CEL SZKOLENIA
Celem szkolenia jest kompleksowe problematyki podatków CIT i VAT w branży hotelarskiej i turystycznej.
Szkolenie będzie obejmowało omówienie zagadnień w dwóch obszarach:
1. Wprowadzenia obszernego pakietu zmian związanych z Polskim Ładem oraz
2. Omówienie kluczowych zagadnień branżowych
Nasi eksperci skupiają się na poszczególnych zagadnieniach, omawiając regulacje ustawowe oraz najnowsze interpretacje organów podatkowych i orzeczenia sądów administracyjnych.
PROGRAM
I. Zmiany w Polskim Ładzie dotyczące podatku CIT mające wpływ na rozliczenia podatkowe firm z branży hotelarskiej i turystycznej.
1. Podatek „minimalny” CIT
2. Rewolucyjne zmiany w podatku u źródła
3. Cienka kapitalizacja
4. Odsetki od pożyczki na nabycie udziałów
5. Zmiany w cenach transferowych
6. Nowe limity płatności gotówkowych dla konsumentów i firm
7. Spółki nieruchomościowe – nowe obowiązki
8. inne istotne zmiany
II. Wybrane zagadnienia branżowe w CIT:
1. Przychody podatkowe charakterystyczne w branży hotelarskiej z uwzględnieniem ujęcia przychodu w czasie:
a) usługi hotelarskie,
b) opłaty za rezygnację z usługi hotelarskiej (z tzw. „niedojazdów”),
c) kompleksowa usługa hotelarska,
d) organizacja szkoleń i konferencji a moment powstania przychodu,
e) wynajem sal konferencyjnych i innych pomieszczeń,
f) usługi restauracyjne, sprzedaż towarów z minibaru, usługi pralnicze,
g) usługi związane z organizacją czasu wolnego np. wycieczki,
h) wynajem powierzchni na sklepy, spa, siłownie, usługi rekreacyjne itp.,
i) usługi rekreacyjne i inne, np. basen, siłownia, aerobik, dyskoteki, SPA, pralnia, wynajem samochodów itp.,
j) usługi serwisowe (tipy).
2. Przychody z tytułu świadczenia usług turystyki.
3. Zaliczki na poczet usługi hotelarskiej / turystycznej (opłaty rezerwacyjne zwrotne i bezzwrotne), a przychody podatkowe. Czy całkowita zapłata za nocleg przed wykonaniem usługi powoduje powstanie przychodu?
4. Sprzedaż voucherów / bonów a data powstania przychodu podatkowego
5. Przychody z tytułu usług marketingowych – usługi ekspozycji towarów i inne usługi marketingowe
6. Podatek od przychodów z budynków (podatek minimalny) w branży hotelarskiej – zasady obliczania i ujęcia w zeznaniu podatkowym, ustalenie podstawy opodatkowania, ustalenie części wspólnych itd. Czy spółki z branży hotelarskiej są zobowiązane do zapłaty podatku? Analiza najnowszego orzecznictwa
7. Kary umowne i odszkodowania, w tym związane ze zniszczeniami a przychody podatkowe
8. Rabaty posprzedażowe – data korekty przychodu podatkowego
9. Koszty uzyskania przychodów w branży hotelarskiej i turystycznej – uwagi ogólne. Podział na koszty bezpośrednie, koszty pośrednie i inne. Omówienie przepisów ustawy o CIT istotnych dla rozliczenia kosztów w czasie
10. Koszty uzyskania przychodów w branży hotelarskiej i turystycznej:
– zużycie materiałów (porcelana, szkło, bielizna, szlafroki, paliwo do ogrzewania, druczki, żarówki, woda, materiały eksploatacyjne jak czapki dla kucharzy, łyżeczki plastikowe, chemia basenowa, prasa, odzież służbowa, BHP i robocza);
– energia elektryczna, woda ciepła zimna, gaz, ścieki;
– usługi ochrony;
– usługi pralnicze;
– usługi sprzątania na zlecenie;
– usługi obsługi w gastronomii;
– obsługa techniczna (bieżące naprawy, remonty, serwisy);
– usługi reklamy;
– koszty wynajmu miejsc parkingowych dla gości;
– koszty wynajmu sprzętu audiowizualnego oraz koszty płatnej telewizji pay tv;
– koszty wywozu śmieci, odpadów;
– usługi konwojowania pieniędzy;
– podatek od nieruchomości;
– opłaty licencyjne (franczyzowe);
– usługi pośrednictwa sprzedaży / rezerwacyjne (typu Booking.com);
– opłaty licencyjne na odtwarzanie muzyki / TV;
11. Remont a ulepszenie obiektów hotelarskich – rozliczenie kosztów
12. Niedobory inwentaryzacyjne a koszty podatkowe
13. Koszty pracownicze w branży hotelarskiej i turystycznej PIT/CIT – wyżywienie, noclegi, parkingi, przekazanie odzieży roboczej, ekwiwalent za pranie, itp.
