Czy działania w ramach CSR mogą być kosztem podatkowym?
- Wysłane przez Tomasz Kraśniewski
- Kategorie CIT
- Data 27 maj
Działania podejmowane w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) zyskują coraz większe znaczenie w praktyce gospodarczej. Jednocześnie szczególnie istotne pozostają w tym zakresie zagadnienia podatkowe – w tym dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych (CIT). W niniejszym artykule poruszona została kwestia możliwości zaliczenia wydatków na działania CSR do kosztów uzyskania przychodu.
Spis treści:
- Zagadnienia ogólne w zakresie CSR
- CSR a koszty podatkowe
Definicja CSR, nie zwiera się w żadnej definicji legalnej wynikającej z ustaw podatkowych – w tym celu należy posiłkować się ugruntowanym podejście organów podatkowych, sądów oraz definicją zawartą w PNO-ISO.
Społeczna odpowiedzialność biznesu (ang. Corporate Social Responsibility – CSR) jest związana z odpowiedzialnością przedsiębiorstw za ich wpływ na społeczeństwo, to strategia zarządzania, zgodnie z którą przedsiębiorstwa w swoich działaniach dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, aspekty środowiskowe, czy relacje z różnymi grupami interesów. CSR ma na celu budowanie pozytywnego obioru danego podmiotu w społeczeństwie.
„(…) Aktualną definicją społecznej odpowiedzialności biznesu (ang. Corporate Social Responsibility CSR) jest definicja zawarta w normie PN-ISO 26 000 odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji i działań (produkty, serwis, procesy) na społeczeństwo i środowisko, poprzez przejrzyste i etyczne zachowanie, które:
* przyczynia się do zrównoważonego rozwoju, zdrowia i dobrobytu społeczeństwa;
* bierze pod uwagę oczekiwania interesariuszy;
* jest zgodne z obowiązującym prawem i spójne z międzynarodowymi normami zachowania;
* jest spójne z organizacją i praktykowane w jej relacjach.
Bycie społecznie odpowiedzialnym oznacza inwestowanie w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska, relacje z otoczeniem firmy i informowanie o tych działaniach, co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa i kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego.” – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w Interpretacji z 31 stycznia 2025 r. nr: 0111-KDIB1-1.4010.715.2024.3.SG
W kontekście możliwości zaliczenia wydatków związanych z CSR do kosztów podatkowych, należy przede wszystkim zwrócić uwagę na art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, zgodnie z którym, kosztami uzyskania przychodów, są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.
Zdaniem Organów w każdym przypadku ponoszenia takich wydatków, podatnik musi wykazać ich związek z uzyskaniem przychodów, zachowaniem albo zabezpieczeniem ich źródła. Koszty CSR mogą być zaliczone do kosztów podatkowych w szczególności jeśli mają one charakter kosztów reklamowych (marketingowych). Tym samym kluczowe jest informowanie o działalności CSR.
„W każdym przypadku ponoszenia takich wydatków podatnik musi wykazać ich związek z uzyskaniem przychodów, zachowaniem albo zabezpieczeniem ich źródła. [Program CSR] jest powszechnie przyjętą metodą reklamy i promocji podmiotów gospodarczych, działających zwłaszcza w takich szczególnych branżach, w których typowa reklama (telewizyjna, radiowa, internetowa) nie ma zastosowania albo jej zastosowanie nie przynosi spodziewanych efektów. W tym ujęciu wydatki na nabycie towarów i usług, poniesione w związku z realizacją społecznej odpowiedzialności biznesu mogą być kwalifikowane jako wydatki o charakterze marketingowym i mogą mieć związek z prowadzoną przez podatnika działalnością opodatkowaną" – Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 16.01.2025 r., 0111-KDIB2-1.4010.501.2024.4.BJ
Chcąc udokumentować działania w zakresie CSR, należy dysponować nie tylko opracowaną strategią i planem działania w zakresie CSR, ale także informować o tych działaniach przykładowo w Internecie czy social mediach, a także wskazać w jaki sposób działania CSR wpłyną pozytywnie przychody np. poprzez promocję marki.
Końcowo warto dodać, że działania w zakresie CSR są często kwestionowane przez organy podatkowe - tym samym nawet w przypadku dysponowania opracowaną strategią i planem działania w zakresie CSR a także informowaniem o tych działaniach, warto rozważyć wystąpienie z indywidualnym wnioskiem o wydanie interpretacji.
Tomasz Kraśniewski
Tomasz jest starszym konsultantem podatkowym. Ukończył prawo na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie. W ramach Kancelarii LTCA zajmuje się wsparciem doradców podatkowych w codziennych obowiązkach, m.in.: przeprowadza liczne research’e podatkowe, sporządza wnioski o wydanie interpretacji, przygotowuje komentarze i opinie podatkowe. Ponadto jest autorem wielu artykułów zamieszczonych na blogu Akademii LTCA.