą właściciele firm?
- Ile mogliby zyskać, gdyby naruszenia były wykrywane i zgłaszane?
- Jak zbudować kulturę pracy, w taki sposób, aby sygnalista czuł się potrzebny dla firmy, a nie wykorzystywał swój status do własnych korzyści?
- Jakie kanały zgłaszania wdrożyć i jak je obsługiwać aby były efektywne dla naszej branży?
- Jak zidentyfikować najistotniejsze obszary ryzyka w swojej firmie?
Moim zdaniem na te pytania najlepiej odpowiedzieć sobie wykonując ten „przykry obowiązek” jaki narzuca na nas ustawa o sygnalistach i skoro i tak musimy już przejść przez ten proces, przejdźmy przez z niego z głową, aby jak najlepiej wykorzystać go dla przyszłej działalności.
Anna Kubicz
Anna jest doradcą podatkowym i Partnerem Zarządzającym w Kancelarii LTCA. Ukończyła prawo na Uniwersytecie Warszawskim oraz aplikację adwokacką przy Okręgowej Radzie Adwokackiej w Warszawie. Doświadczenie zawodowe zdobywała w renomowanych kancelariach prawnych i podatkowych, doradzając przy skomplikowanych transakcjach gospodarczych. Koncentruje się na doradztwie z zakresu podatków dochodowych ze szczególnym uwzględnieniem cen transferowych i analiz benchmarkigowych. Zarządzała ponad 300 projektami z zakresu TP. Anna z powodzeniem wdrażała również projekty z zakresu raportowania schematów podatkowych (MDR) oraz systemów compliance. Wykładowca na ponad 300 szkoleniach z zakresu cen transferowych, podatków CIT i VAT, MDR oraz compliance. Regularnie publikuje w prasie branżowej i specjalistycznej. Włada biegle językiem angielskim.