Dotacja oświatowa a limit małego podatnika VAT?
- Wysłane przez Urszula Gryń
- Kategorie VAT
- Data 9 luty 2024
W myśl ustawowej definicji wyrażonej w art. 2 pkt 25 ustawy o VAT, przez małego podatnika na gruncie VAT rozumie się podatnika, u którego:
- wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro;
- prowadzącego przedsiębiorstwo maklerskie (...), jeżeli kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzenia za wykonane usługi (wraz kwotą podatku) w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 45 000 euro.
W definicji małego podatnika ustawodawca posługuje się pojęciem sprzedaży. Definicję sprzedaży natomiast znajdujemy w art. 2 pkt 22 ustawy o VAT:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Podstawę opodatkowania na gruncie VAT zasadniczo stanowi wszystko, co stanowi zapłatę za usługę lub towar. W związku z przepisem art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu będą podlegały dotacje celowe, które są bezpośrednio z dostawą danego towaru lub wykonaniem danej usługi.
Kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy.
Dotacja podmiotowa (oświatowa) przyznawana jest na pokrycie bieżących kosztów (potrzeb) podatnika na podstawie ustawy o finansowaniu zadań oświatowych i stanowi dofinansowanie ogólne na pokrycie kosztów działalności. Z uwagi na powyższe, otrzymane przez podatników dotacje oświatowe nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Z uwagi na powyższe kwoty te nie powinny być również uwzględniane przy ustaleniu limitu wartości sprzedaży dotyczącego statusy małego podatnika dla celów podatku od towarów i usług.
Na powyższe wskazuje również Dyrektor KIS w interpretacji z dnia 26.05.2020 nr 0114-KDIP1-1.4012.138.2020.2.RR:
,,(…) dotacja oświatowa otrzymana przez Wnioskodawcę za nie stanowi w istocie wynagrodzenie za świadczone przez Wnioskodawcę usługi. Zgodnie ze wskazaniami Wnioskodawcy otrzymana przez Spółkę dotacja oświatowa nie wpływa na cenę świadczonych przez Spółkę usług i nie ma na celu dofinansowanie ceny sprzedaży. Wnioskodawca analizując lata poprzednie stwierdził, iż dotacja nie jest traktowana przez Stronę jako dopłata do cen usług, gdyż przez lata kwota dotacji kształtowała się w różny sposób (zwiększała i zmniejszała), a mimo tego cena usług świadczonych przez Wnioskodawcę nie ulegała zmianie przy zmianie wysokości dotacji. Zmiana wysokości czesnego przez Wnioskodawcę jest wynikiem kształtowania się cen rynkowych świadczonych przez Wnioskodawcę usług. Jak wskazano we wniosku Wnioskodawca ustala je w zależności od zachowań rynku. Jednocześnie treść wniosku wskazuje, że otrzymana dotacja oświatowa stanowi dotację podmiotową, która przyznawana jest na pokrycie bieżących kosztów (potrzeb) jednostki tzn. na bieżące funkcjonowanie placówki (z zakresu tych określonych kosztów według własnej woli Spółka wybiera koszty, które finansuje z dotacji, ale z uwzględnieniem charakteru wydatków o których mówi ustawa). Kwota czesnego zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy ustalonego przez Spółkę nie ulega zmianie mimo wahań w wielkości otrzymywanej dotacji. Dotacja oświatowa jest dotacją podmiotową przeznaczaną na konkretne cele wskazane w powszechnie obowiązujących przepisach.
W konsekwencji wskazać należy, że otrzymywana przez Wnioskodawcę dotacja oświatowa również nie stanowi elementu wynagrodzenia związanego z danymi dostawami towarów lub usługami i w związku z tym należy potraktować ją jako płatność niepodlegającą podatkowi VAT.”
#malypodatnik #vat #dotacjaoswiatowa
Urszula Gryń
Urszula Gryń jest doradcą podatkowym. Ukończyła prawo na Uniwersytecie Szczecińskim. Doświadczenie zawodowe zdobywała od 2011 roku w polskiej kancelarii doradztwa podatkowego, w której zajmowała się zagadnieniami z zakresu bieżącego doradztwa podatkowego oraz postępowań podatkowych i sądowo-administracyjnych. Specjalizuje się w podatkach CIT i VAT oraz w podatku od nieruchomości. Doradzała firmom z branży nieruchomościowej, IT oraz licznym spółkom komunalnym i jednostkom samorządu terytorialnego. Reprezentowała klientów w toku postępowań podatkowych oraz postępowań przed sądami administracyjnymi i Naczelnym Sądem Administracyjnym.