CEL SZKOLENIA
Szkolenie "Compliance w biurze rachunkowym" to niezwykle praktyczny warsztat dedykowany dla właścicieli biur rachunkowych.
Szkolenie ma na celu zaprezentowanie procedur w zakresie wymiany informacji z przedsiębiorcami, które warto wdrożyć i stosować by zabezpieczyć interesy prawne biura rachunkowego.
Podczas szkolenia przedstawione zostaną liczne opracowane dla biura rachunkowego wzory: schematów, oświadczeń, notatek, protokołów, wykazów dyspozycji, itp.
Jako przykładowe można tu wymienić: procedury księgowe, procedury związane z zatrudnianiem, procedury w zakresie należytej staranności w biurze, procedury współpracy z Klientami, procedury przyjmowania i wydawania dokumentacji.
PROGRAM
I. Czym jest compliance w biurze rachunkowym
Obszary ryzyk na gruncie kodeksu cywilnego oraz kodeksu karnoskarbowego oraz kluczowe obszary wdrożenia
• zgodność działania biura rachunkowego z przepisami prawa
• zgodność działania z branżowymi standardami zawodowymi/ dobrymi praktykami
• zgodność działania z wewnętrznymi – obowiązującymi w biurze regulaminami/standardami/ normami
II. Budowanie świadomości podatkowej przedsiębiorcy - jak uświadomić klienta i zabezpieczyć biuro rachunkowe przed ryzykiem odpowiedzialności
• obowiązek płatności za pośrednictwem rachunku
• obowiązek posługiwania się kontem firmowym
• split - payment
• ulga na złe długi
• faktury korygujące
III. Procedury organizacyjne w biurze rachunkowym
1. Mailing standaryzowany (spis z natury, wybór formy opodatkowania, ZUS dla ryczałtowców, PIT-2, PPK, ankiety do zeznań rocznych)
2. Procedury przyjęcia klienta do biura rachunkowego
• identyfikacja Klienta i weryfikacja tożsamości AML
• oświadczenie PEP (politically exposed persons) eksponowane stanowisko polityczne AML
• pouczenie o przetwarzaniu danych osobowych AML
• check lista - wykaz dokumentów niezbędnych do podjęcia współpracy z biurem
• protokół nawiązania współpracy z Klientem
• check lista dla pracownika biura - procedura przyjęcia Klienta
3. Procedury zakończenia współpracy z przedsiębiorcą
• check lista – uzgodnienia związane z zakończeniem współpracy z biurem,
• check lista dla pracownika biura – zakończenie współpracy z przedsiębiorcą.
IV. Compliance księgowy
1. środki trwałe – przyjęcia, wykreślenia, wycofania (omówienie i wzory dokumentacji)
• przyjęcie środków trwałych i wycofanie środków trwałych z majątku firmy,
• likwidacja środków trwałych,
• wprowadzenie prywatnych składników majątku do majątku firmy,
• wycofanie środków trwałych na potrzeby prywatne,
• sprzedaż składników majątku po likwidacji firmy
• przekazania na prywatne potrzeby
2. nieruchomości mieszkalne w działalności gospodarczej wykorzystywane na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej (omówienie i wzory dokumentacji)
• ryzyka od 2023 r. związane ze zmianą przepisów,
• biuro/ działalność w lokalu/ budynku mieszkalnym
3. procedury kadrowe/ ubezpieczeniowe
• zatrudnienie pracowników – wzór dyspozycji zatrudnienia
• osoby współpracujące – wzór dyspozycji zatrudnienia
• obowiązki informacyjne – wzór informacji o obowiązkach.