Wejście w życie Krajowego Systemu e-Faktur wymagać będzie przygotowań nie tylko po stronie księgowych, ale także i przedsiębiorców.
- Wysłane przez Adrian Kęmpiński
- Kategorie KSEF
- Data 11 październik 2023
Najprawdopodobniej zmianie ulegnie także model współpracy biur rachunkowych z ich Klientami.
Z perspektywy biura rachunkowego ważny będzie aspekt odpowiedzialności i ryzyka jakie dane biuro godzi się ponieść by spełnić wszystkie (nie zawsze uzasadnione) oczekiwania Klienta, a odpowiedzialność ta wzrośnie wraz z liczbą obowiązków, które biuro zgodzi się przejąć na swoje barki.
Wyobraźmy sobie dwa skrajne warianty:
Wariant bezpieczny, w którym klient:
samodzielnie wybiera oprogramowanie (odpowiada za jego zgodność ze schemą e-faktury i dobór funkcjonalności fakultatywnych),
samodzielnie wystawia faktury w API w razie problemów w oprogramowaniem,
przekazuje do biura rachunkowego zwizualizowane faktury KSeF-owe i faktury wystawione i otrzymane poza KSeF w sposób ustalony z biurem (mailowo, poprzez chmurę internetową, fizycznie),
klient przekazuje do biura rachunkowego inne dokumenty niebędące fakturą (noty księgowe, załączniki, protokoły i dokumenty około rachunkowe),
klient biura odpowiada za rzetelność wystawionych faktur i ewentualne wskazania co do kwalifikacji podatkowej poniesionych wydatków.
Wariant niebezpieczny, w którym:
biuro rachunkowe wystawia za klienta faktury w KSeF za Klienta na podstawie przedstawionych przez klienta informacji i odbiera faktury KSeFowe,
biuro rachunkowe wystawia klienta faktury poza KSeFowe,
klient dostarcza do biura faktury zakupowe otrzymane poza KSeF
klient biura odpowiada za rzetelność wystawionych faktur i ewentualne wskazania co do związku z działalnością gospodarczą poniesionych wydatków.
Porównajmy warianty:
w jednym z perspektywy biura zmienia się relatywnie niewiele:
biuro ma za zadanie tylko i aż „księgować”, ale wszystkie dokumenty dostarczane są w jednej formie w umówiony sposób,
biuro nie ponosi żadnej odpowiedzialności za to czy Klient wystawi fakturę w KSeF, za to czy faktura będzie wystawiona poprawnie, czy klient prześle ją do KSeF w terminie w razie awarii,
biuro nie poniesie ryzyka w razie awarii systemów klienta.
w drugim wariancie biuro odpowie za „wszystko”:
za wystawienie faktury w terminie, za jej poprawność i uprzednie zebranie informacji niezbędnych do jej wystawienia,za ewentualną korektę tej faktury,
za skutki wynikające z problemów z oprogramowaniem i konsekwencjami nie wysłania faktury do KSeF po ustaniu niedostępności,
za kompletowanie wszystkich dokumentów, które będą przekazywane w różny sposób (część faktur biuro samo sobie pobierze, a część prześle mailem lub na chmurę internetową),
za pozyskanie od klienta wskazań co do związku z działalnością gospodarczą poniesionych wydatków.
Są także warianty pośrednie, które stanowią balans między stopniem odpowiedzialności biura, a wsparciem Klienta, które przedstawię w kolejnych wpisach.
Chcesz wiedzieć więcej? Odwiedź naszą stronę: przygotowaliśmy dedykowane pakiety:
· dla Biur Rachunkowych: https://ksef.ltca.pl/ksef-ekspert-dla-biur-rachunkowych/
· dla Firm: https://ksef.ltca.pl/ksef-ekspert-dla-firm/
Produkty w naszym pakiecie zobaczysz też na stronie: https://akademialtca.pl/ksef
Adrian Kęmpiński
Adrian jest doradcą podatkowym i radcą prawnym. Ukończył prawo na Uniwersytecie im. Mikołaja Kopernika w Toruniu. Z prawem podatkowym związany od 2019 roku i w tym czasie pracował dla największych kancelarii podatkowych w województwie Kujawsko – Pomorskim, w których uczestniczył w licznych projektach restrukturyzacyjnych dotyczących spółek prawa handlowego. W ramach Kancelarii LTCA uczestniczy w projektach obejmujących bieżące doradztwo podatkowe.