Koniec instrumentalnych postępowań karnych skarbowych od 2025 r. – projekt ustawy
- Wysłane przez Adam Giedrojć
- Kategorie Aktualności podatkowe
- Data 11 kwiecień 2024
W RCL pojawił się projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu deregulacji prawa gospodarczego i administracyjnego oraz doskonalenia zasad opracowywania prawa gospodarczego.
Jedną ze zmian przewidzianych w projekcie ustawy jest usunięcie art. 70 § 1 pkt 6 ordynacji podatkowej – oznacza to koniec nadużywania tego przepisu w celu wszczynania przez organy podatkowe instrumentalnych postępowań karnych skarbowych (wszczynanych wyłącznie po to, żeby nie doszło do przedawnienia zobowiązania podatkowego).
W uzasadnieniu do ustawy zostało wskazane, że „Zmiana ma na celu wyeliminowanie nieprawidłowości polegających na tym, że urzędy skarbowe często inicjowały wobec podatników postępowania sankcyjne jedynie w celu przerwania biegu pięcioletniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Dotychczas, ilekroć zachodziło niebezpieczeństwo przedawnienia zobowiązania podatkowego, w praktyce organ mógł niemal w każdej chwili wszcząć postępowanie przygotowawcze w sprawie o przestępstwo lub wykroczenie skarbowe, w konsekwencji powodując zawieszenie przedawnienia zobowiązania.”.
Zgodnie z projektem ustawy okryty złą sławą art. 70 § 1 pkt 6 ordynacji podatkowej miałby zostać uchylony od 1 stycznia 2025 r.
Zapominalski ustawodawca – art. 70 § 8 o.p.
Pozostaje jednak pytanie gdzie zapodziało się obiecywane przez Ministerstwo usunięcie niekonstytucyjnego art. 70 § 8 ordynacji podatkowej, zakładającego nieprzedawnialność zobowiązań zabezpieczonych hipoteką lub zastawem skarbowym.
Przypomnę tylko, że Podsekretarz Stanu Jarosła Neneman w imieniu Ministra Finsnsów Andrzeja Domańskiego w piśmie z 28 lutego 2024 r. do Rzecznika Praw Obywatelskich Marcina Wiącka, wskazał, że Ministerstwo przychyla się m.in. do postulatu RPO w zakresie wyeliminowania nieprzedawnialności zobowiązań podatkowych zabezpieczonych hipoteką lub zastawem skarbowym.
I co najważniejsze w tym piśmie pojawia się stwierdzenie, że „Zasadność tych postulatów nie budzi wątpliwości i zostaną one wzięte po uwagę przy najbliższej nowelizacji Ordynacji podatkowej.”.
Ordynacja jest nowelizowana (w małym zakresie ale jednak), a likwidacji art. 70 § 8 ordynacji jakoś nie widać.
Tak tylko przypomnę, że w tym roku 11 lat od wyroku TK z 8 października 2013 r. sygn. akt SK 40/12. Rozumiem, że ustawodawca kieruje się zasadą „My na czas musimy patrzeć po gospodarsku.” („Co mi zrobisz jak mnie złapiesz?” reż. Stanisław Bareja), więc jeszcze jeden rok czekania przy tak długim okresie nie jest dużą stratą (na taką stratę czasu ustawodawca może sobie pozwolić).
Link do projektu ustawy – https://legislacja.gov.pl/docs//2/12383815/13050490/13050491/dokument662693.pdf
Link do pisma MF – https://bip.brpo.gov.pl/sites/default/files/2024-03/Odpowiedz_MF_ordynacja_podatkowa_28_02_2024.pdf
#przedawnienie #instrumentalnepostępowania #KKS #ordynacjapodatkowa #zmiany
Adam Giedrojć
Adam jest konsultantem podatkowym. Ukończył studia licencjackie na kierunku finanse i rachunkowość w PWSZ w Suwałkach oraz studia magisterskie na kierunku doradztwo podatkowe i administracja skarbowa na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Białymstoku. Ponadto jest w trakcie zdobywania uprawnień doradcy podatkowego. Doświadczenie w podatkach zdobywał między innymi prowadząc biuro rachunkowe oraz pracując w kancelarii doradztwa podatkowego. W ramach Kancelarii LTCA uczestniczy w projektach dotyczących głównie podatków dochodowych, obejmujących bieżące doradztwo podatkowe. Przeprowadza także research’e podatkowe, przygotowuje komentarze i opinie podatkowe oraz wnioski o wydanie interpretacji indywidualnych. Adam jest także autorem niemal 150 artykułów o tematyce dotyczącej podatków oraz składek ZUS, opublikowanych na stronach kancelarii i biura, a także w serwisach takich jak Legalis, Infor, Money.pl oraz Rzeczpospolita.