Aktualizacja statusu prac nad ustawą o zmianie ustawy o doradztwie podatkowym – co z egzaminem?
- Wysłane przez Tomasz Kraśniewski
- Kategorie Aktualności podatkowe
- Data 12 sierpień
Pod koniec ubiegłego roku Ministerstwo Finansów zapowiedziało zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym, których głównym elementem miała być modyfikacja zasad przeprowadzania egzaminu na doradcę podatkowego. Zgodnie ze wstępnymi założeniami, zmiany miały nastąpić jeszcze w tym roku, natomiast w świetle obecnego brzmienia projektu ustawy, będzie to jednak 1 stycznia 2026 r., a wszystko za sprawą przyspieszonych w ostatnich miesiącach prac nad ustawą w RCL.
W dniu 22 lipca 2025 r. projekt nowelizacji ustawy o doradztwie podatkowym został przekazany do komisji prawniczej przy Rządowym Centrum Legislacji. Wcześniej dokument został rozpatrzony przez Komitet Rady Ministrów ds. Cyfryzacji, a następnie został przyjęty przez Stały Komitet Rady Ministrów, który wprowadził m.in. zmiany w zakresie terminów wejścia w życie nowych przepisów.
Zgodnie z obecnie przyjętymi założeniami:
- do egzaminów na doradcę podatkowego przeprowadzanych do dnia 30 czerwca 2026 r. stosowane będą przepisy dotychczasowe;
- przepisy dotyczące wykorzystania systemu teleinformatycznego do organizacji i przeprowadzania egzaminu na doradcę podatkowego wejdą w życie z dniem 1 lipca 2026 r.
Jeżeli wskazane terminy zostaną dotrzymane, wiele wskazuje na to, że tegoroczna letnia sesja egzaminu była ostatnią, w której można było przystąpić do egzaminu na dotychczasowych zasadach. Należy jednak podkreślić, że na tym etapie nie jest to przesądzone – wciąż mówimy bowiem o projekcie, który znajduje się w Rządowym Centrum Legislacji, a przed nim jeszcze długa ścieżka legislacyjna, w trakcie której mogą zostać wprowadzone istotne zmiany.
Przypomnijmy, że najważniejsze zmiany w obrębie egzaminu mają dotyczyć:
- Uzupełnienia katalogu dziedzin objętych egzaminem na doradcę podatkowego o zagadnienia tematyczne odpowiadające rozszerzonemu zakresowi czynności doradztwa podatkowego: uzupełnienie zakresu materiału o opłaty, do których stosuje się przepisy ustawy Ordynacja podatkowa oraz wymianę informacji podatkowych;
- Zastąpienie publikacji wykazu pytań i zadań egzaminacyjnych publikacją wykazu aktów prawnych, które stanowić będą podstawę do opracowania pytań i zadań egzaminacyjnych oraz publikowaniem przez PKE przykładowych pytań i zadań egzaminacyjnych wraz z odpowiedziami;
- Zmiany dotyczące opłat związanych z egzaminami oraz rezygnacja z możliwości zmiany terminu egzaminu, wprowadzenie, w miejsce jednej – dwóch opłat egzaminacyjnych, z których każda obejmować będzie inną część egzaminu (pisemną bądź ustną) uiszczanych przez kandydata na etapie wnioskowania o wyznaczenie terminu danej części egzaminu;
- Wprowadzenie możliwości korzystania przez PKE z systemu teleinformatycznego Przeprowadzanie egzaminu z wykorzystaniem systemu e-Doradca;
- Wprowadzenie regulacji określających dokumenty składane przez osoby ubiegające się o dopuszczenie do egzaminu. Uporządkowanie tym samym, także poprzez wprowadzenie jednoznacznych regulacji określających początek i koniec cyklu egzaminacyjnego – całej procedury egzaminacyjnej.
Link do projektu:
Tomasz Kraśniewski
Tomasz jest starszym konsultantem podatkowym. Ukończył prawo na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie. W ramach Kancelarii LTCA zajmuje się wsparciem doradców podatkowych w codziennych obowiązkach, m.in.: przeprowadza liczne research’e podatkowe, sporządza wnioski o wydanie interpretacji, przygotowuje komentarze i opinie podatkowe. Ponadto jest autorem wielu artykułów zamieszczonych na blogu Akademii LTCA.