Aktualizacja planowanych zmian w zakresie PIP od 1 stycznia 2026 r. – czy uwagi zgłaszane do projektu zostały pozytywnie rozpatrzone?
- Wysłane przez Tomasz Kraśniewski
- Kategorie Aktualności podatkowe
- Data 18 listopad 2025
W dniu 17 listopada 2025 r. na stronach RCL pojawiła się aktualizacja prac nad projektem ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy oraz niektórych innych ustaw, niestety wstępna analiza zestawienia uwag w toku konsultacji publicznych i opiniowania nie pozostawia wiele do życzenia i wszystko wskazuje na to, że większość krytycznych głosów ze środowiska nie została uwzględniona.
Wśród natomiast nielicznych kluczowych pozytywnych zmian, warto wskazać uwzględnienie postulatu dotyczącego wydłużenia terminu na wniesienie odwołania od decyzji inspektora pracy. Podkreślano, że przewidziany 7-dniowy termin jest nadmiernie krótki i może prowadzić do naruszenia prawa do sądu. Zwracano również uwagę, że w postępowaniach administracyjnych standardowy termin na wniesienie odwołania wynosi 14 dni, zaś w przypadku decyzji ZUS nawet 30 dni. Uwaga ta została ostatecznie uwzględniona, a projektodawca przewidział zmianę przepisu polegającą na wydłużeniu terminu na złożenie odwołania do Głównego Inspektora Pracy z 7 do 14 dni.
Wśród zastrzeżeń wskazywano również, że projekt przyznaje inspektorowi pracy kompetencję do jednostronnego przekształcenia umowy cywilnoprawnej w stosunek pracy, całkowicie pomijając wolę stron. Podkreślano, że rozwiązanie to stanowi nadmierną ingerencję państwa w swobodę umów oraz rodzi ryzyko destabilizacji relacji gospodarczych. Zaproponowano zatem wprowadzenie obowiązku uwzględnienia stanowiska stron, protokołowania czynności, stosowania zasady wysłuchania oraz umożliwienia ugody administracyjnej przed wydaniem decyzji. Uwaga została uwzględniona jedynie częściowo. Projektodawca przewidział możliwość zawarcia ugody sądowej za zgodą Głównego Inspektora Pracy, natomiast pozostałe postulaty uznano za nieznajdujące uzasadnienia w świetle zasad konstytucyjnych oraz struktury obowiązującego prawa.
Uwzględniona została również uwaga dotycząca sztywnego określenia wysokości mandatu
— projektodawca zapowiedział zmianę przepisu tak, aby grzywna mogła być wymierzana do 5000 zł, zamiast w stałej wysokości.
Końcowo warto zwrócić uwagę, że nie została uwzględniona jedna z kluczowych uwag w zakresie możliwości nadania decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności – o czym szerzej pisaliśmy w jednym z artykułów na naszym blogu - link.
Źródło: Projekt ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy oraz niektórych innych ustaw – Stały Komitety Rady Ministrów – stan na 17 listopada 2025 r.
Tomasz Kraśniewski
Tomasz jest starszym konsultantem podatkowym. Ukończył prawo na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie. W ramach Kancelarii LTCA zajmuje się wsparciem doradców podatkowych w codziennych obowiązkach, m.in.: przeprowadza liczne research’e podatkowe, sporządza wnioski o wydanie interpretacji, przygotowuje komentarze i opinie podatkowe. Ponadto jest autorem wielu artykułów zamieszczonych na blogu Akademii LTCA.
