Uprzednie porozumienia cenowe w Polsce – raport statystyczny krajowej administracji skarbowej 2006-2023
- Wysłane przez Patrycja Szewczyk
- Kategorie Shorts
- Data 10 wrzesień 2024
MF opublikowało raport „Uprzednie porozumienia cenowe w Polsce - raport statystyczny KAS 2006-2023. Wrzesień 2024”, zawierający zbiorcze dane dotyczące wniosków o zawarcie uprzednich porozumień cenowych i wydanych rozstrzygnięć APA.
Raport podzielony został na został podzielony na trzy części:
▪ Część pierwsza (zamknięta) obejmuje dwunastoletni okres 2006 – 2017, tj. okres od wprowadzenia do polskiego porządku prawnego regulacji umożliwiających zawieranie APA, do końca ostatniego roku, w części którego organem właściwym w sprawie APA był Minister właściwy do spraw finansów publicznych;
▪ Część druga (aktualizowana w kolejnych edycjach raportu) obejmuje okres od początku 2018 r., tj. pierwszego pełnego roku, w którym organem właściwym w sprawach APA jest Szef Krajowej Administracji Skarbowej, do końca 2023 r. (w pierwszym wydaniu raportu);
▪ Część trzecia zawiera informacje uzupełniające związane z instytucją uprzednich porozumień cenowych oraz dotyczące Zespołu Cen Transferowych Departamentu Kluczowych Podmiotów odpowiedzialnego m.in. za prowadzenie postępowań w sprawie APA.
MF poinformowało, że kolejne wydania raportu będą publikowane cyklicznie. Najbliższa edycja – obejmująca dane za 2024 r. – zostanie udostępniona na początku 2025 r.
Co to jest APA?
APA (advance pricing arrangements) to inaczej formalne porozumienia w sprawach ustalenia cen transferowych między podatnikiem a organem podatkowym. Jest to rodzaj umowy zawieranej między podatnikiem a organem podatkowym, w której organ akceptuje wybór i sposób stosowania metody weryfikacji ceny transferowej stosowanej w relacjach podatnika i podmiotów z nim powiązanych. Porozumienie takie przybiera formę decyzji administracyjnej, organem właściwym do jego zawarcia jest Szef Krajowej Administracji Skarbowej.
Rodzaje APA
APA mogą być jedno- dwu- i wielostronne. Cechą charakterystyczną porozumień jednostronnych jest to, że procedura toczy się między podatnikiem a Szefem KAS.
Porozumienia dwu- i wielostronne zawierane są przez ministra finansów z organem podatkowym właściwym dla drugiej strony transakcji (podmiotu powiązanego z podatnikiem). Po zawarciu tego porozumienia wydawana jest decyzja administracyjna dla podatnika.
Procedura zawierania porozumień APA
W Polsce można zawierać APA od 1 stycznia 2006 r.
Na wniosek podmiotu krajowego porozumienia jedno-, dwu- oraz wielostronne mogą zostać zawierane na maksymalnie 5 lat.
Podstawą prawną do prowadzenia dwu- lub wielostronnych APA są również przepisy odpowiednich umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, regulujące procedurę wzajemnego porozumiewania się (odpowiedniki art. 25 Modelowej Konwencji OECD).
Przed formalnym złożeniem wniosku, z którym wiąże się konieczność uiszczenia opłaty.
Raport statystyczny Krajowej Administracji Skarbowej 2006 – 2023
MF udostępniło raport zawierający zbiorcze dane dotyczące wniosków o zawarcie uprzednich porozumień cenowych i wydanych rozstrzygnięć APA, został podzielony na trzy części:
- Część pierwsza (zamknięta) obejmuje dwunastoletni okres 2006 – 2017, tj. okres od wprowadzenia do polskiego porządku prawnego regulacji umożliwiających zawieranie APA, do końca ostatniego roku, w części którego organem właściwym w sprawie APA był Minister właściwy do spraw finansów publicznych;
- Część druga (aktualizowana w kolejnych edycjach raportu) obejmuje okres od początku 2018 r., tj. pierwszego pełnego roku, w którym organem właściwym w sprawach APA jest Szef Krajowej Administracji Skarbowej, do końca 2023 r. (w pierwszym wydaniu raportu);
- Część trzecia zawiera informacje uzupełniające związane z instytucją uprzednich porozumień cenowych oraz dotyczące Zespołu Cen Transferowych Departamentu Kluczowych Podmiotów odpowiedzialnego m.in. za prowadzenie postępowań w sprawie APA.
MF poinformowało, że kolejne wydania raportu będą publikowane cyklicznie. Najbliższa edycja – obejmująca dane za 2024 r. – zostanie udostępniona na początku 2025 r.
Zapraszamy do zapoznania się z raportem: https://www.podatki.gov.pl/media/10095/raport-uprzednie-porozumienia-cenowe-w-posce.pdf
Patrycja Szewczyk
Partner LTCA. Praktyk i ekspert z zakresu cen transferowych. Doświadczenie zawodowe zdobywała w renomowanych kancelariach prawnych i podatkowych. Obecnie koncentruje się na doradztwie z zakresu podatku dochodowego od osób prawnych ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień dotyczących cen transferowych. Doświadczenie zawodowe zdobywała uczestnicząc przy realizacji licznych projektów w zakresie sporządzania dokumentacji podatkowej dla spółek z branży przemysłowej, budowlanej, finansowo – ubezpieczeniowej, IT, transportowej oraz marketingowej. Dotychczas zarządzała projektami w zakresie sporządzania analiz danych porównawczych, polityk cen transferowych i dokumentacji podatkowej, również w kontekście zmian przepisów po 1 stycznia 2017 roku. Autorka licznych publikacji z zakresu prawa podatkowego zwłaszcza w zakresie ustawy prawa podatkowego od osób prawnych. Włada biegle językiem angielskim.