Akademiki a stawka VAT
- Wysłane przez Daniel Więckowski
- Kategorie Shorts
- Data 4 grudzień 2024
W wyniku dość interesujących splotów interesów wewnątrz UE, Polska uzyskała możliwość kontynuowania obniżonej stawki VAT w zakresie sektora budownictwa mieszkaniowego – dzięki czemu też restauracje we Włoszech i Francji mogły nadal stosować preferencje podatkowe.
Niestety, co chyba już nie powinno dziwić, polski #fiskus raczej nie jest skłonny do ułatwiania przedsiębiorcom wywiązywania się z obowiązków podatkowych. Najlepszym przykładem jest właśnie obniżona stawka 8% VAT w zakresie budownictwa mieszkaniowego.
Teoria jest w tym zakresie dość prosta – obniżoną stawkę stosuje się do:
1) dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji, przebudowy lub robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;
2) robót konserwacyjnych dotyczących:
a. obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,
b. lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12
- w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 1.
Naturalnie, pojawia się od razu pytanie, czy m jest „budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym”. Definicja zawarta jest w art. 41 ust. 12a ustawy:
„Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, oraz obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, a także mikroinstalację, o której mowa w art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2023 r. poz. 1436, 1597, 1681 i 1762), funkcjonalnie z nimi związaną, z zastrzeżeniem ust. 12b”.
Kolejna zagadka – co to jest „obiekt budownictwa mieszkaniowego” – rozwiązana jest w art. 4a pkt 12 ustawy: to „budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11”.
Dział 11 PKOB obejmuje zarówno budynki mieszkalne jednorodzinne, jak i budynki wielomieszkaniowe, czy też budynki zbiorowego zamieszkania, w tym np. koszary, areszty śledcze, internaty i bursy (kolejność przypadkowa oczywiście).
Gdzie więc może pojawić się problem? Otóż Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w wydawanych Wiążących Informacjach Stawkowych, kordialnie przyjmował, że „budynek zamieszkania zbiorowego (dom studencki) z pomieszczeniami usługowymi na parterze i garażem podziemnym, sklasyfikowany do PKOB 11 (…), nie będzie przeznaczony do stałego zamieszkania, tym samym nie można go zaliczyć do obiektów objętych społecznym budownictwem mieszkaniowym”.
Reasumując, mimo, że PKOB 11, to jednak nie mamy prawa do stawki 8%, bo w akademiku nie ma miejsca „stałe zamieszkanie”.
Na szczęście, rozsądniej na sprawę patrzą sądy administracyjne. W jednym z ostatnich orzeczeń w tym temacie, NSA[1] oddalił skargę kasacyjną organu na wyrok WSA w Opolu[2], uchylający taką właśnie decyzję w sprawie stawki 8% VAT.
Mamy więc sytuację, w której budując tego rodzaju obiekt budowlany, możemy spotkać się z negatywną reakcją organów podatkowych na stosowaną przez nas obniżoną stawkę VAT. Na szczęście, są jeszcze sądy w naszym Kraju.
Jedynie na marginesie, trochę nie dziwi mnie podejście KIS, że w akademikach nie ma mowy o stałym zamieszkiwaniu – przecież to raczej przykład koczowniczego trybu życia. No, ale to było ponad ćwierć wieku temu 😊
[1] Wyrok NSA z 10 października 2024 r., sygn. I FSK 802/24.
[2] Wyrok WSA w Opolu z 13 grudnia 2023 r., sygn. I SA/Op 334/23.
Link do profilu: Daniel Więckowski | LinkedIn
Daniel Więckowski
Daniel jest doradcą podatkowym i Partnerem Zarządzającym w Kancelarii LTCA. Ukończył prawo na Uniwersytecie Szczecińskim oraz jest w trakcie studiów doktoranckich na Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. Od 2011 roku wykonuje zawód doradcy podatkowego, wcześniej pracował w administracji skarbowej, reprezentując Polskę między innymi w panelach podatkowych Grupy Wyszehradzkiej oraz Grupy Państw Morza Bałtyckiego. Specjalizuje się w podatkach CIT i VAT oraz w podatku od nieruchomości. Doradzał firmom z branży nieruchomościowej, automotive, transportowej, FCMG oraz IT. Reprezentował klientów w toku postępowań podatkowych oraz postępowań przed sądami administracyjnymi i Naczelnym Sądem Administracyjnym. Daniel jest również ekspertem z obszaru planowania i restrukturyzacji podatkowej – z powodzeniem wdrożył dziesiątki projektów restrukturyzacyjnych. Doświadczony wykładowca, przeprowadził ponad 500 szkoleń z zakresu podatków i restrukturyzacji. Autor wielu publikacji na temat opodatkowania działalności firm w Polsce. Włada biegle językiem angielskim.