Czy można odliczyć VAT do nabycia wody i innych napojów dla pracowników?
- Wysłane przez Daniel Więckowski
- Kategorie Shorts
- Data 18 grudzień 2024
Podczas ostatniego wieczornego spotkania on-line z Marcin Zarzycki rozmawialiśmy m. in. o odliczeniu VAT od nabywanych dla potrzeb pracowników napojów - jak zwykle temat wywołał sporo kontrowersji (link)
Jak do tego podchodzi Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej?
Pracodawca jest obowiązany zapewnić wszystkim pracownikom wodę zdatną do picia lub inne napoje, a pracownikom zatrudnionym stale lub okresowo w warunkach szczególnie uciążliwych zapewnić oprócz wody, inne napoje. Ilość, rodzaj i temperatura tych napojów powinny być dostosowane do warunków wykonywania pracy i potrzeb fizjologicznych pracowników. Szczegółowe zasady zaopatrzenia w napoje pracowników zatrudnionych w warunkach szczególnie uciążliwych określają odrębne przepisy.
Biorąc pod uwagę przytoczone powyżej uregulowania prawne należy stwierdzić, że w opisanej sytuacji udostępnienie przez Spółkę pracownikom napojów, nie jest przekazaniem towarów na cele osobiste pracowników. Konieczność zapewnienia ww. napojów przez Spółkę swoim pracownikom w czasie pracy wynika bezpośrednio z przepisów powołanego przez Spółkę Kodeksu pracy i Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów oraz z przepisów rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. (link)
-
Ponadto, należy zwrócić uwagę, że konieczność zapewnienia artykułów spożywczych oraz napojów pracownikom podczas przerw w pracy nie wynika z żadnych przepisów (np. bhp), jak również (jak to wynika w ww. orzeczenia TSUE) nie jest niezbędne dla celów prowadzonej działalności gospodarczej, bowiem pracownicy są zobowiązani świadczyć pracę niezależnie od poczęstunku, jaki serwuje im z własnej woli pracodawca. To do pracownika należy wybór, czy skorzysta z posiłku oraz ustalenie miejsca i czasu jego spożycia.
W rozpatrywanej sprawie, jak wskazano w uzupełnieniu wniosku, nie są Państwo zobowiązani do zakupu przekąsek oraz napojów na podstawie odrębnych przepisów z zakresów zarówno BHP jak i prawa pracy.
Zatem w analizowanym przypadku udostępnienie zakupionych przez Państwa artykułów spożywczych między innymi woda, kawa, herbata, mleko, soki, napoje słodzone (cola, sprite, fanta), orzeszki, krakersy, wafle ryżowe, ciastka, czekoladki, herbatniki, paluszki, cukierki, owoce i warzywa udostępnianych Personelowi w ogólnodostępnych miejscach w Państwa siedzibie w trakcie wykonywania zadań wynika z Państwa dobrej woli jako pracodawcy (link) - choć tu trzeba przyznać, że autor wniosku sam się zakręcił i stwierdził, że przepisy bhp go nie wiążą.
Co zatem zrobić? Jeśli zapewniamy pracownikom napoje czy artykuły spożywcze - zgodnie z przepisami BHP - odliczamy VAT. Jeśli nie - kupujemy te dobra na spotkania robocze, projektowe, zadaniowe.
Dwie drobne uwagi:
1) może czasami warto zastanowić się, czy aby koniecznie trzeba złożyć wniosek o interpretację?
2) przepisy BHP czyta się trochę jak Trylogię :)
§ 112 Obowiązek zapewnienia wody do picia lub innych napojów
Pracodawca jest obowiązany zapewnić wszystkim pracownikom wodę zdatną do picia lub inne napoje, a pracownikom zatrudnionym stale lub okresowo w warunkach szczególnie uciążliwych zapewnić oprócz wody, inne napoje. Ilość, rodzaj i temperatura tych napojów powinny być dostosowane do warunków wykonywania pracy i potrzeb fizjologicznych pracowników. Szczegółowe zasady zaopatrzenia w napoje pracowników zatrudnionych w warunkach szczególnie uciążliwych określają odrębne przepisy.
§ 113 Miejsca czerpania wody zdatnej do picia
- Miejsca czerpania wody zdatnej do picia powinny znajdować się nie dalej niż 75 m od stanowisk pracy.
- Zbiorniki, przewody i miejsca czerpania wody powinny być zabezpieczone przed zanieczyszczeniem lub zakażeniem. Czerpanie wody ze zbiorników powinno odbywać się wyłącznie z zaworów czerpalnych.
- Miejsca czerpania wody nienadającej się do picia powinny być oznakowane zgodnie z Polską Normą.
Link do profilu: Aktywność | Daniel Więckowski | LinkedIn
Daniel Więckowski
Daniel jest doradcą podatkowym i Partnerem Zarządzającym w Kancelarii LTCA. Ukończył prawo na Uniwersytecie Szczecińskim oraz jest w trakcie studiów doktoranckich na Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. Od 2011 roku wykonuje zawód doradcy podatkowego, wcześniej pracował w administracji skarbowej, reprezentując Polskę między innymi w panelach podatkowych Grupy Wyszehradzkiej oraz Grupy Państw Morza Bałtyckiego. Specjalizuje się w podatkach CIT i VAT oraz w podatku od nieruchomości. Doradzał firmom z branży nieruchomościowej, automotive, transportowej, FCMG oraz IT. Reprezentował klientów w toku postępowań podatkowych oraz postępowań przed sądami administracyjnymi i Naczelnym Sądem Administracyjnym. Daniel jest również ekspertem z obszaru planowania i restrukturyzacji podatkowej – z powodzeniem wdrożył dziesiątki projektów restrukturyzacyjnych. Doświadczony wykładowca, przeprowadził ponad 500 szkoleń z zakresu podatków i restrukturyzacji. Autor wielu publikacji na temat opodatkowania działalności firm w Polsce. Włada biegle językiem angielskim.