e-Doręczenia – kolejny krok za nami, kolejne przed nami
- Wysłane przez Bolesław Szyłkajtis
- Kategorie Aktualności prawne
- Data 18 kwiecień
Od 1 kwietnia 2025 roku kolejna grupa podmiotów zaczęła podlegać obowiązkowi posiadania adresu i skrzynki do e-Doręczeń. Wszystkie podmioty niepubliczne wpisane do rejestru przedsiębiorców KRS przed końcem 2024 roku muszą już posiadać skrzynki i adresy, co oznacza, że wszystkie spółki handlowe powinny już wejść w sferę e-Doręczeń!
Ciekaw jest jednak to, że nawet, jeśli nie posiadasz jeszcze tego adresu i skrzynki, a podlegasz obowiązkowi, to obecnie nic Ci nie grozi! Otóż brak jest przewidzianych jakichkolwiek kar za nieposiadanie adresu u i skrzynki, pomimo upływu terminu.
Ale rodzi się pytanie: a co z korespondencją od strony publicznej? Odpowiedź jest prosta: korespondencja będzie prowadzona, ale w innym trybie. Otóż strona publiczna kiedy ustali, że adresat nie posiada adresu do e-Doręczeń w tzw. Bazie Adresów Doręczeń Elektronicznych, skorzysta z tzw. Publicznej Usługi Hybrydowej (PUH). Polega ona na tym, że proces wysyłania korespondencji jest „przepołowiona”, czyli strona publiczna wysyła elektroniczne dokumenty za pomocą systemu e-Doręczeń, jednak przesyłka nie trafia do adresata (bo ten nie ma jeszcze adresu), ale do operatora publicznego (tak, do Poczty Polskiej), gdzie przesyłka elektroniczna jest drukowana, kopertowana, a następnie doręczana w sposób klasyczny. Tak więc i tak otrzymamy przesyłkę z urzędu. Jedyną różnicą będzie to, że dokumenty, które otrzymamy w ten sposób będą wydrukiem wersji elektronicznej opatrzone oznaczeniem, że jest to korespondencja w systemie PUH, a więc korzysta z walorów oryginału. Innymi słowy, wydruk decyzji administracyjnej tak otrzymany będzie równoznaczny z oryginałem decyzji.
Na koniec warto przypomnieć, że kolejne terminy w harmonogramie wprowadzania e-Doręczeń to 1 lipca 2025 r., kiedy to Podmioty niepubliczne zarejestrowane w CEiDG do 31 grudnia 2024 r. będą zobowiązane założyć swoje e-skrzynki, ale tylko w przypadku dokonywania zmian we wpisie po 30 czerwca 2025 r. Dla tych przedsiębiorców, którzy wpisów w CEiDG nie będą aktualizować, termin na wejście w świat e-Doręczeń nastanie dopiero 1 października 2026 r.
Bolesław Szyłkajtis
Bolesław jest adwokatem, członkiem Izby Adwokackiej w Warszawie oraz partnerem zarządzającym w LTCA Legal. Ukończył prawo na Uniwersytecie Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie. Posiada wieloletnie, bogate doświadczenie w prowadzeniu i rozwiązywaniu sporów oraz obsłudze prawnej klientów, w szczególności z branży budowlanej i deweloperskiej. Swoje doświadczenie zdobył m.in. przy realizacji kluczowych projektów budowlanych i infrastrukturalnych, takich jak budowy linii kolejowych, dworców, stadionów, obiektów przemysłowych, dróg ekspresowych, autostrad i nieruchomości deweloperskich. Świadczył doradztwo na rzecz polskich i zagranicznych spółek w największych inwestycjach i sporach budowlanych w Polsce. Bolesław reprezentował klientów w licznych procesach sądowych i arbitrażowych o wielomilionowej wartości charakteryzujących się najwyższym stopniem skomplikowania i złożoności. Doradzał również klientom przy realizacji wielu znaczących i prestiżowych inwestycji budowlanych. Swoje bogate doświadczenie zdobywał w renomowanych polskich i międzynarodowych kancelariach prawnych, takich jak: JDP, DZP, CMS i Hoogells. W swojej praktyce kieruje się przede wszystkim indywidualnym podejściem do klientów zwracając szczególną uwagę na ich potrzeby biznesowe. Posiada szczególną umiejętność w szerokim, międzybranżowym podejściu do problemów klientów. Jest również doświadczonym prelegentem, który wielokrotnie występował na konferencjach i kongresach w branży budowlanej oraz prowadził liczne wykłady, warsztaty i panele, a także szkolenia dedykowane dla klientów. Obsługuje klientów w języku polskim, angielskim i niemieckim.