14. Przepisy „tarcz antykryzysowych” istotne w czasie kryzysu w branży hotelarskiej i turystycznej – możliwość wstecznego rozliczenia straty, zwolnienie z podatku minimalnego, wydatki na przeciwdziałanie skutkom COVID-19 i inne.
III. Zmiany w Polskim Ładzie dotyczące podatku VAT oraz zmiany z 2021 r. mające wpływ na rozliczenia podatkowe firm z branży przemysłu i produkcji.
1. Grupy VAT
2. Wprowadzenie pakietu „SLIM VAT 1” – w szczególności z miana zasad dokonywania korekt „in plus” oraz „in minus” w tym rak obowiązku posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej.
3. Zmiany w zakresie raportowania JPK VAT
4. Zmiany wynikające z pakietu „SLIM VAT 2”
5. Krajowy System e-Faktur
6. Założenia pakietu „SLIM VAT 3”
IV. Wybrane zagadnienia branżowe w VAT:
1. Moment powstania obowiązku podatkowego w przypadku świadczenia usług noclegowych i turystycznych.
2. Opłaty rezerwacyjne, zaliczki i przedpłaty, a rozliczenie VAT.
3. Problematyka tzw. „niedojazdów” i anulowania rezerwacji z perspektywy VAT.
4. Pojęcie usługi turystyki na gruncie VAT.
5. Rozliczenia z pośrednikami w sprzedaży usług – rozliczanie z perspektywy VAT, problematyka importu usług.
6. Fiskalizacja sprzedaży, faktury uproszczone, nowy JPK – problemy praktyczne dla hoteli i obiektów noclegowych.
7. Korekty faktur i sprzedaży fiskalnej w hotelach i obiektach noclegowych z uwzględnieniem pakietu SLIM VAT.
8. Stawki VAT w branży hotelarskiej i turystycznej – kiedy 8 % a kiedy 23 % / usługi dodatkowe w ramach usług noclegowych / turystycznych sprzedawane poza pakietami – jakie stawki VAT?
9. Zasady ustalania marży od usług turystycznych
10. Marża zerowa i marża ujemna
11. Usługi własne i usługi nabywane dla bezpośredniej korzyści turysty
12. Marża zerowa i marża ujemna
13. Świadczenia kompleksowe – organizacja eventów, pakiety wypoczynkowe, SPA, baseny, parkingi i inne świadczenia – jak rozliczać i dokumentować na gruncie VAT?
14. Świadczenia nieodpłatne – bony, vouchery, prezenty dla gości – rozliczenie na gruncie VAT.
15. Zasady odliczania VAT w branży hotelarskiej i turystycznej , w tym problematyka odliczania VAT od nabycia usług noclegowych.
16. Świadczenia na rzecz pracowników i współpracowników a rozliczenie VAT.
17. Kary umowne i odszkodowania, w tym „prezenty” dla gości – problemy praktyczne na gruncie VAT.