Dofinansowanie wycieczki z ZFŚS nie jest przychodem pracownika nawet jeśli skorzysta tylko część pracowników
- Wysłane przez Łukasz Krasowski
- Kategorie Aktualności podatkowe
- Data 16 październik 2024
Jedną z podstawowych zasad prawa pracy jest obowiązek pracodawcy zaspokajania bytowych, socjalnych i kulturalnych potrzeb pracowników, stosownie do możliwości i warunków zakładu pracy. Działalność socjalna prowadzona przez pracodawców opiera się na przepisach ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (ZFŚS). Środki z tego funduszu mogą być wykorzystywane m.in. na organizację wycieczek lub wyjazdów integracyjnych. Organy podatkowe uznają, że dofinansowanie takich wyjazdów z ZFŚS nie stanowi przychodu pracownika, nawet jeśli skorzysta z nich tylko część zatrudnionych.
Spis treści:
Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych a nieodpłatne świadczenia
Dofinansowanie wycieczki z ZFŚS
Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych a nieodpłatne świadczenia
ZFŚS jest tworzony przez pracodawcę, a zgromadzone w nim środki przeznaczone są na finansowanie działalności socjalnej na rzecz: pracowników i ich rodzin, emerytów i rencistów oraz innych osób wskazanych przez pracodawcę. Osoby uprawnione do korzystania z funduszu określa ustawa z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 288). Zgodnie z tą ustawą, działalność socjalna obejmuje różnorodne formy wypoczynku, działalność kulturalną, sportową, opiekę nad dziećmi, a także pomoc materialną – zarówno rzeczową, jak i finansową.
Zgodnie natomiast z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT), przychodami są m.in. otrzymane świadczenia w naturze i inne nieodpłatne świadczenia. Jeśli świadczenia są częściowo odpłatne, to przychodem jest różnica między wartością świadczenia a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.
Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 8 lipca 2014 r. (sygn. akt K 7/13) określił, że za przychód pracownika można uznać świadczenia spełniające następujące warunki:
- Są świadczone za zgodą pracownika, który ma możliwość dobrowolnego skorzystania z nich.
- Przynoszą pracownikowi wymierną korzyść, np. oszczędność lub powiększenie majątku.
- Korzyść jest przypisana konkretnemu pracownikowi, a nie stanowi świadczenia ogólnego dostępnego dla wszystkich.
Dofinansowanie wycieczki z ZFŚS
W ostatnio wydanej interpretacji indywidualnej Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wnioskodawca zwrócił się z pytaniem czy koszt wycieczki integracyjnej, częściowo dofinansowanej pracownikom ze środków ZFŚS, należy zaliczyć jako przychód pracowników zgodnie z art. 11 ust. 2b oraz art. 12 ust. 1 ustawy o PIT podlegający limitowi wynikającemu z art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o PIT. Wskazał, że planuje zorganizować autokarową wycieczkę integracyjną oraz że udział jest dobrowolny, ale obwarowany ograniczeniami takimi jak:
- Brak ogólnej dostępności dla wszystkich pracowników i osób uprawnionych ze względu na ograniczone możliwości organizacyjne, aby wszyscy zainteresowani mogli wziąć udział w wycieczce m.in. przez ograniczoną ilość miejsc w autokarze.
- udziale w wycieczce decyduje kolejność zgłoszeń.
- Pracownicy i osoby uprawnione biorący udział w wycieczce zobowiązani są do pokrycia więcej niż 50% wartości wycieczki w wysokości uzależnionej od sytuacji rodzinnej, życiowej i materialnej.
- Wyjazd został zaplanowany na czwartek, więc pozostała część pracowników, niebiorących udziału w wycieczce, zobowiązana będzie świadczyć pracę w godzinach otwarcia urzędu, natomiast pracownicy, którzy w tym dniu powinni świadczyć pracę, a zostali zakwalifikowani do wyjazdu, muszą wystąpić z wnioskiem o udzielenie im na te dni urlopu wypoczynkowego.
Wnioskodawca przedstawiając własne stanowisko stwierdził, że po stronie pracowników powstanie przychód bowiem:
- udział w wycieczce jest dobrowolny,
- mimo że jest to wycieczka integracyjna, co daje przesłankę do wystąpienia interesu pracodawcy, to ze względu na udział w wycieczce obwarowany ograniczeniami jest jednak spełniony warunek interesu pracownika, bowiem z wycieczki skorzysta zaledwie ok. 45 osób z 247 osób uprawnionych,
- korzyść jest wymierna i przypisana indywidualnemu pracownikowi.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dni 1 października 2024 roku, nr: 0113-KDIPT2-3.4011.495.2024.1.GG uznając stanowisko wnioskodawcy za nieprawidłowe stwierdził, że nawet jeśli z możliwości uczestniczenia w wycieczce współfinansowanej z ZFŚS skorzysta tylko część pracowników, to wciąż nie będzie stanowić dla pracowników przysporzenia majątkowego, a tym samym nieodpłatnego świadczenia, o którym mowa w art. 11 ustawy o PIT. Zatem, dofinansowanie z ZFŚS kosztów wycieczki nie spowoduje powstania po stronie pracowników przychodu ze stosunku pracy na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy o PIT. Oznacza to, że nie będą na ciążyły na pracodawcy obowiązki płatnika zgodnie z art. 32 ustawy o PIT. Zastosowania nie znajdzie także zwolnienie z opodatkowania, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o PIT
Wnioski
Indywidualna interpretacja potwierdza dotychczasowe stanowisko organów podatkowych, że dofinansowanie wycieczek integracyjnych z ZFŚS nie stanowi przychodu pracownika. Wycieczki te, organizowane w celu integracji pracowników i poprawy relacji w zespole, nie przynoszą pracownikom przysporzenia majątkowego. Oznacza to, że pracodawca nie ma obowiązku odprowadzania podatku dochodowego od tego typu świadczeń.
Przychód powstaje tylko wtedy, gdy świadczenie jest spełnione wyłącznie w interesie pracownika i przynosi mu realną korzyść finansową. W przypadku dofinansowania z ZFŚS do wycieczek integracyjnych, świadczenia te mają charakter socjalny i służą ogólnym celom zakładu pracy, przez co nie stanowią przychodu pracownika.
Łukasz Krasowski
Łukasz jest radcą prawnym i doradcą podatkowym. Ukończył aplikację radcowską przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Rzeszowie oraz studia podyplomowe z doradztwa podatkowego na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Białymstoku. Z prawem podatkowym związany od 2018 roku i w tym czasie pracował dla największej kancelarii prawno-podatkowej w województwie Podkarpackim. Jego doświadczenie obejmuje m.in.: bieżące doradztwo podatkowe, reprezentowanie klientów w toku postępowań podatkowych oraz postępowań przed sądami administracyjnymi i Naczelnym Sądem Administracyjnym, w szczególności w zakresie podatku VAT, przygotowywanie dokumentacji cen transferowych, tworzenie wewnętrznych procedur i strategii podatkowych (w tym z zakresu cen transferowych, należytej staranności w VAT, podatku u źródła), prowadzenie audytów podatkowych w zakresie obowiązków dokumentacyjnych cen transferowych oraz należytej staranności w VAT, prowadzeniu szkoleń podatkowych i webinarów. W LTCA uczestniczy w projektach obejmujących bieżące doradztwo podatkowe