TSUE ustali gdzie rozliczyć VAT od importowanego towaru, który był przedmiotem przemytu.
- Wysłane przez Autor: Łukasz Jankowski
- Kategorie VAT
- Data 10 marzec 2023 Dodaj jako źródło
w Google
Do TSUE skierowano na wniosek niemieckiego sądu pytanie prejudycjalne w, którym państwie członkowskim powinien zostać rozliczony VAT od importu towarów, które wprowadzono do UE na drodze przemytu – czy w państwie pierwszego wprowadzenia towaru na terytorium UE czy w państwie członkowskim w, którym wykryto przemyt? Sporawa zostanie rozstrzygnięta przez TSUE pod sygnaturą C-791/22.
Przedmiotem sprawy jest opodatkowanie papierosów przemyconych zza wschodniej granicy do Polski, skąd następnie zostały odsprzedane w szarej strefie niemieckiemu podmiotowi.
Przedmiotem przemytu były papierosy, które po przemycie do Polski, zostały przewiezione do Niemiec i tam miały zostać nielegalnie wprowadzone do obrotu, co udaremniła niemiecka służba celna. Sprawa w związku z koniecznością wymiaru należności podatkowych trafiła ostatecznie do sądu niemieckiego.
Problem prawny bowiem dotyczy tego, że zgodnie z unijnymi regulacjami celnymi art. 215 ust. 4 Wspólnotowego Kodeksu Celnego, zgodnie z którym w sytuacji, gdy organ celny stwierdzi, że dług celny na kwotę niższą niż 5 tys. euro powstał w innym państwie członkowskim (na skutek nie spełnienia jednego z obowiązku przewidzianych regulacjami celnymi) – przyjmuje się, że tam powstał dług celny. Analogiczne przepisy zawiera obecnie art. 87 ust. 4 Unijnego Kodeksu Celnego, z tą różnicą, że próg został podwyższony z 5 tys. euro do 10 tys. euro.
W ocenie niemieckiego sądu kierując się regulacjami celnymi, VAT od importu w omawianym przypadku powinien być należny w Niemczech (państwie gdzie wykryto naruszenie obowiązków celnych). Jednakże powyższe zdaniem sądu wywołuje wątpliwości na gruncie dyrektywy VAT, tj. art. 30 i 60. Z przepisów tych wynika, że importem jest wprowadzenie na terytorium UE towarów, które nie znajdują się w swobodnym obrocie, a miejscem importu jest państwo członkowskie, na którego terytorium znajdują się towary w momencie ich wprowadzenia.
TSUE stanie zatem przed koniecznością wyważenia regulacji celnych z regulacjami dyrektywy VAT (w tym zasady terytorialności tego podatku) oraz być może pokusi się o ustalenie jaki wpływ na podatek VAT mają regulacje celne.
TSUE już wypowiadał się już na temat nielegalnego przywozu towarów spoza UE i określenie miejsca rozliczenia VAT. Przykładowo w sprawie C 368/21, C-26/18 oraz C-7/20, gdzie decydującym kryterium nie by la sama treść regulacji celnych w zakresie powstania długu celnego ale to w, którym państwie członkowskim towar był przedmiotem ostatecznej konsumpcji.
Autor: Łukasz Jankowski
email: lukasz.jankowski@ltca.pl
Może Cię zainteresować
Odpowiedzialność solidarna od 2027 r. – jakie usługi obejmuje załącznik nr 16 do ustawy o VAT?
8
październik
2026
Dostawa towarów na różnych stawkach – koszty transportu na fakturze
7
październik
2026
