Obniżona stawka akcyzy dla samochodów typu mild hybrid tzw, miękkie hybrydy – czy sprawa jest już ostatecznie przesądzona?
- Wysłane przez Łukasz Jankowski
- Kategorie Cło i akcyza
- Data 21 maj
Jakiś czas temu na łamach bloga LTCA pisałem o sporach podatkowych organów z podatnikami ws. stosowania obniżonej stawi akcyzy dal samochodów osobowych tzw. miękkich hybryd.
Oczywiście problem na gruncie akcyzy dotyczy stosowania właściwej stawki akcyzy tj. obniżonej w przypadku samochodów hybrydowych – który w gruncie rzeczy jest uzależniony od właściwej klasyfikacji dla celów akcyzy takich samochodów.
Generalnie rzecz ujmując, organy podatkowe odwołują się tutaj do opinii klasyfikacyjnych do Nomenklatury Scalonej (CN), zgodnie z którymi tego typu pojazdy powinny być klasyfikowane jako zwykłe samochody spalinowe.
Początkowo na przełomie roku bieżącego jak i zeszłego pojawiły się orzeczenia przełamujące negatywną interpretację przepisów art. 105 pkt 1b ustawy akcyzowej przez organy podatkowe, tj. wyroku WSA w Warszawie z dnia 14 sierpnia 2024 r. sygn. III SA/Wa 1147/24 oraz WSA w Gdańsku z dnia 18 lutego 2025 r. sygn. I SA/Gd 922/24.
Od tego czasu w sprawach analogicznych dotyczących klasyfikacji samochodów stanowiących miękkie hybrydy, zapadło więcej korzystnych wyroków sądów administracyjnych tj.:
- Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 26 marca 2025 r. sygn. I SA/Gd 79/25;
- Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 19 marca 2025 r. sygn. I SA/Ol 95/25;
- Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 20 marca 2025 r. sygn. I SA/Po 675/24;
- Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 19 marca 2025 r. sygn. I SA/Ol 77/25;
- Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 9 października 2024 r. sygn. I SA/Ol 328/24;
Co prawda na moment obecny ww. orzeczenia są nieprawomocne, jednak zarysował się już pogląd sądów administracyjnych na wspominany przypadek klasyfikacji dla celów akcyzy samochodów osobowych tzw. miękkich hybryd. Co istotne, wszystkie te orzeczenia zapadły w przedmiocie decyzji organów wydanych w toczących się postępowaniach podatkowych. Pozostaje zatem poczekać na ewentualną odpowiedź Naczelnego Sądu Administracyjnego (zakładając złożenie skargi kasacyjnej na te orzeczenia przez organy) – która w naszej ocenie – powinna być analogiczna jak sądów I instancji i jednocześnie trwale kończąca spór z organami podatkowymi.
Łukasz Jankowski
Łukasz jest doradcą podatkowym oraz agentem celnym w Kancelarii LTCA. Ukończył administrację na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego. Doświadczenie zawodowe zdobywał od 2014 r. początkowo w Urzędzie Kontroli Skarbowej i Urzędzie Celno-Skarbowym a następnie w kancelariach doradztwa podatkowego, gdzie doradzał podmiotom z branży budowlanej, deweloperskiej, energetycznej, FMCG, sektora usług finansowych, chemicznej oraz TSL. Specjalizuje się w podatku VAT, podatku akcyzowym oraz regulacjach celnych. Reprezentował klientów w toku postępowań podatkowych oraz postępowań przed sądami administracyjnymi i Naczelnym Sądem Administracyjnym.