Excel na pomoc czyli jak z pomocą Power Query szybko i automatycznie uzgadniać konta, porządkować bałagan w danych, łączyć dane z wielu plików
OPIS WARSZTATU
Power Query to narzędzie, które odmieni Twoją codzienną pracę. Pozwala łączyć dane z wielu plików Excela, txt, csv, pdf, z Internetu, wprost z programu finansowo-księgowego, na którym pracujesz. Ułatwia przekształcanie danych tak, żeby nie trzeba było robić pracy „ręcznie” i można było szybko zrobić gotowe raporty. Najfajniejsze jest to, że gdy w plikach, z których pobierasz dane coś się zmieni – zaktualizujesz je, dodasz nowe dane, nowy okres, nowe konto – to po odświeżeniu Twoje dane w bazie danych lub raporcie zostaną automatycznie zaktualizowane.
Dla kogo:
Szkolenie jest kierowane do księgowych, finansistów, kontrolerów, którzy do swojej pracy muszą łączyć dane z wielu plików, programów, źródeł i po odpowiedniej obróbce przygotowywać z nich raporty, analizy i zestawienia.
Korzyści ze szkolenia:
- Skrócisz czas łączenia danych
- Uprościsz obróbkę i przygotowanie danych
- Zautomatyzujesz masę pracy, którą teraz wykonujesz ręcznie
- Będziesz budować narzędzia do wielokrotnego wykorzystania
- Wyeliminujesz błędy, które pojawiają się często przez pośpiech i ręczną robotę
Do szkolenia wymagane jest posiadanie Excela w wersji 2016 lub nowszej albo Excela 2010 lub 2013 z doinstalowanym dodatkiem Power Query. Można go pobrać bezpłatnie ze strony Microsoft.
Na tym szkoleniu bardzo ułatwia pracę korzystanie z dwóch monitorów. Na jednym obserwujesz, co pokazuje trener, na drugim wykonujesz swoje zadanie.
PROGRAM
1. ZAPISY Z KONT PRZYCHODÓW ZE SPRZEDAŻY I ZESTAWIENIA FAKTUR - Jak połączyć dane z wielu zupełnie różnych plików, z jednym arkuszem o takich samych kolumnach.
- Omówimy bazy danych, z których będziemy łączyli dane do jednego pliku.
- Pobieramy dane z pliku z danymi z konta sprzedaży i dokładamy oznaczenie, skąd pochodzą dane.
- Pobieramy dane z pliku z danymi z zestawienia faktur i dokładamy oznaczenie, skąd pochodzą dane.
- Ujednolicamy nazwy kolumn z obu zapytań – bardzo ważna czynności.
- Łączymy oba zestawienia.
- Przestawiamy dane z jednej kolumny do dwóch kolumn – oddzielnie konto, oddzielnie zestawienie, żeby móc policzyć różnice.
- Obliczamy różnice, czyli wyłapujemy niezgodnie dokumenty.
- Omawiamy błędy, które powstały przy obliczeniu różnic i naprawiamy błędy.
- Ładujemy dane do Excela i omawiamy różne sposoby ładowania i przechowywania danych z Power Query.
2. UZGADNIANIE KONT – NA PRZYKŁADZIE KONTA VAT I REJESTRU VAT - Jak połączyć dane z wielu zupełnie różnych plików, z wybranych arkuszy o kompletnie innej strukturze.
- Omówimy bazy danych, z których będziemy łączyli dane do jednego pliku.
- Pobieramy dane z pliku z danymi z konta VAT i dokładamy oznaczenie, skąd pochodzą dane.
- Pobieramy dane z pliku z danymi z rejestru VAT i dokładamy oznaczenie, skąd pochodzą dane. Pozbywamy się zbędnych kolumn.
- Ujednolicamy nazwy kolumn z obu zapytań – bardzo ważna czynności.
- Łączymy oba zestawienia.
- Ponieważ ta sama faktura pojawia się na zestawieniach wiele razy, grupujemy dane tak, aby każda faktura pokazywała się w jednej pozycji – jedną kwotą.
- Przestawiamy dane z jednej kolumny do dwóch kolumn – oddzielnie konto, oddzielnie rejestr, żeby móc policzyć różnice.
- Obliczamy różnice, czyli wyłapujemy niezgodnie dokumenty.
- Omawiamy błędy, które powstały przy obliczeniu różnic i naprawiamy błędy.
- Ładujemy dane do Excela.
- Podstawiamy nowe pliki z danymi za kolejny miesiąc i sprawdzamy, czy nasze narzędzie zadziała do kolejnych uzgodnień.
3. DANE Z NALEŻNOŚCIAMI - Zaczytanie danych z jednego folderu, z wielu plików o jednym arkuszu i takiej samej strukturze danych
- WAŻNE - Omawiamy funkcję Excel.Workbook - co musisz o niej wiedzieć, żeby nie popsuć swoich danych. (funkcja do ładowania wielu plików z jednego folderu do Power Query).
- Zaczytamy dane z wielu plików z płatnościami za poszczególne tygodnie, z tylko jednym arkuszem i identycznie nazwanymi kolumnami do jednego pliku. Po dołożeniu pliku za kolejny tydzień, dane będą go zaczytywały automatycznie.
- Z nazwy pliku wydobędziemy datę, na jaki dzień zostało zrobione zestawienie.
