Dywidendy w spółce z o.o. – kiedy pierwsze wypłaty?
- Wysłane przez Bolesław Szyłkajtis
- Kategorie Aktualności prawne
- Data 7 marzec
Marzec to miesiąc, w którym pełną parą idą prace związane ze sporządzaniem rocznych sprawozdań finansowych spółek. Uciążliwość, której chętnie byśmy uniknęli, ale czy byłoby warto?
Słowo klucz to: dywidenda! Otóż, dywidendę można wypłacić na rzecz wspólników wyłącznie na podstawie sporządzonego i zatwierdzonego rocznego sprawozdania finansowego. Jest to o tyle naturalne (ale już nie tak bardzo oczywiste w praktyce), że dywidenda stanowi zysk przeznaczony do wypłaty na rzecz wspólników. Jeśli mowa o zysku, to gdzie jest on wiążąco i miarodajnie ujęty i określony? Właśnie w rocznym sprawozdaniu finansowym!
Zgodnie z zasadami wynikającymi z Kodeksu spółek handlowych dywidendy nie można wypłacić wspólnikom w razie braku stwierdzenia zysku w sprawozdaniu finansowym. Ta reguła rozciąga się również na kwestię zaliczek na poczet dywidendy.
Zagadnienie jest najbardziej istotne dla osób zakładających spółkę z o.o. albo przekształcających się w spółkę z o.o. Warto pamiętać, że dla wspólników w spółce powstałej (w tym przekształconej) na początku roku kalendarzowego problematyczne może okazać się właśnie zamrożenie wypłat z tytułu udziału w zysku spółki. Wspólnicy muszą bowiem czekać z wypłatami aż do czasu pierwszego sprawozdania finansowego. Nie jest również możliwe wcześniejsze wypłacanie zaliczek na poczet dywidendy.
W związku z tym warto rozważnie przy założeniu spółki albo przy przekształceniu określić jak najkrótszy pierwszy rok obrotowy spółki, tak by jak najszybciej można by sporządzić sprawozdanie, na bazie którego będzie możliwe dokonywanie wypłat z zysku spółki. Oczywiście z jednej strony spowoduje to uciążliwość i koszt związany ze sporządzeniem sprawozdania, ale z drugiej strony otworzy to możliwość wypłat.
Dodatkowo, mając potrzebę możliwie szybkiego korzystania ze środków wypracowywanych przez nowopowstałą albo przekształconą spółkę należy rozważyć zabezpieczenie się poprzez ustalenie innych możliwości pozyskiwania środków ze spółki jeszcze przed otwarciem drogi do wypłaty dywidendy. Oczywiście, jest to temat-rzeka, niemniej w skrócie można jako przykłady podać: umowy wspólnika ze spółką o świadczenie pracy lub usług, wynagrodzenie za spełnianie przez wspólnika powtarzającego się świadczenia niepieniężnego na rzecz spółki (art. 176 KSH), odpłatne udostępnianie spółce przez wspólnika mienia (np. wynajem nieruchomości lub maszyn).
Bolesław Szyłkajtis
Bolesław jest adwokatem, członkiem Izby Adwokackiej w Warszawie oraz partnerem zarządzającym w LTCA Legal. Ukończył prawo na Uniwersytecie Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie. Posiada wieloletnie, bogate doświadczenie w prowadzeniu i rozwiązywaniu sporów oraz obsłudze prawnej klientów, w szczególności z branży budowlanej i deweloperskiej. Swoje doświadczenie zdobył m.in. przy realizacji kluczowych projektów budowlanych i infrastrukturalnych, takich jak budowy linii kolejowych, dworców, stadionów, obiektów przemysłowych, dróg ekspresowych, autostrad i nieruchomości deweloperskich. Świadczył doradztwo na rzecz polskich i zagranicznych spółek w największych inwestycjach i sporach budowlanych w Polsce. Bolesław reprezentował klientów w licznych procesach sądowych i arbitrażowych o wielomilionowej wartości charakteryzujących się najwyższym stopniem skomplikowania i złożoności. Doradzał również klientom przy realizacji wielu znaczących i prestiżowych inwestycji budowlanych. Swoje bogate doświadczenie zdobywał w renomowanych polskich i międzynarodowych kancelariach prawnych, takich jak: JDP, DZP, CMS i Hoogells. W swojej praktyce kieruje się przede wszystkim indywidualnym podejściem do klientów zwracając szczególną uwagę na ich potrzeby biznesowe. Posiada szczególną umiejętność w szerokim, międzybranżowym podejściu do problemów klientów. Jest również doświadczonym prelegentem, który wielokrotnie występował na konferencjach i kongresach w branży budowlanej oraz prowadził liczne wykłady, warsztaty i panele, a także szkolenia dedykowane dla klientów. Obsługuje klientów w języku polskim, angielskim i niemieckim.