Propozycje zmian KSeF w zakresie kosztów uzyskania przychodów
Ministerstwo Finansów przedstawia propozycje zmian w KSEeF w tym w zakresie podatków dochodowych, w tym w obszarze kosztów uzyskania przychodu.
Propozycja nowych przepisów obejmuje m. in. wykluczenie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków udokumentowanych fakturami, które nie spełniają łącznie określonych warunków:
- nie zawierają numeru NIP podatnika VAT czynnego (zarejestrowanego dla potrzeb VAT) lub numeru identyfikacji podatkowej NIP (pozostali-zwolnieni z VAT), jeżeli przepisy ustawy o VAT wymagają takiego numeru na fakturze oraz
- nie zostały wystawione w KSeF lub nie zostały przesłane do KSeF w sposób przewidziany dla trybu offline, mimo, że obowiązek ten wynikał z przepisów ustawy o VAT.
Zmiana ta wiąże się z obowiązkiem samoidentyfikacji nabywcy- podatnika poprzez podatnie NIP-u, również podatnika zwolnionego. Jeśli tego nie zrobi, a sprzedawca uznając go za konsumenta wystawi fakturę poza KSeF i na tej nie ujmie NIP podatnika, to wartość z tej faktury nie będzie stanowiła dla nabywcy kosztu podatkowego.
Pytanie więc na ile oba z ww. warunków łącznie będą spełnione, w szczególności, że faktura konsumencka będzie mogła być wystawiana z KseF. Można zakładać, że zastosowanie tego wyłączenia będzie niezwykle rzadkie właśnie z uwagi na konieczność spełnienia obu ww. warunków. Nie da się natomiast ukryć, że dla sprzedawców stale operujących z osobami fizycznymi dobrowolne wystawienie faktur konsumenckich w KSeF może być wygodne dla utrzymania jednolitości dokumentacji. Zatem dodanie faktury w KSeF , nawet bez obligatoryjnego NIP będzie pozwalało na zaliczanie jej wartości do kosztów podatkowych.
Dodatkowo warto podnieść wątpliwości co do sensu takiego ograniczenia. W swoich uwagach do projektu zmian KSeF zwracamy uwagę na fakt, że koszty uzyskania przychodu można rozpoznać na podstawie innych dowodów, jak np. umowa sprzedaży, nota księgowa. Obostrzenie kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów dwoma warunkami, zwłaszcza w kontekście małej liczby podmiotów, których dotyczy, wydaje się być nieuzasadnione.
Warto również zauważyć, że orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej odchodzi od kwestii formalnych, pozwalając na uznawanie za fakturę umów zawierających niezbędne dane dla faktury. (Wyrok TSUE z dnia 29 września 2022 r. sygn. C-235/21)
Podsumowując, propozycje Ministerstwa Finansów wzbudzają wątpliwości co do ich przydatności i skuteczności w praktyce. Konieczne jest uwzględnienie różnorodności sytuacji przedsiębiorstw oraz unikanie nadmiernych ograniczeń, które mogą utrudniać prowadzenie działalności gospodarczej. Ostateczne decyzje powinny być oparte na analizie praktycznych konsekwencji oraz uwzględniać propozycje podatników.
#LTCA #KSeF #MinisterstwoFinansów #KUP
Zapraszamy do zapoznania się z wniesionymi uwagami: