Domek letniskowy z prawem do ulgi mieszkaniowej?
- Wysłane przez Łukasz Krasowski
- Kategorie Aktualności podatkowe
- Data 19 sierpień
Dom letniskowy może być zaliczony do kategorii budynków mieszkalnych, gdy będzie użytkowany faktycznie przez właściciela i jego bliskich, służąc zaspokojeniu podstawowych potrzeb mieszkaniowych. Jeżeli natomiast podatnik korzysta z domu jedynie w celach wypoczynkowych sezonowo, wówczas dom taki uznać należy za letniskowy, rekreacyjny. Zasadniczo więc domek letniskowy, po przekwalifikowaniu na mieszkalny będzie mieścić się w definicji budynku mieszkalnego jednorodzinnego zawartej w ustawie – Prawo budowlane i wydatkowanie przychodu uzyskanego z dokonanej uprzednio sprzedaży nieruchomości na zakup działki zabudowanej domkiem letniskowym uprawnia do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o PIT.
Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie z interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 11 sierpnia 2025 roku, nr: 0112-KDSL1-1.4011.295.2025.4.JB. Dyrektor KIS podkreślił, że do zastosowania ulgi istotne jest by budynek mieszkalny stanowił ośrodek zaspokajania codziennych potrzeb związanych z zamieszkiwaniem i typowymi funkcjami mieszkania.
Aby dochód z tytułu sprzedaży nieruchomości był w całości zwolniony z podatku dochodowego, cały przychód ze zbytej nieruchomości musi być wydatkowany na własne cele mieszkaniowe, wymienione w przepisie art. 21 ust. 25 ustawy o PIT, nie później niż w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.
Zgodnie z art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. a i c ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych, za wydatki poniesione na cele mieszkaniowe uważa się wydatki poniesione na nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem oraz wydatki poniesione na nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego.
Stosownie natomiast do art. 21 ust. 28 ustawy o PIT za wydatki, o których mowa w ust. 25, nie uważa się wydatków poniesionych na nabycie gruntu lub budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, adaptację lub remont budynku albo jego części- przeznaczonych na cele rekreacyjne.
Jeśli więc domek letniskowy (po przekwalifikowaniu na mieszkalny) mieścić się będzie w definicji budynku mieszkalnego jednorodzinnego zawartej w ustawie – Prawo budowlane, będą w nim realizowane własne cele mieszkaniowe to taki dom letniskowy może być zaliczony do kategorii budynków mieszkalnych tylko wtedy, gdy będzie użytkowany faktycznie przez właściciela i jego bliskich, służąc tym samym zaspokojeniu podstawowych potrzeb mieszkaniowych. Budynek mieszkalny ma bowiem stanowić ośrodek zaspokajania codziennych potrzeb związanych z zamieszkiwaniem i typowymi funkcjami mieszkania, które w określonych sytuacjach może spełniać również budynek, który dotychczas miał charakter wyłącznie rekreacyjny.
Łukasz Krasowski
Łukasz jest radcą prawnym i doradcą podatkowym. Ukończył aplikację radcowską przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Rzeszowie oraz studia podyplomowe z doradztwa podatkowego na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Białymstoku. Z prawem podatkowym związany od 2018 roku i w tym czasie pracował dla największej kancelarii prawno-podatkowej w województwie Podkarpackim. Jego doświadczenie obejmuje m.in.: bieżące doradztwo podatkowe, reprezentowanie klientów w toku postępowań podatkowych oraz postępowań przed sądami administracyjnymi i Naczelnym Sądem Administracyjnym, w szczególności w zakresie podatku VAT, przygotowywanie dokumentacji cen transferowych, tworzenie wewnętrznych procedur i strategii podatkowych (w tym z zakresu cen transferowych, należytej staranności w VAT, podatku u źródła), prowadzenie audytów podatkowych w zakresie obowiązków dokumentacyjnych cen transferowych oraz należytej staranności w VAT, prowadzeniu szkoleń podatkowych i webinarów. W LTCA uczestniczy w projektach obejmujących bieżące doradztwo podatkowe