Ładowanie aut elektrycznych – dostawa towarów (wyrok TSUE z 20.04.2023 , sprawa C 282/22)
- Wysłane przez Urszula Zielińska
- Kategorie VAT
- Data 24 kwiecień 2023
Zagadnienie zawisłe przed Trybunałem w sprawie C 282/22 sprowadzało się w istocie do odpowiedzi na pytanie czy w przypadku świadczenia złożonego, za świadczenie główne uznać należy dostawę energii elektrycznej niezbędnej do naładowania pojazdu o napędzie elektrycznym, czy też pozostałe usługi (udostępnienie ładowarki, zapewnienie wsparcia technicznego, aplikacji).
W wydanym wyroku Trybunał przypomniał, iż ustalenie powyższego, należy dokonać z punktu widzenia przeciętnego użytkownika punktów ładowania. Dla użytkownika pojazdu elektrycznego najistotniejsze jest zaś naładowanie pojazdu, a więc pobranie odpowiedniej ilości energii niezbędnej do jego napędu. Z taką kwalifikacją świadczenia złożonego w postaci ładowania samochodów elektrycznych niewątpliwie należy się zgodzić. Trudno podzielić bowiem pogląd, że dla przeciętnego klienta ładującego pojazd elektryczny, zasadniczym celem nie jest samo naładowanie pojazdu, a użycie specjalistycznej infrastruktury. Należy zauważyć, iż udostępnienie urządzeń do ładowania pojazdów elektrycznych nie stanowi dla użytkownika pojazdu celu samego w sobie, lecz stanowi środek do skorzystania na jak najlepszych warunkach z głównej czynności jaką jest pobór (dostawa) energii elektrycznej za pośrednictwem tych urządzeń. Wskazywałoby to, że korzystanie z urządzenia ładującego jest jedynie środkiem do naładowania przez użytkownika energią elektryczną akumulatora jego pojazdu. Na powyższe zwrócił również uwagę Trybunał.
Mając na uwadze rozbieżności przy kwalifikacji opisywanych świadczeń, przedmiotowe rozstrzygnięcie będzie mieć praktyczne znaczenie dla podmiotów działających w branży elektromobilności. W praktyce, uznanie ładowania pojazdów elektrycznych za dostawę towarów w rozumieniu ustawy o VAT wpłynie m.in. stawkę podatku VAT (przykładowo w okresie obowiązywania tarczy antyinflacyjnej stawka na dostawę energii elektrycznej wynosiła 5%), miejsce opodatkowania czy też moment powstania obowiązku podatkowego.
Urszula Zielińska
Urszula Zielińska jest doradcą podatkowym. Ukończyła prawo na Uniwersytecie Szczecińskim. Doświadczenie zawodowe zdobywała od 2011 roku w polskiej kancelarii doradztwa podatkowego, w której zajmowała się zagadnieniami z zakresu bieżącego doradztwa podatkowego oraz postępowań podatkowych i sądowo-administracyjnych. Specjalizuje się w podatkach CIT i VAT oraz w podatku od nieruchomości. Doradzała firmom z branży nieruchomościowej, IT oraz licznym spółkom komunalnym i jednostkom samorządu terytorialnego. Reprezentowała klientów w toku postępowań podatkowych oraz postępowań przed sądami administracyjnymi i Naczelnym Sądem Administracyjnym.