KSeF – nowy projekt ustawy
- Wysłane przez Marcin Baj
- Kategorie KSEF
- Data 14 kwiecień
W piątkowy wieczór (11 kwietnia 2024 roku) MF opublikował nową wersję projektu ustawy wprowadzającej obligatoryjny KSeF w Polsce
- https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12391205/katalog/13092612#13092612 ;
Dla mniej zorientowanych, którym temat umknął – obecnie chcąc wystawić fakturę VAT możemy to zrobić np. w Wordzie, Excelu, za pomocą systemu księgowego czy za pomocą licznych stron internetowych. Istotne jest jedynie to, żeby wystawiana faktura zawierała wszystkie obligatoryjne elementy faktury, wskazane szczegółowo w art. 106e ustawy o VAT.
W 2026 roku czeka nas natomiast rewolucja w fakturowaniu – w Polsce zostanie wprowadzona obligatoryjna e-faktura. Podatnicy VAT będą mieli obowiązek wystawiać faktury ustrukturyzowane (tj. w formie zgodnej z tzw. schemą przygotowaną przez Ministerstwo Finansów) za pomocą internetowego portalu prowadzonego przez Ministerstwo Finansów (albo za pomocą systemów księgowych wyposażonych w „nakładki” łączącej się z tym systemem). Co do zasady więc, znikną faktury wystawiane tak jak dziś w Wordzie czy Excelu (albo przynajmniej ich rola zostanie znacznie ograniczona).
Ministerstwo Finansów i zainteresowani podatnicy mają mieć dostęp w czasie rzeczywistym do dokumentów wystawianych za pośrednictwem portalu KSeF.
Planowane zmiany mają wejść w życie:
- 1 lutego 2026 r. dla przedsiębiorców, których wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) przekroczyła w 2025 r. 200 mln zł,
- 1 kwietnia 2026 r. dla pozostałych przedsiębiorców.
Nowa wersja przepisów ustawy wprowadzającej obligatoryjny KSeF zawiera m.in. następujące rozwiązania:
- podniesienie progu zwolnienia podmiotowego z VAT z kwoty 200 000 zł netto do 240 000 zł netto;
- utrzymanie do końca 2026 r. możliwości wystawiania faktur z kas rejestrujących;
- odroczenie do końca 2026 r. wymogu podania numeru KSeF w płatnościach za e-faktury
- również tych wykonywanych w mechanizmie podzielonej płatności (MPP); - zawieszenie do końca roku 2026 stosowania kar pieniężnych za naruszenia związane z KSeF;
- wprowadzenie na stałe możliwości dobrowolnego stosowania przez podatników trybu „offline24” – pozwalającego na wystawienie faktury poza systemem KSeF i przesłania jej do KSeF najpóźniej następnego dnia roboczego;
- dobrowolne wystawianie e-faktur dla konsumentów - to podatnik – wystawca faktury dla konsumenta – będzie decydował, czy wystawia e-fakturę, czy decyduje się na wystawienie faktury na dotychczasowych zasadach. Oznacza to, że do wystawienia e-faktury dla konsumenta nie będzie wymagana zgoda nabywcy – konsumenta.
- wprowadzona zostanie możliwość przesyłania faktury do KSeF wraz z załącznikiem (stosownie do wcześniejszych założeń, możliwość dołączania załączników do e-faktur miała być wyłączona). W tym celu, trzeba będzie dokonać odpowiedniego zgłoszenia. Ta opcja będzie dostępna dla wszystkich podatników, nie będzie ograniczona jedynie do niektórych branż;
- testowanie KSeF 2.0 – od 1 listopada 2025 r. planowane jest udostępnienie dla podatników funkcjonalności obligatoryjnego KSeF na środowisku testowym w celu zapewnienia możliwości przeprowadzenia przez nich testów wykorzystania funkcjonalności systemu, które umożliwią im zapoznanie się ze zbudowanym rozwiązaniem;
- dopuszcza się możliwość, w okresie przejściowym, tj. od 1 kwietnia 2026 r. do 31 grudnia 2026 r., wystawiania przez podatników faktur w postaci papierowej lub faktur elektronicznych w sytuacji, gdy wystawiają wyłącznie faktury, których wartość należności ogółem jest mniejsza lub równa 450 zł, a łączna miesięczna wartość sprzedaży podlegająca udokumentowaniu takimi fakturami jest mniejsza lub równa 000 zł. Oba warunki muszą być spełnione łącznie.
- zmiany w przepisach dotyczących moment rozpoznania korekt na gruncie ustawy o VAT (art. 29a ust. 13 i art. 86 ust 19a ustawy o VAT).
Jeśli temat budzi Państwa zainteresowanie, zapraszamy do kontaktu.
Marcin Baj
Marcin jest licencjonowanym doradcą podatkowym specjalizującym się w zagadnieniach związanych z podatkiem VAT. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, studiował również prawo na Uniwersytecie La Sapienza w Rzymie w ramach programu Erasmus. Pracę w doradztwie podatkowym rozpoczął w 2013 roku i pracował dla największych polskich firm świadczących usługi doradztwa podatkowego. Jego doświadczenie obejmuje m.in.: bieżące doradztwo podatkowe, zwroty podatku VAT, centralizację VAT dla największych polskich miast (jeden z największych projektów w historii polskiego VAT), kalkulację / weryfikację prewspółczynnika VAT, doradztwo przy transakcjach międzynarodowych (wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, eksport), VAT compliance, audyty VAT, reprezentację w postępowaniach podatkowych i sądowych oraz szkolenia podatkowe. Jest autorem publikacji w prasie fachowej oraz komentarzy w prasie codziennej. Jest także współautorem książki o centralizacji podatku VAT w polskich gminach, która została uznana za duży sukces wydawniczy na rynku publikacji prawniczych w Polsce w 2016 roku. Włada językiem angielskim i włoskim.