Partycypacja w kosztach budowy z vat
- Wysłane przez Urszula Gryń
- Kategorie VAT
- Data 3 wrzesień
Co do zasady sama czynność przekazania środków finansowych nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i nie rodzi żadnych obowiązków podatkowych, o ile nie pełni funkcji zapłaty lub zaliczki z tytułu jakiegokolwiek świadczenia usług lub dostawy towarów podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Aby uznać, że pomiędzy podmiotami doszło do dostawy towarów lub świadczenia usług, musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym pomiędzy przekazaną zapłatą, a wykonanym świadczeniem. Przekazana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia - wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.
Aby uznać, że pomiędzy podmiotami doszło do dostawy towarów lub świadczenia usług, musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym pomiędzy przekazaną zapłatą, a wykonanym świadczeniem. Przekazana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia - wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.
Na powyższe, tj. opodatkowane podatkiem vat kwoty partycypacji w budowie drogi publicznej – w stanach faktycznych, w których obowiązek budowy/przebudowy wynika z art. 16 ustawy o drogach publicznych wskazują również organy podatkowe w treści wydawanych interpretacji indywidualnych.
Przykładowo:
- interpretacja z dnia 16 lutego 2021 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-1.4012.509.2020.2.EB:
Mając na uwadze powołany wyżej przepis art. 16 ustawy o drogach publicznych, w kontekście przedstawionego opisu sprawy należy wskazać, że otrzymane środki finansowe od B na budowę Drogi będą stanowiły wynagrodzenie za wykonanie usługi przez Gminę na rzecz B. Wpłata świadczenia pieniężnego nie jest dobrowolna, lecz wynika z ustawowego obowiązku, który ciąży na B w myśl art. 16 ust. 1 ustawy o drogach publicznych. Zgodnie z powyższym przepisem, to inwestor jest zobowiązany do przeprowadzenia budowy czy przebudowy dróg publicznych, jeśli dokonuje inwestycji niedrogowej. Gmina, zgodnie z umową zawartą z B zobowiązała się do zwolnienia B z ciążącego na niej obowiązku wynikającego z ustawy o drogach publicznych i wybudowania drogi publicznej za wynagrodzeniem. Otrzymane od B środki na budowę tej inwestycji stanowią wynagrodzenie za wykonanie usługi przez Gminę na rzecz B i podlegają opodatkowaniu zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy.
- interpretacja z dnia z dnia 30 czerwca 2025 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4-2.4012.259.2025.1.AA,
- interpretacja z dnia 2 kwietnia 2025 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-1.4012.1006.2024.2.RG:
W niniejszej sprawie zachodzi zatem związek przyczynowo-skutkowy między wnoszonym przez Pana na rzecz gminy udziałem finansowym w kosztach przebudowy drogi / układu drogowego, a czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług w ramach Pana działalności gospodarczej związanymi z dostawą nieruchomości przeznaczonej pod realizację inwestycji niedrogowej. Tym samym daje to podstawę do dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z wnoszonym przez Pana na rzecz gmin udziałem finansowym w kosztach przebudowy drogi / układu drogowego w związku z dostawą przez Pana nieruchomości przeznaczonej pod realizację inwestycji niedrogowej.
Urszula Gryń
Urszula Gryń jest doradcą podatkowym. Ukończyła prawo na Uniwersytecie Szczecińskim. Doświadczenie zawodowe zdobywała od 2011 roku w polskiej kancelarii doradztwa podatkowego, w której zajmowała się zagadnieniami z zakresu bieżącego doradztwa podatkowego oraz postępowań podatkowych i sądowo-administracyjnych. Specjalizuje się w podatkach CIT i VAT oraz w podatku od nieruchomości. Doradzała firmom z branży nieruchomościowej, IT oraz licznym spółkom komunalnym i jednostkom samorządu terytorialnego. Reprezentowała klientów w toku postępowań podatkowych oraz postępowań przed sądami administracyjnymi i Naczelnym Sądem Administracyjnym.