Alkohol na spotkaniach firmowych nie sprzyja integracji i nie obniża podstawy opodatkowania
- Wysłane przez Maria Krzywińska
- Kategorie PIT
- Data 15 listopad 2024
Organizacja spotkań integracyjnych oraz innego rodzaju spotkań firmowych wiąże się często z zakupem alkoholu. Chociaż wydatki dotyczące spotkań pracowniczych mogą stanowić koszt uzyskania przychodu, pod warunkiem, że spełniają określone wymagania, to w przypadku alkoholu pojawia się szereg wątpliwości. W artykule przybliżamy aktualne stanowisko organów podatkowych do tej kwestii.
Spis treści:
Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty ponoszone w celu uzyskania przychodów, zabezpieczenia albo zachowania źródła przychodów, jeśli nie zostały wyraźnie wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT jako koszty niestanowiące kosztu uzyskania przychodów.
W art. 16 ust. 1 ustawy o CIT sformułowano zamknięty katalog wydatków, które, nawet wtedy gdy zostały poniesione w celu uzyskania przychodów, nie mogą zostać zaliczone w poczet kosztów. Jednym z nich, wskazanym w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy CIT, są koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.
Tym samym wykluczeniu podlegają wydatki reprezentacyjne. Katalog wyłączeń nie zawiera jednak stricte wyłączenia wydatków na alkohol. Wydatki na spotkania z pracownikami nie są uznawane za wydatki na reprezentację. Dlaczego więc alkohol w takim przypadku jest wyłączony z kosztów uzyskania przychodu?
Alkohol – stanowisko organów podatkowych
Organy podatkowe uważają, że zakup alkoholu nie wypełnia podstawowej definicji kosztów zawartej w ww. przepisie i tym samym nie może zostać uznany za koszt podatkowy.
Potwierdza to m.in. interpretacja indywidualna z 21 stycznia 2021 r., 0115-KDIT3.4011.705.2020.1.KR. W niniejszym piśmie Dyrektor KIS wypowiedział się w następujący sposób:
„Kosztem uzyskania przychodu nie jest natomiast wydatek na alkohol, który jest udostępniany podczas spotkań integracyjnych. Zauważyć należy, że wydatki na zakup alkoholu nie przyczyniają się do osiągnięcia lub zabezpieczenia źródła przychodów. Wydatki te, nawet jeżeli uznawane są za zwyczajowo przyjęte i dostosowane do charakteru spotkania, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Trudno powiązać wydatek na alkohol dla uczestników spotkania integracyjnego z zakładanym celem poprawy relacji pomiędzy osobami zatrudnionymi w firmie, zwiększeniem motywacji do pracy oraz budowaniem lojalności wobec pracodawcy. Zdaniem organu fundowanie bezpłatnego alkoholu należy uznać za pozostające poza związkiem przyczynowym, którego istnienie warunkuje uznanie danego wydatku za koszt uzyskania przychodu”.
Interpretacja indywidualna z dnia 18 kwietnia 2024 r., nr 0114-KDIP2-1.4010.57.2024.4.DK, wskazuje podobne stanowisko:
„Spotkania integracyjne mają służyć budowaniu motywacji do pracy u pracowników i w ten sposób wpływać na jej efektywność. Jednak uzyskiwanie tego efektu poprzez fundowanie bezpłatnego alkoholu należy uznać za pozostające poza związkiem przyczynowym, którego istnienie zakłada art. 15 ust. 1 ustawy CIT. Jako argument potwierdzający stanowisko organu należy także wskazać art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 165), który stanowi, że zadania w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi wykonuje się przez odpowiednie kształtowanie polityki społecznej, w szczególności tworzenie warunków sprzyjających realizacji potrzeb, których zaspokajanie motywuje powstrzymywanie się od spożywania alkoholu”.
W przeszłości zdarzały się jednak stanowiska pozwalające zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu wydatki na alkohol podawany podczas spotkań biznesowych.
Przykładem może być interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 12 grudnia 2014 r., nr IBPBI/1/423-36/14/ESZ:
„(…) W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca organizuje spotkania z kontrahentami, dystrybutorami, autorami, pisarzami lub potencjalnymi kontrahentami (innymi partnerami biznesowymi), których celem jest nawiązanie oraz prowadzenie współpracy. Spotkania organizowane są w siedzibie Wnioskodawcy lub poza nią, np. w restauracjach. W związku z tymi spotkaniami Wnioskodawca ponosi wydatki m.in. na zakup napojów alkoholowych i bezalkoholowych podawanych podczas spotkań o charakterze biznesowym. Mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, że na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy nie podlegają wykluczeniu z kosztów uzyskania przychodów ponoszone przez Wnioskodawcę wydatki na napoje alkoholowe i bezalkoholowe, zwyczajowo podawane podczas ww. spotkań z kontrahentami, dystrybutorami, autorami, pisarzami (także potencjalnymi), niezależnie od miejsca odbywania się tych spotkań (w siedzibie podatnika czy poza nią), dotyczących zakresu prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. (…)”.
Podsumowując, obecne stanowisko organów podatkowych jest restrykcyjne i wyklucza możliwość zaliczenia wydatków na alkohol podczas spotkań firmowych do kosztów uzyskania przychodów. W związku z tym ich uwzględnienie w kosztach niesie ryzyko negatywnej decyzji w razie kontroli podatkowej. Choć organy bardzo niechętnie odnoszą się do ustaw pozapodatkowych, kluczowym argumentem w sprawie alkoholu w kosztach uzyskania przychodu jest ustawa o wychowaniu w trzeźwości.
Maria Krzywińska
Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Ukończyła studia magisterskie na kierunku doradztwo podatkowe. W ramach Kancelarii LTCA uczestniczy w projektach dotyczących głównie podatków dochodowych, obejmujących bieżące doradztwo podatkowe.