System kaucyjny w VAT po nowemu
- Wysłane przez Daniel Więckowski
- Kategorie Shorts
- Data 5 sierpień 2024
Jeżeli sprzedajesz produkty w butelkach (szklanych i plastikowych) oraz w puszkach – ten tekst jest właśnie dla Ciebie.
Ministerstwo Klimatu i Środowiska przedstawiło właśnie projekt nowelizacji o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. W rezultacie, już od 1 stycznia 2025 roku, czeka nas niemała rewolucja w systemie rozliczania kaucji na opakowania za napoje w butelkach i puszkach.
Projekt nowelizacji zakłada, że kaucja będzie pobierana na każdym etapie dystrybucji: od podmiotu wprowadzającego, przez hurtownika, dystrybutora, aż po użytkownika końcowego. Przy czym, kwota pobieranej na poszczególnych etapach kaucji nie będzie wliczana do podstawy opodatkowania VAT.
Podatek od towarów i usług w tym zakresie będzie rozliczany w bardzo szczególny sposób. Po pierwsze, podatnikiem będzie podmiot wprowadzający produkty w opakowaniach (a więc nie np. hurtownicy, czy sklepy detaliczne). Po drugie, podatek wykazywany będzie przez podmiot wprowadzający w JPK za styczeń (pierwszy kwartał). Natomiast obliczany będzie (metodą „w stu”), od różnicy pomiędzy wartością kaucji wynikającej z wprowadzonych przez niego w poprzednim roku opakowań a kaucji dotyczących zwróconych opakowań do podmiotu reprezentującego. Przy czym, ewentualny podatek w tym zakresie wpłacał będzie do urzędu skarbowego właśnie podmiot reprezentujący (w terminie do końca stycznia).
Gdyby się okazało, że wartość zwróconych kaucji wyższa niż pobranych? Projekt nowelizacji zakłada, że w takim wypadku nie wystąpi możliwość obniżenia VAT należnego. Kwota „nadzwróconych” kaucji będzie mogła być rozliczona w następnych latach. Oznacza to, moim zdaniem, dość spory problem w ewidencjonowaniu opakowań, tak aby każdy podmiot wprowadzający (np. producent) rozliczał kaucje tylko od swoich produktów.
Kim jest podmiot reprezentujący? To podmiot, który na podstawie odrębnej umowy, będzie pobierał kaucję od wprowadzającego produkty w opakowaniach, będzie rozliczał otrzymane zwroty opakowań oraz prowadził odpowiednie ewidencje (przy czym podmiot wprowadzający również będzie zobowiązany do prowadzenia odpowiedniej ewidencji).
Zainteresował Cię ten temat? Zapraszam do Akademia LTCA – pracujemy już nad szkoleniem na temat planowanych zmian w VAT na 2025 r.
Daniel Więckowski
Daniel jest doradcą podatkowym i Partnerem Zarządzającym w Kancelarii LTCA. Ukończył prawo na Uniwersytecie Szczecińskim oraz jest w trakcie studiów doktoranckich na Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. Od 2011 roku wykonuje zawód doradcy podatkowego, wcześniej pracował w administracji skarbowej, reprezentując Polskę między innymi w panelach podatkowych Grupy Wyszehradzkiej oraz Grupy Państw Morza Bałtyckiego. Specjalizuje się w podatkach CIT i VAT oraz w podatku od nieruchomości. Doradzał firmom z branży nieruchomościowej, automotive, transportowej, FCMG oraz IT. Reprezentował klientów w toku postępowań podatkowych oraz postępowań przed sądami administracyjnymi i Naczelnym Sądem Administracyjnym. Daniel jest również ekspertem z obszaru planowania i restrukturyzacji podatkowej – z powodzeniem wdrożył dziesiątki projektów restrukturyzacyjnych. Doświadczony wykładowca, przeprowadził ponad 500 szkoleń z zakresu podatków i restrukturyzacji. Autor wielu publikacji na temat opodatkowania działalności firm w Polsce. Włada biegle językiem angielskim.