Doręczenie kopii decyzji nie jest wiążące
- Wysłane przez Adam Giedrojć
- Kategorie Pozostałe
- Data 1 wrzesień 2023
Czy doręczenie pełnomocnikowi strony drogą elektroniczną skanu papierowej decyzji podatkowej, która została podpisana odręcznie jest skuteczne?
Jak wskazuje art. 144 § 5 ordynacji podatkowej, w przypadku, gdy stronę postępowania podatkowego reprezentuje pełnomocnik będący adwokatem, radcą prawnym lub doradcą podatkowym, to doręczenie pism następuje za pomocą środków komunikacji elektronicznej albo w siedzibie organu podatkowego.
Natomiast zgodnie z art. 126 § 1 ordynacji podatkowej pisma utrwalone w postaci papierowej opatruje się podpisem własnoręcznym, natomiast pisma utrwalone w postaci elektronicznej opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym lub kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną organu podatkowego ze wskazaniem w treści pisma osoby opatrującej pismo pieczęcią.
Ponadto na podstawie art. 3 pkt 2 ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne poprzez dokument elektroniczny należy rozumieć stanowiący odrębną całość znaczeniową zbiór danych uporządkowanych w określonej strukturze wewnętrznej i zapisany na informatycznym nośniku danych.
Tym samym w przypadku gdy organ podatkowy doręcza pełnomocnikowi strony pismo za pomocą środków komunikacji elektronicznej, jest obowiązany sporządzić to pismo w formie dokumentu elektronicznego i opatrzyć podpisem elektronicznym. Zatem w przypadku doręczenia skanu decyzji wydanej w formie papierowej, opatrzonej odręcznym podpisem i nieopatrzonej podpisem elektronicznym, nie można powiedzieć, że mamy do czynienia z dokumentem elektronicznym, bowiem w pierwotnej formie dokument ten był dokumentem papierowym. Dokument ten też nie może zostać uznany za podpisany, bowiem został doręczony elektronicznie, a zatem odręczny podpis nie jest właściwą formą podpisu takiego dokumentu.
Takiego dokumentu nie można zatem uznać za skutecznie doręczony.
Do takich wniosków doszedł NSA w postanowieniach z 4 sierpnia 2023 r. sygn. III FSK 863/23, III FSK 864/23, III FSK 865/23, III FSK 863/23 potwierdzając wcześniejsze stanowisko WSA w Krakowie.
Adam Giedrojć
Adam jest konsultantem podatkowym. Ukończył studia licencjackie na kierunku finanse i rachunkowość w PWSZ w Suwałkach oraz studia magisterskie na kierunku doradztwo podatkowe i administracja skarbowa na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Białymstoku. Ponadto jest w trakcie zdobywania uprawnień doradcy podatkowego. Doświadczenie w podatkach zdobywał między innymi prowadząc biuro rachunkowe oraz pracując w kancelarii doradztwa podatkowego. W ramach Kancelarii LTCA uczestniczy w projektach dotyczących głównie podatków dochodowych, obejmujących bieżące doradztwo podatkowe. Przeprowadza także research’e podatkowe, przygotowuje komentarze i opinie podatkowe oraz wnioski o wydanie interpretacji indywidualnych. Adam jest także autorem niemal 150 artykułów o tematyce dotyczącej podatków oraz składek ZUS, opublikowanych na stronach kancelarii i biura, a także w serwisach takich jak Legalis, Infor, Money.pl oraz Rzeczpospolita.