- Obliczymy opóźnienie płatności i omówimy, jakie problemy napotkasz przy działaniach na datach.
- Podzielimy przeterminowania na przedziały przeterminowań wykorzystując kolumnę warunkową.
- Zastanowimy się, jak najlepiej załadować te dane do Excela.
- Wyciągniemy i porównamy uwagi z poszczególnych zestawień z poprzednich okresów zrobione do poszczególnych faktur.
4. ZAPISY Z KONT PRZYCHODÓW I KOSZTÓW Jak połączyć dane z wielu plików oraz dołożyć dodatkowe informacje z zupełnie innych plików
- Zaczytamy dane z 11 plików z miesięcznymi kosztami i przychodami i zrobimy z nich jedną bazę danych.
- Z dodatkowego pliku dołożymy kategorie kont, na które były dokonywane księgowania, żeby można było łatwiej zrobić analizy kosztów i przychodów oraz przedstawić wyniki finansowe.
- Z numeru konta wyodrębnimy oznaczenie MPK (miejsce powstania kosztu) i dołożymy jego nazwę z innego pliku, co pozwoli prezentować czytelniejsze dane.
- Zastanowimy się, jak najlepiej załadować te dane do Excela.
- Dołożymy dane z kolejnego miesiąca i sprawdzimy, czy one zostaną zaczytane po odświeżeniu danych.
5. ZESTAWIENIE OBROTÓW I SALD - Jak zaczytać dane z jednego pliku z kilku arkuszy (obrotówki z kilku miesięcy / lat), ale gdy dane z każdego arkusza mają różne kolumny albo różnie poukładane kolumny.
- Łączymy dane z jednego pliku z wielu arkuszy, które mają różne kolumny w różnych miejscach. Aktualizujemy dane tak, aby właściwe dane były umieszczone we odpowiedniej kolumnie.
- Dokładamy obrotówkę z kolejnego roku i sprawdzamy, czy pojawi się w bazie.
6. AMORTYZACJA PODATKOWA I BILANSOWA - Jak rozdzielić dane z ewidencji środków trwałych zawierającej dane o amortyzacji podatkowej i bilansowej (dwa różne wiersze, a ten sam środek trwały), żeby nadawały się do analiz, porównań i zestawień?
- Pobieramy do Power Query dane z pliku z ewidencją środków trwałych.
- Usuwamy hurtowo wiersze z niepotrzebnymi danymi lub puste.
- Dodajemy kolumnę indeksu, żeby ponumerować wiersze amortyzacji podatkowej i bilansowej.
- Za pomocą kolumny warunkowej uzupełnimy dane zawarte w co drugim wierszu do każdego wiersza i wypełniamy puste komórki brakującymi danymi.
- Duplikujemy zapytanie, żeby móc zrobić oddzielne dane dla amortyzacji podatkowej i bilansowej.
- Usuwamy niepotrzebne kolumny i porządkujemy nagłówki.
- Wykorzystujemy kolumnę indeksu, żeby łatwo wyodrębnić dane podatkowe i bilansowe.
- Rozdzielamy rodzaj amortyzacji i stawkę amortyzacyjną do oddzielnych kolumn.
- Dodajemy kolumnę z informacją o kategorii amortyzacji – podatkowa / bilansowa.
- Analogicznie przygotowujemy dane o amortyzacji podatkowej, uzupełniając brakujące dane.
- Łączymy dane z dwóch zapytań w jedno, żeby obie ewidencje były w jednej bazie, co ułatwi analizowanie i porównywanie danych.
Informacje
Cena z abonamentem
399,00 PLN
Cena bez abonamentu:
499 PLN + VAT
Liczba uczestników:
Maksymalnie 20 osób
Nagranie:
Warsztaty bez nagrania
Dzień 1:
13 grudnia 2023 09:00 - 15:00
Danuta Woźnica
Danuta Woźnica – magister finansów o specjalizacji w dziedzinie zarządzania finansami przedsiębiorstw i rachunkowości, ale także wieloletnim praktykiem biznesu. W 2010 roku uzyskała certyfikat Ministra Finansów uprawniający do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Od 13 lat zajmuje się szkoleniami i doradztwem w zakresie zastosowania Excela do przyspieszenia i optymalizacji pracy w logistyce, sprzedaży, księgowości oraz dziale personalnym. Wspomaga tworzenie systemów raportowania operacyjnego i strategicznego oczywiście z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel. Na sali szkoleniowej spędziła do 2022 roku 1.443 dni. Szkoliła przez ponad 8.700 godzin i przeszkoliła ponad 9.300 osób na ponad 780 szkoleniach. „Największą radość i satysfakcję daje mi patrzenie na twarze uczestników szkolenia. Na początku jest albo zagubienie albo nic. Uczestnicy albo obawiają się, czy sobie poradzą albo są ciekawi, czy mogę ich czymś zaskoczyć, czegoś nowego nauczyć. W miarę upływu szkolenia, mniej więcej, gdy omawiamy funkcje, zaczynają się uśmiechy. Gdy pracujemy z tabelami przestawnymi jest: „łał, ale to fajne”. Excel to jej pasja!

Karolina Purchała
Specjalista ds. administracji i obsługi klienta

Kinga Czołomiej
Specjalista ds. administracji i obsługi klienta