E-doręczenia – ważne daty, ważne obowiązki
- Wysłane przez Bolesław Szyłkajtis
- Kategorie Aktualności prawne
- Data 5 marzec
Począwszy od 1 stycznia bieżącego roku następuje proces wdrażania systemu e-doręczeń.
Od początku roku obowiązkiem uzyskania adresu do doręczeń elektronicznych zostały objęte podmioty publiczne (wszak istotą e-doręczeń jest właśnie nowa forma komunikacji z administracją publiczną), w szczególności organy administracji rządowej, ZUS, NFZ, jednostki samorządu terytorialnego i inne. Obowiązek posiadania e-adresu od początku tego roku nałożony został na osoby wykonujące zawody zaufania publicznego, takie jak adwokaci, radcowie prawni, doradcy podatkowi, notariusze, doradcy restrukturyzacyjni, rzecznicy patentowi.
Nadto, co najistotniejsze, obowiązek ten spoczywa od początku roku również na wszystkich podmiotach niepublicznych rejestrujących się w KRS oraz przedsiębiorców wpisywanych do CEIDG od 1 stycznia. Oznacza to, że w razie np. utworzenia nowej spółki w nowym roku należy od razu zaopatrzyć ją w skrzynkę i adres do e-doręczeń. Wnioski można składać za pośrednictwem Portalu Rejestrów Sądowych, czyli systemu, poprzez który rejestrujemy podmioty w KRS, a przedsiębiorcy muszą zawnioskować o adres za pomocą biznes.gov.pl. Niewątpliwie jest to znaczące ułatwienie.
Niezwykle istotne jest jednak, że od 1 kwietnia przedmiotowy obowiązek spoczywać będzie również na wszystkich podmiotach wpisanych do KRS nawet przed 1 stycznia 2025 r.! Należy pamiętać o tej dacie, gdyż w przypadku zakładania spółki lub działalności indywidualnej częściej pamięta się o dopełnieniu wszystkich formalności, a w ferworze prowadzonej działalności operacyjnej nietrudno ten termin przegapić.
Dodać należy, że przedsiębiorcy wpisani do CEIDG przed dniem 31 grudnia 2024 r. będą zobowiązani uzyskać adres i skrzynkę do e-doręczeń dopiero od 1 lipca – jeśli będą dokonywać zmian we wpisie, a w pozostałych przypadkach od 1 października 2026 r.
Na zakończenie warto wskazać, że pomimo wyraźnego obowiązku ustawowego przepisy nie przewidują konkretnych sankcji za niewywiązanie się z obowiązku posiadania adresu do e-doręczeń w terminie. Niemniej, konsekwencją niedopełnienia tego obowiązku mogą być istotne problemy w komunikacji z administracją publiczną.
Bolesław Szyłkajtis
Bolesław jest adwokatem, członkiem Izby Adwokackiej w Warszawie oraz partnerem zarządzającym w LTCA Legal. Ukończył prawo na Uniwersytecie Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie. Posiada wieloletnie, bogate doświadczenie w prowadzeniu i rozwiązywaniu sporów oraz obsłudze prawnej klientów, w szczególności z branży budowlanej i deweloperskiej. Swoje doświadczenie zdobył m.in. przy realizacji kluczowych projektów budowlanych i infrastrukturalnych, takich jak budowy linii kolejowych, dworców, stadionów, obiektów przemysłowych, dróg ekspresowych, autostrad i nieruchomości deweloperskich. Świadczył doradztwo na rzecz polskich i zagranicznych spółek w największych inwestycjach i sporach budowlanych w Polsce. Bolesław reprezentował klientów w licznych procesach sądowych i arbitrażowych o wielomilionowej wartości charakteryzujących się najwyższym stopniem skomplikowania i złożoności. Doradzał również klientom przy realizacji wielu znaczących i prestiżowych inwestycji budowlanych. Swoje bogate doświadczenie zdobywał w renomowanych polskich i międzynarodowych kancelariach prawnych, takich jak: JDP, DZP, CMS i Hoogells. W swojej praktyce kieruje się przede wszystkim indywidualnym podejściem do klientów zwracając szczególną uwagę na ich potrzeby biznesowe. Posiada szczególną umiejętność w szerokim, międzybranżowym podejściu do problemów klientów. Jest również doświadczonym prelegentem, który wielokrotnie występował na konferencjach i kongresach w branży budowlanej oraz prowadził liczne wykłady, warsztaty i panele, a także szkolenia dedykowane dla klientów. Obsługuje klientów w języku polskim, angielskim i niemieckim.