Zmniejszył się katalog postanowień wydawanych z urzędu
- Wysłane przez Katarzyna Zielińska
- Kategorie Aktualności podatkowe
- Data 9 październik 2023
Z dniem 1 września 2023 roku uchylone zostały §4a i §5 w art. 62 Ordynacji podatkowej. Dotyczyły one obligatoryjnego wydania przez organy podatkowe postanowienia o zaliczeniu wpłaty, nadpłaty lub zwrotu podatku na poczet zaległości podatkowych i odsetek za zwłokę. Jak wskazano w uzasadnieniu do projektu ostatniej nowelizacji (druk sejmowy 3025), zniesienie powyższego obowiązku ułatwi pracę urzędników oraz wygeneruje znaczne oszczędności po stronie obsługi postanowień (koszty doręczenia pisma oraz zaangażowania zasobów w urzędach).
Jak wskazują dane statystyczne, korzystanie przez podatników z instytucji zażaleń na wydane postanowienia w sprawie zaliczenia wpłat, nadpłat i zwrotu podatku jest znikome, co świadczy o prawidłowości rozliczeń wpłat i nadpłat prowadzonych w urzędach skarbowych. Kolejnym argumentem jest stale postępująca digitalizacja administracji publicznej, która umożliwia samodzielne przeanalizowanie rozliczeń na swoim koncie w e-US.
W obecnym, już zmienionym stanie prawnym, podatnik może otrzymać takie postanowienie wyłącznie na wniosek, od którego przysługuje zażalenie. W przypadku konieczności skorygowania zapisów księgowych wystarczająca będzie pisemna dyspozycja podatnika, dotycząca np. przeksięgowania.
Katarzyna Zielińska
Katarzyna jest konsultantem podatkowym. Ukończyła administrację na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego. Obecnie studiuje podatki i doradztwo podatkowe oraz jest w trakcie zdobywania uprawnień doradcy podatkowego. Swoje doświadczenie zawodowe zdobywała w administracji skarbowej. W ramach Kancelarii LTCA zajmuje się wsparciem doradców podatkowych m.in. w zakresie podatków dochodowych oraz podatku VAT.