Akcje marketingowe - optymalizacja VAT
- Wysłane przez Daniel Więckowski
- Kategorie Shorts
- Data 3 wrzesień 2024
Jeśli działasz w sektorze FMCG, albo też prowadzisz programy lojalnościowe dla swoich klientów, ten temat może Cię zainteresować.
Walka o kolejnego klienta, o kolejny wzrost sprzedaży, marży, czy szybszą rotację produktów, spędza noc z powiek niejednemu managerowi. Żeby uatrakcyjnić ofertę, często wpadamy więc na pomysł różnego rodzaju programów promocyjnych/lojalnościowych – kup dwa produkty, trzeci otrzymasz za darmo; zamów abonament roczny, telefon otrzymasz gratis.
Z perspektywy VAT, sytuacja do niedawna wydawała się banalnie prosta, choć mało korzystna. Podatnik może przekazywać swoim klientom prezenty, przy czym musi pamiętać o kilku podstawowych zasadach:
1. Nieodpłatne przekazania towarów podlegają opodatkowaniu VAT
Przy czym ciekawostka polega na tym, że polskie brzmienie dyrektywy VAT wskazuje, że takie nieodpłatne przekazanie podlega opodatkowaniu, jeżeli podatnik wcześniej przy nabyciu tego towaru skorzystał (faktycznie) z prawa do odliczenia. W doktrynie można spotkać pogląd, zgodnie z którym, powinniśmy mówić o możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, a nie faktycznym odliczeniu. Moim zdaniem, rozbieżność ta jest wyłącznie akademicka, bo zapewne w większości przypadków, podatnik nabywając określone towary zrezygnuje z prawa do odliczenia wtedy, gdy uzna, że nie ma takiej możliwości (bo nie będą przeznaczone do działalności opodatkowanej).
2. Przekazanie próbek oraz prezentów o małej wartości, nie podlega opodatkowaniu, choć daje prawo do odliczenia podatku naliczonego
Bez konsekwencji, podatnik może przekazywać nieodpłatnie towary, nie wykazując przy tym podatku należnego, a jednocześnie zachowując prawo do odliczenia podatku naliczonego, w przypadku tzw. „prezentów małej wartości”. Przy czym, prezenty o małej wartości to takie, których cena nabycia netto nie przekracza 20 zł. Jeżeli podatnik prowadzi ewidencję osób obdarowanych, wartość prezentów małej wartości nie może przekroczyć 100 zł netto w trakcie roku. Podobnie, nieodpłatne przekazanie próbek nie podlega VAT
3. Przekazanie towarów o znikomej wartości konsumpcyjnej
Choć nie wynika to wprost z ustawy, w przypadku przekazywania ulotek, katalogi, wizytówki – potwierdza to m. in. interpretacja Dyrektora KIS z 19 lipca 2022, znak 0112-KDIL1-3.4012.229.2022.1.AKS, podatnik zachowuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tychże towarów, a jednocześnie nie musi rozliczyć podatku należnego od ich nieodpłatnego przekazania.
Nowa perspektywa – świadczenia kompleksowe
Trybunał Sprawiedliwości UE rzucił nowe światło na zagadnienie przekazywania gratisów w ramach programów lojalnościowych. W wyroku z 5 października 2023 (C-505/22) wskazał, że w przypadku kampanii promocyjnej, polegającej na wydawaniu klientom darmowych tabletów w przypadku nowej prenumeraty czasopisma (po zapłacie pierwszej raty miesięcznej). Wbrew stanowisku portugalskich organów podatkowych, Trybunał uznał, że przekazanie prezentów stanowi integralną część strategii handlowej, wpływającej na zwiększenie sprzedaży prenumeraty, a nie stanowi samodzielnego celu z punktu widzenia konsumenta. W rezultacie więc, nieodpłatne przekazanie tabletu nie stanowi odrębnego zdarzenia podatkowego i powinno być rozpatrywane jako część (element) świadczenia kompleksowego.
Wydajesz gratisy za zawarcie umowy, przekroczenie targetu zakupowego albo spełnienie innego KPI przez Twoich klientów? Nie koniecznie musisz wykazać VAT należny z tego tytułu.
Rabat towarowy – świat stanął na głowie?
Do jeszcze ciekawszych wniosków Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 24 lipca 2024, utrzymującym wyrok krakowskiego WSA z 25 listopada 2019 r. (tak – prawie 5 lat czekania na rozstrzygnięcie kasacyjne!)
Otóż, podatnik, działający w sprzedaży detalicznej wyrobów metalowych, farb i szkła, wprowadził akcję promocyjną polegającą na udzielaniu rabatów potransakcyjnych. Po przekroczeniu odpowiedniego targetu zamówień, podatnik w ramach rabatu przekazywał klientom gratisowo towary (tak zwany rabat towarowy/naturalny).
Dyrektor KIS uznał, że takie przekazanie towarów nie może być uznane za rabat naturalny, ale za nieodpłatne przekazanie towarów, oczywiście podlegające opodatkowaniu VAT.
Zarówno WSA w Krakowie, jak i Naczelny Sąd Administracyjny uznały stanowisko organu za błędne. Podatnik przekazujący gratisowo towary swoim klientom, w ramach rozliczenia rabatu naturalnego, nie powinien opodatkowywać takiego nieodpłatnego przekazania, ale wystawić fakturę korygującą in minus, jak przy standardowym rabacie.
Jeśli więc, wprowadziłeś program promocyjny, zakładający przekazanie darmowo towarów swoim klientom, po przekroczeniu odpowiedniego progu zakupów/zamówień, zamiast wykazać VAT należny, możesz obniżyć wysokość opodatkowania, wystawiając fakturę korektę in minus!
Zainteresował Cię ten temat? Porozmawiajmy o Twoim biznesie.
Daniel Więckowski
Daniel jest doradcą podatkowym i Partnerem Zarządzającym w Kancelarii LTCA. Ukończył prawo na Uniwersytecie Szczecińskim oraz jest w trakcie studiów doktoranckich na Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. Od 2011 roku wykonuje zawód doradcy podatkowego, wcześniej pracował w administracji skarbowej, reprezentując Polskę między innymi w panelach podatkowych Grupy Wyszehradzkiej oraz Grupy Państw Morza Bałtyckiego. Specjalizuje się w podatkach CIT i VAT oraz w podatku od nieruchomości. Doradzał firmom z branży nieruchomościowej, automotive, transportowej, FCMG oraz IT. Reprezentował klientów w toku postępowań podatkowych oraz postępowań przed sądami administracyjnymi i Naczelnym Sądem Administracyjnym. Daniel jest również ekspertem z obszaru planowania i restrukturyzacji podatkowej – z powodzeniem wdrożył dziesiątki projektów restrukturyzacyjnych. Doświadczony wykładowca, przeprowadził ponad 500 szkoleń z zakresu podatków i restrukturyzacji. Autor wielu publikacji na temat opodatkowania działalności firm w Polsce. Włada biegle językiem angielskim.