Samochód rajdowy bez prawa do kosztów w CIT
- Wysłane przez Łukasz Krasowski
- Kategorie CIT
- Data 24 kwiecień
Reklama a zwłaszcza jej forma ma znaczenie przy budowaniu rozpoznawalności biznesu. Nie wszystkie jednak wydatki mogą być zakwalifikowane do kosztów uzyskania przychodów w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Według ostatniej interpretacji indywidualnej dyrektora KIS nie będzie kosztem również zakup samochodu wyścigowego.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT. Istotne jest wykazanie między innymi, że konkretny wydatek pozostaje w związku z prowadzona przez podatnika działalnością gospodarczą czy też został poniesiony w celu uzyskania przychodów lub zabezpieczenia źródła przychodów.
Kosztami pośrednio związanymi z uzyskiwanymi przychodami, są między innymi wydatki promocyjne i reklamowe, które umożliwiają pozyskanie nowych klientów czy poprawę konkurencyjności. O ile oczywiście zostanie wykazane w sposób racjonalny, że takie wydatki zostały poniesione w celu uzyskania przychodów czy zabezpieczenia źródła przychodów.
Z jednym z takich działań marketingowo/promocyjnych zwrócił się do Dyrektora KIS podatnik, który w ramach promocji oferowanych przez spółkę produktów oraz zwiększenie popytu na świadczone przez nią usługi chciał dokonać zakupu samochodu rajdowego. Samochód ten miał być kolejno przystosowany do jazdy na torze oraz oznaczony graficznymi oznaczeniami spółki. Podatnik argumentował, że umożliwi to dotarcie do większego grona odbiorców, co przełoży się na wyróżnienie się wśród podmiotów świadczących usługi o podobnym charakterze.
Dyrektor KIS z interpretacji indywidualnej z dnia 16 kwietnia 2025 roku, nr: 0111-KDIB1-1.4010.62.2025.2.KM, nie podzielił jednak zdania podatnika i stwierdził, że poniesienie wydatków związanych z zakupem czy wytworzeniem samochodu wyścigowego i wydatki eksploatacyjne związane z jego użytkowaniem będą niewspółmiernie wysokie do przychodów, które ewentualnie mogą zostać uzyskane. Ponadto stwierdził, że reklama produktów czy usług firmy powinna być przeznaczona do jak najszerszego grona potencjalnych odbiorców/klientów, a nie do wąskiego, wybranego grona – w tym przypadku kibiców wyścigów samochodów rajdowych.
Łukasz Krasowski
Łukasz jest radcą prawnym i doradcą podatkowym. Ukończył aplikację radcowską przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Rzeszowie oraz studia podyplomowe z doradztwa podatkowego na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Białymstoku. Z prawem podatkowym związany od 2018 roku i w tym czasie pracował dla największej kancelarii prawno-podatkowej w województwie Podkarpackim. Jego doświadczenie obejmuje m.in.: bieżące doradztwo podatkowe, reprezentowanie klientów w toku postępowań podatkowych oraz postępowań przed sądami administracyjnymi i Naczelnym Sądem Administracyjnym, w szczególności w zakresie podatku VAT, przygotowywanie dokumentacji cen transferowych, tworzenie wewnętrznych procedur i strategii podatkowych (w tym z zakresu cen transferowych, należytej staranności w VAT, podatku u źródła), prowadzenie audytów podatkowych w zakresie obowiązków dokumentacyjnych cen transferowych oraz należytej staranności w VAT, prowadzeniu szkoleń podatkowych i webinarów. W LTCA uczestniczy w projektach obejmujących bieżące doradztwo podatkowe