KSeF – najnowsze zmiany resortu i ostateczna treść projektu
- Wysłane przez Kajetan Kubicz
- Kategorie KSEF
- Data 2 czerwiec
Krajowy System e-Faktur (KSeF) już na ostatniej prostej. W piątek 30 maja ukazała się aktualizacja prac nad projektem na stronach Rządowego Centrum Legislacji. A tam?
Spis treści:
- Ostateczna treść projektu KSeF2.0
- Propozycja uaktualnienia projektu rozporządzenia wykonawczego w sprawie korzystania z KSeF
- Propozycja uaktualnienia projektu rozporządzenia wykonawczego w sprawie wyłączeń KSeF
1. Ostateczna treść projektu KSeF2.0
Zdecydowana większość propozycji kwietniowych, w szczególności w odniesieniu do funkcjonowania trybu offline24 została utrzymana i większość zmian przepisów ma charakter dostosowujący obecne rozwiązania do założeń tego proponowanego trybu. Doprecyzowano jednak 3 kwestie.
Po pierwsze, w zakresie faktur korygujących in minus utrzymano zasadę, zgodnie z którą po stronie podatku należnego obniżenia podstawy opodatkowania będzie dokonywać się za okres rozliczeniowy, w którym podatnik wystawił ustrukturyzowaną fakturę korygującą i „zapominamy o SLIMVAT1” (brak obowiązku wystawcy do posiadania dokumentacji uzgodnienia i spełnienia warunków uzgodnienia obniżenia ceny).
Doprecyzowano jednak, że w zależności od zastosowanego trybu wystawiania korekty, jeżeli będzie ona dostarczana poza KSeF (np. na wypadek offline) rozliczenia in minus dokonamy:
· za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługi – jeżeli podatnik wystawił fakturę korygującą inną niż faktura ustrukturyzowana (np. na rzecz konsumenta);
· za okres rozliczeniowy, w którym podatnik przesłał fakturę korygującą do Krajowego Systemu e-Faktur, jeśli zastosowano offline24/ offline i doręczono fakturę nabywcy poza KSeF.
Po drugie wskazano, że możliwość wydania e-faktury poza KSeF obejmie nie tylko sytuacje obecnie zakładane (podmiot zagraniczny), ale także gdy jest wystawiana na rzecz innych podmiotów niż zarejestrowane dla celów podatku i konsumentów.
Po trzecie wskazano, że obowiązek ujęcia KSEF ID przy przelewach obejmie nie tylko polecenie przelewu (gdy płatność inicjuje sam płatnik) i polecenia zapłaty (gdy płatność jest inicjowana przez dostwcę/usługodacę), ale też inne instrumenty płatnicze, o ile umożliwią podanie tytułu transferu środków pieniężnych (obowiązek będzie miał zastosowanie do płatności dokonanych od dnia 1 stycznia 2027 r.).
2. Propozycja uaktualnienia projektu rozporządzenia wykonawczego w sprawie korzystania z KSeF
Rozporządzenie to określa kto może korzystać z KSeF, zasady zarządzania uprawnieniami do działania w KSeF i kwestie techniczne związane z jego wykorzystywaniem.
W rozporządzeniu tym znajdziemy m.in.:
· zasady korzystania z tzw. certyfikatu KSeF, czyli 2letniego certyfikatu umożliwiającego potwierdzenie tożsamości wystawcy e- faktury, który będzie możliwy do wykorzystania dla celów kodu QR zapewniającego autentyczność pochodzenia i integralność treści e-faktury (na wypadki offline24 i offline);
· zasady nadawania i odbierania uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur;
· zasady uwierzytelniania się podmiotów korzystających z Krajowego Systemu e-Faktur pieczęcią lub podpisem elektronicznym, bądź profilem zaufanym albo ww. certyfikatem KSeF
· elementy oznaczania e-faktur kodami QR (weryfikującymi) w formie znaku graficznego lub bezpośredniego linku do e-faktury, w tym umożliwienie przekazania tego kodu w formie odrębnego linku lub znaku graficznego, jeśli faktura jest przesyłana odbiorcy w formacie ustrukturyzowanych danych uniemożliwiającym naniesienie tego kodu bezpośrednio na fakturze(!);
· zasady zgłaszania zamiaru wystawiania e-faktur wraz z załącznikiem ustrukturyzowanym.
3. Propozycja uaktualnienia projektu rozporządzenia wykonawczego w sprawie wyłączeń KSeF
Chodzi o projekt w sprawie przypadków odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych oraz przypadków, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane.
Zgodnie z tym e-fakturowaniu w KSeF nie będą podlegały faktury wystawiane w ramach tzw. samofakturowania, jeśli:
· zagraniczny wystawca faktury będący nabywcą i fakturującym w imieniu i rzecz polskiego podmiotu, nie będzie zidentyfikowany za pomocą NIP oraz, gdy
· polski wystawca faktury będący nabywcą będzie wystawiał fakturę w imieniu i rzecz podmiotu zagranicznego, niezidentyfikowanego za pomocą NIP.
Kajetan Kubicz
Kajetan jest adwokatem i ekspertem z zakresu podatku VAT oraz Partnerem Kancelarii LTCA. Ukończył prawo na Uniwersytecie Warszawskim oraz aplikację adwokacką przy Okręgowej Radzie Adwokackiej w Warszawie. Doświadczenie zawodowe zdobywał m.in. w jednej z największych kancelarii prawnych w Polsce oraz w międzynarodowej kancelarii doradztwa podatkowego i restrukturyzacyjnego świadcząc usługi bieżącego doradztwa podatkowego oraz uczestnicząc w licznych audytach podatkowych. Specjalizuje się w doradztwie na rzecz Klientów działających w branży budowlanej, transportowej, produkcyjnej oraz handlowej. Obecnie jest odpowiedzialny za bieżące doradztwo prawno-podatkowe, zarówno dla Klientów krajowych, jak i zagranicznych, głównie z obszaru VAT oraz w zakresie ulg podatkowych w podatkach PIT/CIT dotyczących rozwoju i innowacyjności. Jest autorem kilkuset wniosków o wydanie interpretacji indywidualnych prawa podatkowego oraz o dokonanie klasyfikacji statystycznej towarów i usług. Autor licznych publikacji z zakresu prawa podatkowego zwłaszcza w zakresie opodatkowania VAT. Włada biegle językiem angielskim.