Zmiany w krajowych przepisach celnych – ważne zmiana w zakresie odpraw celnych
- Wysłane przez Łukasz Jankowski
- Kategorie Cło i akcyza
- Data 5 grudzień 2025
Koniec roku to często początek zapowiedzi zmian. O ile aktualnie w podatku VAT nr 1 jest KSEF i jego wejście od lutego 2026 r. (nie wspominamy o nowych strukturach JPK w podatku dochodowym) na gruncie celnym gdzieś w tle zarysowuje się ostateczny kształt reformy celnej UE. Natomiast krajowy ustawodawca nie próżnuje w zakresie swoich kompetencji na lokalnym podwórku.
Na stronach Kancelarii Prezesa Rady Ministrów pojawił się projekt zmian ustawy Prawo celne ora ustawy o KAS (projekt UD339). Na razie są to wstępne założenia.
Co ma się zmienić?
Planowane jest wprowadzenie w ustawie Prawo celne obowiązkowej rezerwacji terminu odprawy granicznej pojazdów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 t na wybranych drogowych przejściach granicznych RP (w ramach odpłatnej usługi e-awizacji).
Przejścia graniczne z obowiązkową e-awizacją zostaną określone w osobnym akcie wykonawczym.
Proces rezerwacji terminu odprawy polegać będzie na tym, iż każdorazowy wjazd pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 t, na drogowe przejście graniczne będzie poprzedzony czynnością rezerwacji miejsca w kolejce dla pojazdu, który jest zarejestrowany w systemie informatycznym lub z wykorzystaniem aplikacji na urządzenie mobilne, a następnie dopuszczenia tak zgłoszonego pojazdu do strefy oczekiwania przed przejściem granicznym do momentu skierowania go na drogowe przejście graniczne.
Usługa e-awizacji służyć ma rezerwacji terminu i miejsca przekroczenia granicy państwowej, a w miejscach, w których zostały utworzone strefy oczekujące również ma na celu zapewnienie wjazdu do tej strefy. Usługa e-awizacji będzie działała w ramach PUESC lub z wykorzystaniem aplikacji na urządzenie mobilne.
Pojazd będzie mógł być zwolniony z obowiązku e-awizacji w ściśle określonych sytuacjach.
W przypadku, gdy pojazd nie skorzysta lub skorzysta w nieprawidłowy sposób z e-awizacji, właściwe miejscowo organy Policji lub Straży Granicznej skierują pojazd do rezerwacji miejsca w kolejce.
Według zamierzeń projektu, rozwiązanie pozwoli na ograniczenie kolejek i kosztów dla branży transportowej. Ponadto przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa na drogach publicznych. Jednocześnie będzie ono wspierało planowanie łańcucha dostaw po stronie firm/osób realizujących przewozy towarów w ruchu międzynarodowym w celu minimalizacji ryzyka strat związanych z opóźnieniami dostaw. Dodatkowo, poprzez cyfryzację procesów, nastąpi dalsza poprawa efektywności pracy służb granicznych i Służby Celno-Skarbowej.
Planowana data przyjęcia projektu to I lub II kwartał przyszłego roku.
Łukasz Jankowski
Łukasz jest doradcą podatkowym oraz agentem celnym w Kancelarii LTCA. Ukończył administrację na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego. Doświadczenie zawodowe zdobywał od 2014 r. początkowo w Urzędzie Kontroli Skarbowej i Urzędzie Celno-Skarbowym a następnie w kancelariach doradztwa podatkowego, gdzie doradzał podmiotom z branży budowlanej, deweloperskiej, energetycznej, FMCG, sektora usług finansowych, chemicznej oraz TSL. Specjalizuje się w podatku VAT, podatku akcyzowym oraz regulacjach celnych. Reprezentował klientów w toku postępowań podatkowych oraz postępowań przed sądami administracyjnymi i Naczelnym Sądem Administracyjnym.
