Zmiany w zakresie procedur MDR i sankcji za brak raportowania schematów podatkowych
- Wysłane przez Anna Kubicz
- Kategorie Aktualności podatkowe
- Data 8 kwiecień
Zmiany w zakresie procedur MDR i sankcji za brak raportowania schematów podatkowych
- Uchylenie obowiązku posiadania wewnętrznej procedury MDR
- Ocena zmiany
- Zmiany w zakresie sankcji za niewykonanie obowiązków MDR
- Ocena zmiany
Uchylenie obowiązku posiadania wewnętrznej procedury MDR
Jedną ze zmian proponowanych przez ustawodawcę przy nowelizacji przepisów o schematach podatkowych jest uchylenie obowiązku posiadania wewnętrznej procedury przeciwdziałania niewywiązywaniu się z obowiązku przekazywania informacji o schematach podatkowych (MDR). Dotychczasowe przepisy, mimo że miały na celu zapewnienie należytej staranności przy raportowaniu schematów, budziły wiele wątpliwości w zakresie jasnego stwierdzenia, kto tak naprawdę ma ustawowy obowiązek posiadania procedury MDR i na kogo mogą być nałożone ewentualne sankcje za jej brak.
Proponując nowelizację przepisów, ustawodawca stwierdził, że wymóg posiadania formalnej procedury nie jest konieczny do osiągnięcia głównego celu Dyrektywy MDR, jakim jest skuteczne i terminowe raportowanie schematów podatkowych. Zamiast nakładać sztywne obowiązki proceduralne, ustawodawca proponuje pozostawienie decyzji o wdrożeniu wewnętrznej procedury samym podmiotom – uwzględniając ich specyfikę, skalę działalności i poziom profesjonalizmu.
Chociaż planowane uchylenie obowiązku posiadania procedury wewnętrznej dotyczącej przeciwdziałania niewywiązywaniu się z obowiązków MDR bez wątpienia odciąża firmy z nadmiernego formalizmu, to jednak zmiana ta może mieć również negatywne konsekwencje praktyczne.
W aktualnym stanie prawnym obowiązek opracowania procedury wewnętrznej wymuszał na podmiotach określenie jasnych zasad odpowiedzialności za realizację obowiązków MDR, w tym przypisanie odpowiedzialności konkretnym osobom, ustalenie procesów identyfikacji schematów podatkowych oraz podział obowiązków raportowych wewnątrz organizacji. Procedura ta, choć często postrzegana jako biurokratyczna, pełniła funkcję organizacyjną i prewencyjną, pomagając zapewnić terminowe i prawidłowe wykonywanie obowiązków raportowych.
W sytuacji, gdy obowiązek posiadania procedury zostanie zniesiony, istnieje realne ryzyko, że w wielu firmach zabraknie jasno wyznaczonych zasad odpowiedzialności za MDR. Skutkiem tego, może być chaos organizacyjny: nieokreślenie osób odpowiedzialnych, niejednoznaczność podziału obowiązków, opóźnienia lub wręcz brak identyfikacji schematów wymagających raportowania. W konsekwencji, może to prowadzić do naruszeń obowiązków sprawozdawczych, za które przewidziane są wysokie sankcje – mimo, że obowiązek posiadania procedury i sankcje za jej brak mają zostać zniesione. Brak obowiązkowej procedury może spowodować, że firmy nie poświęcą odpowiednio dużo uwagi organizacji procesu identyfikowania i zgłaszania schematów podatkowych, skupiając się jedynie na minimalizacji formalnych wymogów, a nie na efektywnym zarządzaniu ryzykiem podatkowym.
Zmiany w zakresie sankcji za niewykonanie obowiązków MDR
Drugim istotnym obszarem zmian jest modyfikacja sankcji za niewywiązywanie się z obowiązków MDR, przewidzianych w Kodeksie karnym skarbowym.
Obecnie Polska stosuje jedne z najwyższych kar finansowych w Unii Europejskiej za uchybienia w zakresie MDR – sięgające nawet około 9 mln euro. Dla porównania: w Holandii najwyższa kara wynosi około 870 tys. euro, w Luksemburgu 250 tys. euro, a w Hiszpanii 4 tys. euro. Tak rażąca dysproporcja stanowiła nie tylko problem wizerunkowy, ale mogła też prowadzić do nadmiernego ryzyka dla podmiotów gospodarczych.
Nowelizacja zakłada obniżenie maksymalnej kary z 720 do 240 stawek dziennych. Jednocześnie wprowadza penalizację opóźnień w przekazywaniu informacji MDR-3 (informacja o zastosowaniu schematu podatkowego) i MDR-4 (informacja kwartalna o udostępnieniu schematu podatkowego standaryzowanego), co dotąd nie było wprost ścigane, mimo że prawo nakładało obowiązek terminowego działania.
Zmniejszenie sankcji za naruszenia obowiązków w zakresie raportowania schematów podatkowych (MDR) to długo wyczekiwana i absolutnie niezbędna zmiana, która wreszcie przywraca proporcjonalność polskich regulacji do standardów obowiązujących w Unii Europejskiej.
Obowiązek raportowania MDR powinien mieć charakter informacyjny, a jego podstawowym celem powinno być dostarczanie organom podatkowym danych o potencjalnie agresywnych działaniach optymalizacyjnych – nie zaś karanie podatników za każde, nawet drobne uchybienie proceduralne.
Obniżenie wysokości kar – z 720 do 240 stawek dziennych – to krok we właściwym kierunku. Zmiana ta przywraca równowagę między potrzebą zapewnienia skuteczności systemu MDR a koniecznością ochrony podatników przed nadmiernym ryzykiem sankcji finansowych, które w praktyce mogłyby zniechęcać do dobrowolnego i rzetelnego raportowania.
Anna Kubicz
Anna jest doradcą podatkowym i Partnerem Zarządzającym w Kancelarii LTCA. Ukończyła prawo na Uniwersytecie Warszawskim oraz aplikację adwokacką przy Okręgowej Radzie Adwokackiej w Warszawie. Doświadczenie zawodowe zdobywała w renomowanych kancelariach prawnych i podatkowych, doradzając przy skomplikowanych transakcjach gospodarczych. Koncentruje się na doradztwie z zakresu podatków dochodowych ze szczególnym uwzględnieniem cen transferowych i analiz benchmarkigowych. Zarządzała ponad 300 projektami z zakresu TP. Anna z powodzeniem wdrażała również projekty z zakresu raportowania schematów podatkowych (MDR) oraz systemów compliance. Wykładowca na ponad 300 szkoleniach z zakresu cen transferowych, podatków CIT i VAT, MDR oraz compliance. Regularnie publikuje w prasie branżowej i specjalistycznej. Włada biegle językiem angielskim.