Estoński CIT. Kary w branży TSL bez podatku - kilka korzystnych interpretacji podatkowych
- Wysłane przez Adrian Kęmpiński
- Kategorie Shorts
- Data 10 wrzesień 2024
Branża #TSL złożyła duże zamówienie na interpretacje podatkowe z estońskiego CIT.
Dyrektor KIS nie zawiódł i w dniach 28-29 sierpnia b.r. dowiózł sześć korzystnych interpretacji indywidualnych w zakresie opodatkowania kar umownych w estońskim CIT.
Co ważne - interpretacje zgodnie z zamówieniem przyjechały całe, bez przeszkód i przede wszystkim pozytywne.
Interpretacje indywidualne wskazują na szereg sytuacji, w których mimo konieczności poniesienia dodatkowych opłat i kar umownych (nawet tych w następstwie własnych niedociągnięć) nie trzeba płacić podatku z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą!
To wartościowe rozstrzygnięcia dla branży TSL, ponieważ dotyczą typowych problemów, z którymi wiąże się uprawianie dyscypliny, jaką jest przewóz rzeczy. Niejedna spółka z tej branży odnajdzie tam sytuacje znane z własnej praktyki.
Dla przedsiębiorców spoza światka TSL to również cenne rozstrzygnięcia.
Wskazują one na utrzymanie się korzystnej linii interpretacyjnej w zakresie kar umownych w estońskim CIT i pokazują, że przynajmniej w tym zakresie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej rozumie realia gospodarcze, z którymi muszą się mierzyć przedsiębiorcy.
Sytuacje, w których nie zapłacimy podatku od dodatkowej opłaty lub kary umownej oraz sygnatury interpretacji znajdziecie poniżej.
W dniach 28-29 sierpnia 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał sześć interpretacji dotyczących kar umownych w branży TSL.
Wszystkie interpretacje są pozytywne i wskazują, że w określonych sytuacjach spółka nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą.
Podobieństwo wniosków wskazuje, że wnioskowała o nie ta sama spółka albo spółki z tej samej grupy podmiotów powiązanych.
Co korzystnego dla branży TSL wynika z najnowszych interpretacji?
- Opodatkowaniu nie podlegają kary za anulację zlecenia w sytuacji:
- gdy nie wynika to z winy spółki,
- gdy wynika to z winy spółki (spółka stara się uniknąć straty),
- gdy kara za anulację zlecenia związana jest z anulowaniem zlecenia przez klienta.
- Opodatkowaniu nie podlegają niezawinione przez spółkę uszkodzenia towaru wynikające z działań podwykonawców:
- w razie nieprawidłowego załadowania towaru,
- w razie źle zabezpieczonego ładunku,
- w razie sytuacji losowych (np. wypadek drogowy lub gwałtowne hamowanie),
- w razie nieprawidłowego wyładunku podczas dotarcia na miejsce docelowe.
- Opodatkowaniu nie podlegają dodatkowe opłaty wynikające z niespełnienia przez spółkę warunków zlecenia, np.:
- brak podstawienia odpowiedniego środka transportu,
- niespełnienie wymagań związanych z rodzajem przewożonych towarów,
- przeładowanie towaru.
- Opłaty te pojawiają się w dwóch sytuacjach:
- zawinione działanie podwykonawców,
- niespełnienie warunków z tytułu nieprawidłowości, za które winę ponosi spółka.
- Opodatkowaniu nie podlegają dodatkowe kary za opóźnienia w dostawie towarów, które wynikają z następujących sytuacji:
- zdarzenia losowe, które są trudne do przewidzenia na trasie pokonywanej przez przewoźnika (np. wypadki, korki),
- brak prawidłowo przekazanych informacji odnośnie do potrzebnych dokumentów, adresu rozładunku lub zmiany danych kierowcy i auta.
- Obie te sytuacje są niezawinione przez spółkę, jednak ta ponosi je w związku z kosztami, które poniósł jej klient w związku z brakiem terminowej dostawy towarów.
- Opodatkowaniu nie podlegają dodatkowe kary za postój auta wynikający z następujących sytuacji:
- opóźnień, do jakich dochodzi w czasie załadunku towaru lub
- wydłużonego czasu rozładunku po dotarciu na miejsce docelowe lub
- sytuacji losowych np. korków, kolizji drogowych lub nieplanowanych postojów, podczas których dostawa się opóźnia.
- Kara za postój wypłacona przez spółkę nie jest związana z okolicznościami, których powstanie zostało spowodowane (zawinione) przez spółkę.
- Opodatkowaniu nie podlegają dodatkowe kary za opóźnienia w rozładunku FIX, polegającym na tym, że opóźnienie w dostawie FIX wynika z faktu, iż zlecenie „FIX” zawiera ustalenia co do dokładnych godzin, w których przewoźnik zobowiązany jest odebrać i dostarczyć towar. Brak odebrania i dostarczenia towaru w ściśle określonej godzinie prowadzi do obciążenia spółki notą obciążeniową (dalej: „Kara za opóźnienie w dostawie FIX”).
- Kara za opóźnienie w dostawie FIX, wypłacona przez spółkę nie są związane z okolicznościami przez nią zawinionymi, a z działaniem podwykonawców.
- Opodatkowaniu nie podlegają dodatkowe kary za opóźnienia w rozładunku FIX, polegającym na tym, że opóźnienie w dostawie FIX wynika z faktu, iż zlecenie „FIX” zawiera ustalenia co do dokładnych godzin, w których przewoźnik zobowiązany jest odebrać i dostarczyć towar. Brak odebrania i dostarczenia towaru w ściśle określonej godzinie prowadzi do obciążenia spółki notą obciążeniową (dalej: „Kara za opóźnienie w dostawie FIX”).
Spółka / spółki w uzasadnieniach swoich stanowiska wskazywały, że każdorazowo kary i opłaty, które są ponoszone, wynikają z pragmatycznego podejścia do wykonywanych usług i mają na celu utrzymanie relacji biznesowej ze zlecającym przewóz klientem i zagwarantowanie zleceń na kolejne usługi.
To znaczy, że ponoszenie tych kosztów ma na celu zabezpieczenie na przyszłość źródła przychodów danej spółki.
Wszystkie kary i opłaty mają zatem związek z prowadzoną przez daną spółkę działalnością gospodarczą.
Dyrektor KIS wydał sześć pozytywnych interpretacji indywidualnych, w których każdorazowo potwierdził zasadność ponoszenia przez spółkę/ spółki kar i opłat związek tych wydatków z prowadzoną działalnością gospodarczą. To znaczy, że te rodzaje wydatków nie będą stanowić wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą, o których mowa w art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT, wobec czego nie będą podlegały opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek.
Poniżej numery omawianych interpretacji indywidualnych:
Adrian Kęmpiński
Adrian jest doradcą podatkowym i radcą prawnym. Ukończył prawo na Uniwersytecie im. Mikołaja Kopernika w Toruniu. Z prawem podatkowym związany od 2019 roku i w tym czasie pracował dla największych kancelarii podatkowych w województwie Kujawsko – Pomorskim, w których uczestniczył w licznych projektach restrukturyzacyjnych dotyczących spółek prawa handlowego. W ramach Kancelarii LTCA uczestniczy w projektach obejmujących bieżące doradztwo podatkowe.